بورساخبار بورس و اقتصاد

آخرین اخبار «عرضه اولیه بورس»

شاخص بورس در ۴۰ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، با افت هفت هزار و ۷۵۲ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۷۶۳ واحد رسید.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: روند عرضه اوراق دولتی براساس کشش بازار سرمایه است.

مجید عشقی  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه اظهار کرد: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند.

او بیان کرد: فردی که سهام خریداری می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت‌های خصوصی به راحتی از این بازار تامین مالی کنند.

عشقی با بیان اینکه براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم، گفت: نهاد‌های مالی مانند بانک ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌ گذاری باید براساس مقررات، بخشی از دارایی خود را اوراق خریداری کنند و در زمانی که قرار است اوراق عرضه شود، ما میزان توانایی آن‌ها در خرید اوراق را می‌سنجیم و برهمین اساس خریداران اوراق مشخص می‌شوند.

او با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی این اوراق را خریداری نمی‌کنند، بیان کرد: این گونه نیست که اوراق روی میز باشد و به مردم بگوییم سهام بفروشند و اوراق خریداری کنند، زیرا ۹۹ درصد این اوراق قبلا بازاریابی شده است.

عشقی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخرید اوراق قبلی می‌شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک‌ها و صندوق‌ها باز می‌گردد و لذا خالص عددی که از بازار خارج می‌شود ۱۰ درصد است.

او در پایان تصریح کرد: ما در عرضه‌های اولیه نیز کشش بازار را مدنظر قرار می‌دهیم و اکنون برخی از شرکت‌ها آماده عرضه اولیه هستند.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا