ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

معرفی بازی واناکافارم (Wanakafarm) + روش های کسب درآمد

بر خلاف بیشتر بازی‌های بلاکچینی یا Play to Earn، واناکافارم از نوع مبارزه‌ای و رقابتی نیست؛ بلکه هدف اصلی این بازی همکاری بین بازیکنان است.

همانطور که در ویدیو گفتیم، برای شروع بازی شما باید یک اکانت یا حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و کیف پول‌های دیفای یا وب ۳ را به آن متصل کنید، که البته در بین تمام کیف پول‌های پشتیبانی شده توسط Wanakafarm، متامسک بهترین گزینه است. البته برای خرید و فروش دارایی‌های داخل بازی در بازارهای بازی نیز به این کیف پول نیاز خواهید داشت. در مقاله زیر، به طور کامل به آموزش ساخت ولت Metamask پرداخته‌ایم.

مفاهیم داخل بازی واناکافارم

بازی Wanakafarm مانند هر بازی دیگری مفاهیم خاص خود را دارد. تمام این مفاهیم را داخل ویدیو توضیح دادیم؛ اما تعدادی از آنها نیاز به توضیحات بیشتر دارند، که در این بخش به آنها می‌پردازیم. این قسمت‌ها شامل لندها و مواردی که درباره زمین‌ها وجود دارد، آیتم‌های داخل بازی، فعالیت‌ها یا Activityهایی که می‌توانید انجام دهید و رویدادها (Events) هستند.

زمین (Land)

در این بازی، ۴ نوع زمین وجود دارد که عبارت‌اند از Basic، جنگل، دریا و دریاچه. ۱۵۰۰۰ زمین بیسیک وجود دارد، که در حال حاضر در بازار قابل معامله هستند. برای شروع بازی، شما باید حداقل یک لند داشته باشید؛ البته می‌توانید زمین اجاره کنید، اما اگر مالکیت زمین را داشته باشید، سود و درآمد شما بیشتر است. هر کدام از این لندهای Basic، در فروش اولیه با قیمت ۱۸۰ دلار فروخته شده‌اند. پس از خرید زمین، شما باید آن را باز یا Unpack کنید، تا ببینید میزان کمیاب بودن و تعداد فصل‌های آن چقدر است.

سطح کمیابی زمین

۶ سطح کمیابی در زمین‌ها وجود دارد که به ترتیب شامل این موارد هستند:

۱. معمولی (Common): ۶۲ درصد از کل لندهای Basic، از این نوع زمین‌ها هستند؛ ۹۳۰۰ لند معمولی وجود دارد.

۲. غیرمعمولی (Uncommon): ۲۳ درصد از زمین‌های بیسیک از این نوع هستند؛ ۳۴۵۰ لند غیرمعمولی وجود دارد.

۳. نادر (Rare): ۹.۵ درصد از لندها از این نوع هستند؛ ۱۴۲۵ زمین نادر وجود دارد.

۴. افسانه‌ای (Legendary): ۴.۳ درصد زمین‌های بیسیک از این نوع هستند؛ ۶۴۵ لند افسانه‌ای وجود دارد.

۵. اسطوره‌ای (Mythical): ۱ درصد لندهای Basic از این نوع هستند؛ ۱۵۰ زمین اسطوره‌ای وجود دارد.

۶. جاودانه (Immortal): تنها ۰.۲ درصد از زمین‌های بیسیک جاودانه هستند؛ ۳۰ لند از این نوع وجود دارد.

هر لند شامل درصدی از این دو ویژگی است:

  • سرعت یا زمان رشد (Time of Growth)
  • درصد تغییر (Percentage of Mutation)

بسته به میزان کمیاب بودن زمین شما، زمان رشد محصولات و نگهداری از حیوانات کاهش می‌یابد (سریع‌تر می‌شود). همچنین هر چه زمین شما کمیاب‌تر باشد، نرخ یا درصد تغییر در زمین شما نیز کاهش می‌یابد (برای مثال، درصد تغییر در زمین‌های معمولی در پایین‌ترین حد (۰.۲۵ درصد) قرار دارد).

میزان کمیابی و نرخ رشد بذرها در لندهای بازی واناکافارم

فصل یا Season

در هر فصل از لندها، تنها تعدادی از بذرها رشد می‌کنند. برای مثال، بذرهای تابستانی، در فصل سرما رشد نمی‌کنند. نرخ شانس فصلی که یک زمین می‌تواند داشته باشد، در اینجا آمده است:

  • زمین با یک فصل: ۸ درصد
  • لند با دو فصل: ۶۰ درصد
  • Land با سه فصل: ۲۴ درصد
  • زمین با هر ۴ فصل: ۸ درصد
نکته: جایی نوشته نشده که این درصدها به چه معنی هستند؛ اما احتمالا این درصدها، مقدار بذرهایی است که می‌توانید بکارید و اگر هر ۴ فصل را داشته باشید، ۱۰۰ درصد بذرهایی که در بازی Wanakafarm وجود دارند را می‌توانید بکارید.

چیزی که یک زمین را منحصر به فرد می‌کند، دریاچه است. در بین این ۱۵۰۰۰ لند، تنها یک زمین با ۲ دریاچه، یک زمین با یک دریاچه بزرگ و یک لند با یک دریاچه کوچک وجود دارد.

سطح یا Level زمین‌ها

ارتقاء زمین‌ها ارتباطی با کمیاب بودن یا فصل‌های بازی ندارد؛ هر نوع زمینی را می‌توانید آپگرید کنید. ارتقای زمین باعث می‌شود که تعداد جایگاه‌های کاشت محصولات افزایش یابد و بذرهای جدید باز شوند. هر زمین حداکثر می‌تواند تا سطح ۵۰ ارتقا یابد، که این سطح ۲۸۹ جایگاه کشت دارد.

زمانی که بازی را شروع می‌کنید، سطح لند شما ۱ است و تنها ۱۰ جایگاه دارید؛ اما با زمان گذاشتن برای بازی و کاشت محصولات و رسیدگی به حیوانات، Level زمین شما ارتقاء می‌یابد. حتی برای برخی سطوح، برخی آیتم‌های خاص یا توکن‌های WANA و WAI (توکن‌های این بازی هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد) نیز برای آپگرید شدن لازم هستند.

حداکثر سطح زمین‌ها، بر اساس مرحله (قبل از سطوح ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰) باز می‌شود؛ بدین معنی که در مرحله اول، شما می‌توانید زمین خود را تا سطح ۹ آپگرید کنید و پس از رسیدن به این سطح، باید منتظر رویداد گشایش سطح ۱۰ بمانید. البته تا زمانی که سطح ۱۰ باز شود، امتیازات یا XPهای شما محاسبه و جمع‌آوری می‌شود.

آیتم‌های داخل بازی

در حال حاضر (در نسخه آزمایشی و ورژن اولیه بازی) ۴ آیتم کلم (Cabbage)، سیب (Apple)، ماهی Koi و گاو (Cow) به صورت پک وجود دارند؛ اما آیتم‌های دیگر نیز اضافه خواهند شد.

هر کدام از این پک‌ها شامل ۲ آیتم هستند. هر اکانت حداکثر می‌تواند ۳ پک خریداری کند و پس از آن، شما باید این آیتم‌ها را بازتولید یا اصلاح ژنتیکی کنید و یا از دیگر بازیکنان در مارکت Wanatrade بخرید (این مارکت هنوز راه‌اندازی نشده است).

قیمت بذرها و حیوانات در بازی واناکافارم

برای باز کردن ۴ قطعه بازی (مزرعه، جایگاه‌های کاشت محصول، حوضچه ماهی و امکان کشاورزی)، شما باید توکن WANA پرداخت کنید. هر کدام از این قطعات، نیازمند پرداخت ۲۰ دلار توکن وانا هستند. پس از باز کردن این قطعات، شما باید بذر و حیوان نیز بخرید. قیمت هر پک کلم ۲ دلار، سیب ۴ دلار، ماهی Koi شش دلار و گاو ۸ دلار است. در مجموع، اگر بخواهید هر ۴ قطعه بازی را باز کنید و از هر آیتم یک پک داشته باشید، باید ۱۰۰ دلار هزینه پرداخت کنید.

پس از خرید بذرها و کاشت آنها، بذرها وارد پروسه‌ای به نام Growing Items می‌شوند. در این مرحله شما باید به بذرها آب بدهید و به حیوانات غذا دهید. البته می‌توانید به آنها غذا و آب ندهید، اما کیفیت نهایی محصول به دست آمده، بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

محصول نهایی را می‌توان در بازار بازی فروخت و یا برای تولید بذر جدید یا محصولات جدید استفاده کرد. این آیتم‌ها دارای معیارهای کیفیتی مختلفی مانند ستاره، وزن و غیره هستند، که ارزش محصول را تعیین می‌کنند. برخی از کوئست‌های روزانه، از شما می‌خواهند که تعداد مشخصی از این محصولات را جمع‌آوری کنید تا پاداش دریافت کنید.

آیتم‌هایی که در طی قرار دادن محصولات برداشت شده در فرآیند کارخانه (Factory) تولید می‌شوند، با نام فرآورده (Product Items) شناخته می‌شوند. این آیتم‌ها به شما کمک می‌کنند تا برخی کوئست‌ها را تکمیل کنید و جایزه دریافت کنید و همچنین ارزش آنها نیز بیشتر است. همچنین آیتم‌های کوچکی مانند نمک، فلفل، شکر و غیره نیز در این بازی وجود دارند، که برای پختن غذا به کار می‌روند. این آیتم‌ها را می‌توانید از فروشگاه بازی با استفاده از توکن WAI خریداری کنید.

کاراکترها و حیوانات اهلی نیز در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ این حیوانات به همراه کاراکتر شما در بازی حرکت می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا آیتم‌های مختلف را جمع‌آوری کنید و زمین را تزئین کنید.

فعالیت‌ها یا Activityهای بازی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌‌های داخل بازی Wanakafarm پرورش یا تولید مثل است. در این بازی، هم می‌توان تولید مثل را روی حیوانات اجرا کرد و هم محصولات. می‌توانید دو محصول یا دو حیوان را با هم تولید مثل دهید، تا بذر یا حیوان جدید تولید کنید. تولید مثل و پرورش این آیتم‌ها نیازمند پرداخت توکن WAI است و اگر محصولی را تولید مثل می‌دهید، به صورت تصادفی بین ۲ تا ۴ بذر جدید دریافت می‌کنید.

نرخ تولید مثل نیازمند شرایط زیر است:

  • کلم: ۶ توکن WAI و ۶ انرژی.
  • سیب: ۱۲ WAI و ۱۲ انرژی.
  • ماهی کوی: ۱۸ وای و ۱۸ انرژی.
  • گاو: ۲۴ توکن WAI و ۲۴ انرژی.

زمانی که شما فعالیت‌های مختلفی در بازی انجام می‌دهید، از شما انرژی کم می‌شود. هر بازیکن در شروع بازی ۴۸۰ انرژی دارد و هر ساعت نیز ۳۰ انرژی بازیابی می‌شود. به علاوه، شما می‌توانید از فرآورده‌ها (Product Items) استفاده کنید، تا انرژی خود را افزایش دهید.

رویدادهای مختلف بازی واناکافارم

در کنار بازی اصلی، رویدادهای ویژه‌ای که در دنیای واقعی وجود دارند نیز در بازی واناکافارم حضور دارند؛ مانند هالووین، کریسمس، ولنتاین و غیره. آخرین رویدادی که در این بازی وجود داشت، هالووین بود؛ زمین‌ها با تم Holloween و المان‌های این مراسم تزئین شده بودند. آیتم‌های هالووین را می‌توانستید از مینی‌گیم‌های مختص به این مراسم به دست آوردید و یا آنها را خریداری کنید.

توکن‌های WANA و WAI

واناکافارم از دو توکن استفاده می‌کند، که هر کدام از آنها کاربردهای خاصی دارند. توکن‌های WANA و WAI هر دو از نوع BEP-20 مبتنی بر شبکه بایننس اسمارت چین هستند. در ادامه، اطلاعات و کاربردهای هر کدام از این رمزارزها را بررسی می‌کنیم:

توکن WANA:

  • توکن بومی و اصلی واناکافارم است.
  • عرضه کل: ۵۰۰ میلیون توکن.
  • کاربرد: پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید آیتم‌ها و لندها، سپرده‌گذاری (Staking)، حاکمیت.
  • آدرس کانترکت: 0x339C72829AB7DD45C3C52f965E7ABe358dd8761E

توکن WAI:

  • توکن ثانویه بازی است.
  • کل عرضه: بی‌نهایت (امکان سوزاندن توکن برای آن تعبیه شده است)؛ در صورت نیاز عرضه آن کاهش و افزایش می‌یابد، تا قیمت را تقریبا ثابت نگه دارد.
  • کاربرد: پرورش و تولیدمثل حیوانات و محصولات، پرداخت هزینه ترکیب محصولات برای تولید فرآورده‌ها، ارتقاء زمین‌ها، شرکت در لوتوی شانس بازی (هنوز راه‌اندازی نشده است).
  • آدرس کانترکت: 0x934c9198582bf2631128c5d4b051aacef9a6224f

رودمپ واناکافارم

فاز اول بازی (فصل سوم ۲۰۲۱):

  • برگزاری عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)
  • راه‌اندازی سرویس استیکینگ توکن WANA
  • انتشار نسخه اول یا آزمایشی بازی (برای PC)

فاز دوم (سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱):

  • انتشار نسخه ۱.۱ بازی اصلی – مرورگر
  • راه‌اندازی رویدادها و مسابقات

فاز سوم (فصل اول ۲۰۲۲):

  • انتشار نسخه ۱.۲ بازی – موبایل (اندروید و IOS)

فاز چهارم (سه ماهه دوم ۲۰۲۲):

  • عرضه نسخه ۱.۳ بازی – نسخه سازگار با واقعیت افزوده (AR)

فاز پنجم (فصل سوم سال ۲۰۲۲):

  • عرضه ورژن ۱.۴ بازی – سازگار با واقعیت مجازی (VR)
  • همکاری با چند شبکه دیگر برای NFTها

روش‌های کسب درآمد از Wanakafarm

  • فروش محصولات خود در بازار بازی.
  • تکمیل کوئست‌های مختلف.
  • شرکت در مسابقات.
  • سپرده‌گذاری توکن WANA.
  • شرکت در لوتوی شانس بازی.

منبع: میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا