اخبار گوناگون

اعتماد به نفس چیست؟

وقتی صحبت از اعتماد به نفس می شود اکثریت ما یک تصور عمومی و کلی از آن داریم. یعنی فکر می کنیم کسی که اعتماد به نفس بالا دارد، فردیست که در تمام جنبه های زندگی بسیار موفق است و در هر جا می تواند بدرخشد.

اما این تعریف از اعتماد به نفس اصلا درست نیست.

همانطور که در دوره رایگان اعتماد به نفس گام سمینار به آن پرداخته شده است، اعتماد به نفس در هر موقعیتی متفاوت است و نسبت به مکان و زمان و توانایی های فرد تغییر می کند.

به طور مثال شما یک آشپز خوب هستید و فرقی نمی کند برای یک نفر غذا بپزید یا یک مهمانی بزرگ را راه ببرید. شما اعتماد به نفس بالایی در آشپزی دارید.

حالا فرض کنید دوست شما آشپز فوق العاده ای است اما در زمینه آشپزی اعتماد به نفس کافی ندارد.کافی است به او بگویید تا برای ۵۰ نفر غذا تهیه کند، قطعا آن ۵۰ نفر یکی از بدترین غذاهای عمرشان را خواهند خورد.

تنها دلیل این امر نیز ناشی از عدم اعتماد به نفس فرد در هنر آشپزی است.

حالا چرا هر وقت صحبت از اعتماد به نفس به میان می آید در ذهن ما صحبت کردن در جمع تداعی می شود؟

دلیل این امر این است که متاسفانه مهارت های ارتباطی درست در مدارس کشور ما آموزش داده نشده و نمی شود. به همین دلیل خیلی از فرزندان ما چه در زمان گذشته و چه در زمان حال با مشکل مواجه شده و می شوند. باید به فرزندانمان یاد بدهیم تا مهارت های دوست یابی و ارتباط با دیگران را قوی تر کنند.

مخصوصا افرادی که کمی درونگرا هستند، کاملا از جمع فاصله می گیرند و درونگرا بودن آن ها با خجالتی بودنشان آمیخته شده و فرد را دچار مشکلات بسیاری می کند.

می دانیم که فرد درونگرا کسی نیست که ارتباط با دیگران را بلد نیست. اتفاقا فردی که از ویژگی درونگرا بودن بهره می برد باید به راحتی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و در جمع صحبت و اظهار نظر نماید.

یک فرد درونگرا هر موقع که بخواهد می تواند در جمع باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد، اما در اکثر اوقات دوست دارد تا در تنهایی و خلوت به سر ببرد.

اما یک فرد خجالتی به این شکل نیست. فردی که خجالتی است از جمع هراس دارد و تا جایی که بتواند از جمع دوری می کند. او دوست دارد تا در جمع های آشنا و غریبه حضور پیدا کند ولی خجالتی بودن اجازه این کار را به او نمی دهد.

پس یادمان باشد خجالتی بودن و درونگرا بودن را با هم اشتباه نگیریم و اگر فرزندمان از جمع گریزان بود، حتما به او توجه ویژه داشته باشیم و علت از جمع گریز بودن وی را جویا شویم.

اگر خود شما نیز در هر سن و سالی که هستید اعتماد به نفس کافی ندارید، کافیست در دوره های زیادی که در سایت های مختلف وجود دارد شرکت کنید. به طور مثال دوره جامع اعتماد به نفس در سایت گام سمینار با قیمت فوق العاده پایین وجود دارد که مناسب همه افراد است.

در پایان به یاد داشته باشید تنها راه برای ارائه مهارت هایتان در جامعه داشتن اعتماد به نفس کافیست.

منبع: گام سمینار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا