ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتال

آشنایی با چند پروژه برتر شبکه کاردانو + بررسی احتمال رشد آن

شبکه کاردانو در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ با عرضه اولین مجموعه از برنامه‌های غیر متمرکز (DApp)، اتفاقات جذابی را تجربه کرده است. تحلیل‌گران معتقدند این اتفاقات به نفع شبکه کاردانو خواهد بود.

در این مطلب، به چند پروژه کلیدی با هدف راه‌اندازی روی این شبکه در سه ماهه چهارم بعلاوه چشم انداز آینده کاردانو نگاهی خواهیم انداخت. با بررسی این پروژه‌ها و گفته‌های هاسکینسون در مورد برنامه توسعه مقیاس‌‌پذیری باشو، درباره تاثیر این فعالیت‌ها روی رشد شبکه کاردانو صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

برنامه غیر متمرکز Occam X در شبکه کاردانو

بیاید با پروژه امور مالی Occam و صرافی غیرمتمرکز جدید آنها به نام Occam x شروع کنیم. بیشتر رشد کاردانو در رشد افزایش همین Dappها است. کسانیکه کاردانو را دنبال می‌کنند، از مسئله‌ای موسوم به همزمانی مطلع هستند.

اساسا به این دلیل که شبکه کاردانو از همان سیستم UTXO استفاده می‌کند، کم و بیش مانند بیت کوین است؛ کاردانو آنرا UTXO گسترش یافته یا E-UTXO می‌نامد. با وجود مجموعه‌ای از ولیدیتورها که در لایه بالایی این سیستم قرار دارند و امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کنند، از این نظر می‌تواند مشکل آفرین باشد که بیش از یک بار، قادر به سواپ یا معامله در هر بلوک نباشید.

برای یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) این ایده‌آل نیست. در هر صورت، این چیزی است که توسعه دهندگان کاردانو باید آن را درک کرده و توسعه دهند تا بتوان روی این شبکه اقدام به پیاده سازی DEX کرد.

توسعه دهندگان پروژه اوکام مطمئن هستند پلتفرم آنها آماده ارائه خدمات است و راه‌حلی برای این کار دارند و امکان انجام همزمان دو معامله را فراهم می‌کنند. تراکنش‌ها در واقع در همان بلوک در بلاکچین انجام می‌شوند که با استفاده از مرورگر بلاکچینی کاردانو موسوم به کاردانو اسکن قابل بررسی است.

Occam اولین راه حل کارآمد برای مسئله همزمانی است و از آنجا که هر دکسی که اول راه‌اندازی شود، ممکن است به یک گزینه ترجیحی تبدیل شود، بدیهی است که استفاده از این صرافی مخاطراتی نیز در پی خواهد داشت.

همچنانکه می‌بینیم، دکس‌های برتر در زنجیره‌های دیگر مانند یونی سواپ در اتریوم و  پنکیک سواپ در بایننس به ارزش چندین میلیارد دلاری دست یافته‌اند.

دسترسی به توکن بومی صرافی Occam X در شبکه کاردانو

درست مانند پلتفرم‌های نام برده شده، Occam توکن صرافی خود را به صورت بومی بر روی بلاکچین کاردانو ساخته است. این توکن OCX نام دارد. با این حال، این توکن متفاوت از توکن OCC یا توکن مالی Occam است که در حال حاضر در اتریوم به عنوان یک توکن ERC20 در گردش است.

تنها راهی که کاربران می‌توانند به این توکن دسترسی پیدا کنند، استفاده از خود DEX است. لذا، احتمالا توکن را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد. همچنین، با استیک کردن (Staking) مقداری توکن آدا در استخر pocc پلتفرم Occam، پاداشی در قالب OCX به کاربران پرداخت می‌شود.

همچنین این پروژه با Coti همکاری می‌کند تا از استیبل کوین Djed آینده در دکس جدید Occam استفاده کند. به طوری که سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی توکن‌ها را با استیبل‌کوین معامله کنند. مطمئن باشید که USDC و USDT نیز نسخه‌هایی از استیبل کوین‌های متمرکز خود را در کاردانو در دسترس قرار خواهند داد. باید دید آیا کاربران نهایی ترجیح می‌دهند از چیزی مانند USDC استفاده کنند یا نوع دیگری از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مانند djed را ترجیح می‌دهند.

برنامه غیر متمرکز Sundaeswap

پروژه Sundaeswap به طور مرتب سرمایه‌گذاران را از برنامه‌هایشان مطلع می‌سازد. با اینکه آنها در ابتدا به دنبال راه‌اندازی دکس‌های خود در اکتبر بودند، در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. البته با اینکه هیچ تاریخ رسمی اعلام نشده، ولی همه برای رشد کاردانو و شروع استفاده از dappها در شبکه کاردانو هیجان‌زده هستند.

اما با توجه به اینکه این نرم افزارها برای اولین بار راه‌اندازی می‌شوند، بدیهی است در برنامه‌هایشان برای راه‌اندازی دچار مشکل شوند. Sundaeswapper به دنبال‌کنندگان خود در توییتر اعلام کرده است که توکن‌های Sundaeswap و عرضه اولیه عمده آنها دقیقا در همان زمان در دکس راه‌اندازی می‌شود.

Sundaeswap

این بدان معناست که به محض راه‌اندازی رسمی صرافی، می‌توانید از ADA برای سواپ توکن‌های Sundae در پلتفرم استفاده کنید یا در همان زمان، می‌توانید از آدا برای استیکینگ در یکی از استخرهای سهام Sundaeswaps استفاده کرده و پاداش خود را در قالب توکن Sundae دریافت کنید.

آنها در حال ایجاد یک استخر نقدینگی روی بلاکچین کاردانو هستند و تراکنش‌ها را با کیف پول Nami امضا می‌کنند.

هر دکس به استخری از یک جفت رمز ارز نیاز دارد که افراد دیگر بتوانند از آن برای ترید استفاده کنند. هر کسی می‌تواند یک جفت توکن ایجاد کند یا توکن‌های خود را به استخر اضافه کند تا از تریدرها کارمزد دریافت کند. بنابراین این یک روش عالی برای کسب درآمد منفعل از توکن‌هایی است که در اختیار دارید.

پروژه Meld، پروتکل وام‌دهی بر بستر شبکه کاردانو

پروژه ملد (Meld) به نظر می‌رسد یک پروتکل وام‌دهی معمولی مانند آوه یا کامپوند است که روی کاردانو ایجاد شده است و تاثیر زیادی روی رشد شبکه کاردانو خواهد داشت. در حال حاضر، می‌توانید از دیفای برای قرض دادن دارایی کریپتویی خود استفاده کنید یا حتی ارز دیجیتال خود را به عنوان وثیقه برای وام گرفتن در پلتفرم‌ها قفل کنید. اما در امور مالی غیر متمرکز، فقط می‌توانید رمزارز قرض کنید.

به عنوان یک مثال ساده، استفاده از نسخته رپد شده (Wrapped) بیت کوین را برای قرض گرفتن USDC در پلتفرمی مانند آوه می‌توان ذکر کرد. پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز به شما این امکان را می‌دهند که بیت‌کوین واریز کنید و ارز فیات قرض کنید. اما سیستم‌های متمرکز، کنترل وجوه شما را در اختیار می‌گیرند؛ چراکه مجبورید کریپتو خوپ را به کیف پول آنها ارسال کنید.

Meld

Meld قصد دارد یک گام فراتر بردارد و از کاردانو و سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) استفاده کند تا به کاربران اجازه دهد درآمد منفعل از ارزهای فیات داشته و بتوانند ارز فیات وام بگیرند؛ با این تفاوت که کنترل رمزارزهای خود را در اختیار نهادهای متمرکز قرار نمی‌دهند.

آنها این کار را از طریق قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو انجام می‌دهند که به حساب‌های بانکی در سوئیس متصل هستند. مطمئن نیستیم که فقط در سوئیس حساب‌های بانکی داشته باشند، اما این چیزی است که در مستندات نوشته شده است.

تمام دارایی‌های کریپتویی در صندوق‌های غیر متمرکز نگهداری می‌شوند که نمی‌توانند توسط شخص خاصی کنترل شوند و فقط قراردادهای هوشمند به این دارایی‌ها دسترسی دارند. سپرده‌گذاران مجبور نیستند سرمایه خود را به یک پلتفرم متمرکز ارسال کنند.

کنترل وجوه با قراردادهای هوشمند در پروژه Meld

قراردادهای هوشمند، به منظور خودکارسازی فرآیند وام‌های فیات و پرداخت سود به کسانی که ارز فیات در بانک‌های سوئیس ارسال کرده‌اند، با برنامه Meld در تعامل خواهند بود.

درست است که این فرآیند پیچیده‌ای است، اما بهتر از پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز مانند blockfi یا celsius است که از شما می‌خواهند توکن‌های خود را برایشان ارسال کنید. ملد دارایی‌های شما را در صندوق‌های غیر متمرکز قرار می‌دهد و همه چیز با قراردادهای هوشمند کنترل خواهد شد. کسانی که نمی‌خواهند رمزارز خود را به یک صندوق متمرکز واگذار کنند، می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

البته، اگر می‌خواهید ارز فیات وام یا قرض بگیرید، به بانک نیاز دارید. هیچ راهی برای دور زدن این موضوع وجود ندارد و به نظر می‌رسد که این بانک، یک بانک از سوئیس خواهد بود.

برای قرار دادن وثیقه در سیستم، کاربران می‌توانند از دارایی‌های Wrapped شده بیت کوین، اتریوم و کاردانو که دارایی‌های M نامیده می‌شوند، استفاده کنند. این دارایی‌ها با حرف M شروع شده و به دنبال آن نماد دارایی واقعی قرار می‌گیرد. بازدهی (سود) از طریق برنامه غیر متمرکز Meld به اضافه پاداش‌های اضافی در قالب توکن‌های پلتفرم Meld پرداخت می‌شود. تمام این ویژگی‌ها در حال حاضر در حال پیاده‌سازی‌ هستند و در سه ماهه اول سال بعد ارائه خواهند شد.

پروژه توکن‌های غیر قابل تعویض CNFT در شبکه کاردانو

در حال حاضر رویدادهای زیادی در بلاکچین کاردانو و به طور کلی در صنعت کریپتوها در حال وقوع است. اسپیس باد (Spacebud) احتمالا یکی از پروژه‌های مورد علاقه کاربران کاردانو خواهد بود. عکس زیر، یک میلیون دلار یا حدود ۵۱۰،۰۰۰ آدا قیمت دارد.

اسپیس باد

با توجه به تجزیه و تحلیل cNFT، معاملات ‌توکن‌های یکتا (NFT) در شبکه کاردانو به‌شدت رو به رشد است؛ همانطور که از حجم معاملات نیز مشخص است، روزانه تا حدود یک میلیون آدا معامله می‌شود.

این میزان در مقایسه با حجم معاملات NFT در اتریوم و opensea هنوز بسیار بسیار پایین است. اما جامعه کاردانو بسیار قوی کار می‌کند و NFTها شاهد رشد عظیمی هستند و هر روز پروژه‌های جدیدی در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند.

منبع: medium

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا