بورساخبار بورس و اقتصاد

پیش بینی وضعیت بورس فردا ۱۲ دی ۱۴۰۰

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از افت ۱۸هزار و ۴۱۷واحدی (۱.۳درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۸هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۲درصدی مواجه شد.

آخرین قیمت ۵۷نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۲۶۷نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

پیش بینی بورس فردا به شکل زیادی به روند معاملات امروز گره خورده است. معاملاتی که در آن اکثر سهام رنگ قرمز به خود گرفته بودند. در پیش بینی منتشر شده در روز گذشته هم اشاره شد که حواشی پیرامون پیش نویس قانون جدید بازار سرمایه، می‌تواند تاثیر منفی بر معاملات بازار امروز داشته باشد که به نظر می‌رسد همین اتفاق نیز به وقع پیوست.

هفته گذشته با وجود اینکه بازار قدرت بالایی نداشت اما دچار ریزش‌های سنگین نیز نمی‌شد اما شاخص بورس امروز با ریزش بالغ بر ۱۴هزار واحد به همراه خروج پول و ارزش معاملات پایین، روز سختی را برای بازار سرمایه رقم زد.

البته نمی‌توان تعلل بازار و فعالان را به دلیل انتظار برای خبرهایی که قرار است در مذاکرات منتشر شود نادیده گرفت اما این ریسک مختص به امروز نبود اما ریزش امروز سنگین‌تر از روزهای گذشته بود.

ریزش دوباره ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد امروز پس از دو هفته گذشته که توانسته بود کمی رشد کند، دوباره به زیر ۳ هزار میلیارد تومان سقوط کرد. عددی که نشان از رکود در بازار سرمایه دارد.

بسیاری از خریداران بزرگ سهام طی دو هفته گذشته در انتظار افزایش ارزش معاملات به کانال ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان بودند که به خرید سهام بپردازند اما به دلیل شرایط پیش آمده این مهم محقق نشد.

خروج پول افراد حقیقی نیز همچنان ادامه دارد. امروز نیز شاهد خروج ۴۹۰ میلیارد تومان از سرمایه افراد حقیقی از بازار بودیم که همچنان نشان از کوچ سرمایه از بورس به بازارهای نامشخصی دارد.

در یک ساعت پایانی معاملات امروز، تلاش نافرجامی برای حمایت از بازار انجام شد اما شدت عرضه‌ها به قدری بود که نتوانست تاثیر چشمگیری داشته باشد و بازار با همان روی سرخ کار خود را به پایان رساند.

نگاه یک طرفه کارشناسان؟

با انتشار پیش نویس قانون جدید بازار سرمایه، موجی از اعتراضات و انتقادات به این پیش نویس در فضای مجازی شکل گرفت. سخت‌گیری قانون‌گذاران در برخی موارد ذکر شده در این پیش نویس باعث شده است که کارشناسان و فعالان بازار با گاردی تهاجمی به این اتفاق واکنش نشان دهند.

اینکه این پیش نویس واقعا دارای بندهای بدی است یا خیر شاید هنوز به طور کامل مشخص نباشد. اگرچه در برخی موارد سخت‌گیری زیادی به فعالان بازار سرمایه انجام شده و مجازات سنگینی نیز برای آن اتخاذ شده که می‌تواند باعث ترک این بازار توسط بسیاری شود اما در برخی بندها نیز نکات مثبت مهمی به چشم می‌خورد.

الزام به حذف قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدات شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند یکی از این نکات بسیار مثبت است که شاید در بین انتقادات گم شد.

به طور کلی شاید فعالان بازار به صورت یک طرفه و فقط از سمت منفی به این موضوع نگاه می‌کنند و نباید این را نیز فراموش کرد که این متن صرفا یک پیش‌ نویس است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است اما به هرحال تا مشخص شدن وضعیت دقیق احتمالا تاثیر منفی آن را بر روند بازار خواهیم داشت.

کورسوی امید تکنیکالیست‌ها

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد، شاخص بورس پس از برخورد به سقف کانال نزولی خود، دچار افزایش عرضه شد و از کانال ۱.۴ میلیون واحد فاصله گرفت. امروز با ریزش نسبتا سنگینی که شاخص داشت، به محدوده حمایتی مهمی وارد شد که در صورت شکست آن، ریزش‌های بیشتری در پیش خواهد بود.

محدوده ۱.۳۷۵ تا ۱.۳۸۰ میلیون واحد می‌تواند از دو منظر نقش حمایتی خوبی را ایفا کند. وجود کف‌های مناسب در گذشته شاخص کل و همچنین درصد ۳۸.۲ فیبوناچی ریتریسمنت در این محدوده، حمایت قابل قبولی را برای شاخص ایجاد کرده‌اند که برای بازگشت از آن محدوده نیازمند برگشت نسبتا قدرتمندی در معاملات فردا است.

در صورت شکست این محدوده به سمت پایین، هدف بعدی شاخص کل حوالی ۱.۳۴۰ میلیون واحد است.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا