ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

کاربران DeFi در سال ۲۰۲۱، ۱۰.۵ میلیارد دلار را به دلیل سرقت و کلاهبرداری از دست دادند!

شرکت مدیریت ریسک Elliptic می گوید که کاربران DeFi در دو سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار به دلیل هک و کلاهبرداری از دست داده اند.

این رقم در سال جاری به ۱۰.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است و عمده علت آن هک، سرقت و طرح‌های کلاهبرداری بوده است.

طبق گزارش جدید شرکت مدیریت ریسک Elliptic، در سال ۲۰۲۱، این رقم به ۱۰.۵ میلیارد دلار رسیده است که بسیار بالاتر از ۱.۵ میلیارد دلار در سال گذشته است.

امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi به برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین اطلاق می‌شود که به افراد امکان می‌دهد با استفاده از قراردادهای هوشمند خودکار متصل به پروتکل‌ها، بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی سنتی را دور بزنند تا به همتایان خود وام دهند، وام بگیرند، پس‌انداز کنند یا معامله کنند.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط DeFi Llama، این بخش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار دارایی دیجیتال دارد که در آن جریان دارد. تا ژوئن ۲۰۲۰، این رقم کمتر از ۱ میلیارد دلار بود. افزایش استفاده از پروتکل‌ها و همچنین افزایش قیمت هکوین های زیربنایی و توکن‌های حاکمیتی که به آنها قدرت می‌دهد تا چرخه خوبی را برای کسانی که عمیقاً در این فضا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایجاد کنند.

اما افزایش محبوبیت – به غیر از گسترش و رفتن از اتریوم به شبکه‌هایی مانند Solana و بایننس اسمارت چین- همچنین به این معنی است که DeFi بیشتر مورد توجه سارقان است.

Elliptic مشکل پیش روی پروژه‌های DeFi را در گزارش خود خلاصه می‌کند:

بسیاری از استارت‌آپ‌ها دارای امنیت سایبری نسبتا کمی هستند و ماهیت غیرقابل برگشت تراکنش‌های رمزنگاری بازیابی این سرمایه‌ها را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند. این موضوع آنها را به اهدافی وسوسه انگیز برای مهاجمان تبدیل کرده است.

به گفته Elliptic، در دو سال گذشته ۲ میلیارد دلار مستقیما از برنامه های غیرمتمرکز به سرقت رفته است. ۱۰ میلیارد دلار ضرر اضافی را به کاهش ارزش رمز در نتیجه کلاهبرداری یا سرقت نسبت می دهد.

اکثریت قریب به اتفاق ضررهای دو سال گذشته، ۸.۶ میلیارد دلار، از اتریوم ناشی شده است. اتریوم پروتکل‌های وام‌دهی مانند MakerDAO، صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap و محصولات مشتق‌شده مانند Synthetix را سازماندهی می کند. پروتکل های زنجیره هوشمند بایننس از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار ضرر داشته است.

بر اساس معیارهای Elliptic، کاربران باید بیشتر نگران پروتکل های وام دهی باشند که به افراد امکان می دهد ارزهای دیجیتال را از مجموعه های همتایان خود قرض بگیرند.

منبع: decrypt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا