ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آموزش استیکینگ در تراست ولت (Trust Wallet)

استیکینگ به معنای قفل کردن دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین به ازای دریافت پاداش است. استیکینگ معمولاً در بلاکچین‌هایی انجام می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا POS استفاده می‌کنند.

الگوریتم اجماع اثبات سهام برای اولین بار توسط ارز دیجیتال پیرکوین (PPC) معرفی شد. این الگوریتم توسط یک توسعه‌دهنده با نام مستعار سانی کینگ (Sunny King) در سال ۲۰۱۲ میلادی و به عنوان جایگزینی برای الگوریتم اجماع اثبات کار یا PoW توسعه یافته است.

در الگوریتم PoW  نودها باید معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند و مقدار زیادی انرژی صرف تأیید و پردازش تراکنش‌ها می‌شود؛ اما در الگوریتم POS شرکت‌کنندگان در شبکه باید مقدار مشخصی از دارایی اختصاصی آن بلاکچین را به منظور تأیید اعتبار تراکنش‌ها و اضافه کردن داده‌ها به بلاک‌ها، قفل یا استیک کنند.

در الگوریتم اجماع POS هیچ ماینری وجود ندارد و این اعتبارسنج‌ها هستند که مسئولیت ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه را بر عهده دارند.

آموزش استیک کردن در تراست والت

اعتبارسنج‌ها، افراد یا نودهایی هستند که توکن‌های خود را با هدف حفظ امنیت شبکه، قفل یا استیک می‌کنند. در ازای انجام این کار، این نودها از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

معمولاً حداقل مبلغ مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج و مشارکت در تأمین امنیت شبکه از قبل تعیین می‌شود، اما مشوق‌هایی هم برای استیکینگ بیشتر وجود دارد.

هرچه تعداد توکن‌های استیک‌شده بیشتر باشد، اعتبارسنج‌ها پاداش بیشتری را دریافت خواهند کرد.

روش استیکینگ و دریافت پاداش در ازای آن به این صورت است که: اعتبارسنج‌ها برای افزودن یک بلاک جدید به شبکه، از توکن‌های استیک‌شده خود برای شرط‌بندی روی بلاکی استفاده می‌کنند که احتمال تأیید آن بالا است. اگر این بلاک به زنجیره اضافه شود، به اعتبارسنج‌ها با توکن‌های جدید پاداش داده می‌شود. با این حال، در اکثر بلاکچین‌های مبتنی بر الگوریتم POS، پاداش دریافتی مستقیماً با مبلغ استیک‌شده متناسب است. به عبارت دیگر، هر چه اعتبارسنج‌ توکن بیشتری را قفل و استیک کند، پاداش بیشتری را دریافت خواهد کرد.

پیش از ورود به بحث آموزش استیک کردن در تراست والت بهتر است کمی هم با مزایا و ریسک‌های استیکینگ آشنا شویم.

ریسک‌ها و مزایای استیک کردن

از جمله مزایای استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معامله‌گرانی که به استیکینگ رمزارزهای خود می‌پردازند، می‌توانند علاوه بر سود افزایش قیمت رمزارز خود، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری نیز داشته باشند.
  • استیکینگ ارزهای دیجیتال معمولاً نیازی به تجهیزات تخصصی ندارد. در واقع، انجام این کار بسیار ارزان‌تر از ماینینگ مبتنی بر PoW است.
  • استیکینگ ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد که با فناوری بلاکچین تعامل عمیق‌تری داشته باشند که می‌تواند منجر به شناخت بیشتر این صنعت شود. این امر به ویژه در مورد مسترنودها (Masternodes) صادق است.

با این حال، مانند هر روش سرمایه‌گذاری دیگری، استیکینگ هم خطرات مربوط به خود را دارد:

  • ممکن است بازار به گونه‌ای حرکت کند که ارزش کوین‌های استیک‌شده شما کاهش یابد. آنچه که امروز هزار دلار ارزش دارد، ممکن است فردا ۱۰۰ دلار ارزش داشته باشد. این موضوع در مورد همه ارزهای دیجیتال صدق می‌کند.
  • توکنی که شما استیک کرده‌اید، ممکن است با کاهش ارزش بازار مواجه شود و نقدینگی آن در صرافی‌ها کاهش یابد. در این صورت، شما در فروش کوین‌های خود و تبدیل آنها به بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) به مشکل بر خواهید ‌خورد.
  • در دوره قفل شما نمی‌توانید به کوین‌های خود دسترسی داشته باشید و اگر یک وضعیت اضطراری برایتان پیش بیاید، نمی‌توانید از دارایی‌های خود استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر هم بتوانید رمزارزهای خود را از حالت قفل درآورید، جریمه‌ای را متحمل خواهید شد که می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری اولیه شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • در برخی از شبکه‌ها، زمان پاداش نیز وجود دارد؛ به این معنی که شما تنها پس از مدت معینی سود دریافت خواهید کرد. با انتخاب رمزارزهایی که سود آنها به صورت روزانه پرداخت می‌شود و همچنین استیک کردن توکن‌هایی که در مواقع اضطراری به آنها نیاز نخواهید داشت، می‌توان این ریسک را کاهش داد.
  • اگر نود شما آن‌طور که باید کار نکند، ممکن است جریمه شوید. بنابراین، اگر به صورت مستقل استیک می‌کنید (self-staking) و نود شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اید، باید مطمئن شوید که نود شما به درستی کار می‌کند.

بهترین کوین‌ها برای استیک کردن در تراست والت

الگوراند (ALGO)، کاوا (KAVA)، تزوس (XTZ)، کازماس (ATOM)، ترون (TRX) و بایننس کوین (BNB)، از جمله ارزهای دیجیتال معروفی هستند که می‌توان آنها را استیک کرد و امکان استیکینگ همه این دارایی‌ها در برنامه تراست والت (Trust Wallet) وجود دارد.

بایننس کوین ارز دیجیتال اختصاصی اکوسیستم بایننس (Binance) و دو شبکه بلاکچینی این شرکت، یعنی بایننس چین (Binance Chain) و شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) است. با بیش از ۲۰ درصد بازدهی سالیانه، بایننس کوین یکی از پربازده‌ترین ارزهای دیجیتال در میان بزرگ‌ترین دارایی‌های رمزارزی از لحاظ ارزش بازار برای استیک کردن در تراست والت است.

آموزش استیک کردن در تراست والت

الگوراند یک ارز دیجیتال مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام خالص (Pure-Proof-of-Stake) یا PPOS است که امکان کسب سود ۶ درصدی به صورت سالانه را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کند.

توکن ATOM شبکه کازماس نیز به دلیل حمایت گسترده از آن توسط ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ و بازدهی سالانه ۷ درصدی خود در میان استیکرها بسیار محبوب شده است.

تزوس یک پلتفرم بلاکچینی نسل جدید برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. درصد بازدهی سالانه توکن XTZ این شبکه حدود ۶ درصد است.

ارز دیجیتال KAVA، توکن اختصاصی بلاکچین کاوا است که درصد بازدهی سالانه آن ۱۱ درصد بوده و درصد بازدهی سالانه توکن شبکه ترون نیز حدود ۵ درصد گزارش شده است.

آموزش استیک کردن در تراست والت (Trust Wallet)

استیک کردن در تراست والت تنها با چند ضربه روی تلفن همراه هوشمند امکان‌پذیر است. این کیف پول موبایلی به هر کسی از هر کجای دنیا اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال را به شیوه‌ای امن خریداری و استیک کند.

برای شروع استیک کردن در تراست والت، برنامه آن را دانلود کنید (برای اندروید و iOS در دسترس است)، دارایی مورد نظر خود برای استیکینگ را از صرافی یا کیف پول دیگر به تراست والت انتقال دهید. اکنون شما آماده استیک کردن دارایی‌های خود هستید!

در حال حاضر، کاربران می‌توانند برای استیک کردن BNB در تراست والت، سود سالانه ۲۳ درصدی و بیشتر دریافت کنند (این مقدار همواره در حال تغییر است). بازدهی سالانه سایر دارایی‌های موجود برای استیک کردن در تراست والت، مانند ATOM ،TRX ،ALGO ،XTZ و KAVA نیز بین ۶ تا ۱۲ درصد متغیر است.

به عنوان مثال، برای استیک کردن بایننس کوین در تراست والت می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

آموزش استیک کردن در تراست والت

  • پس از دانلود و نصب برنامه تراست ولت و انتقال مقدار کافی BNB به کیف پول خود، BNB را انتخاب کنید.
  • از میان ارزهای دیجیتال مختلف، BNB را انتخاب کنید. روی گزینه More (بیشتر) و سپس، روی گزینه Stake (استیک) کلیک کنید.
  • مقدار BNB مورد نظر خود را وارد کنید و روی گزینه Next (بعدی) بزنید.
  • برای تأیید تراکنش و شروع استیکینگ روی گزینه Send (ارسال) کلیک کنید.
  • و تمام! استیکینگ BNB و سایر ارزهای دیجیتال در تراست والت به همین سادگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا