ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

نحوه انتقال ارز دیجیتال به کیف پول

نحوه انتقال ارز دیجیتال به کیف پول مسئله مهمی است که می بایست به عنوان سرمایه گذار در این بازار به طور کامل با آن آشنا باشید. علاوه بر شناخت انواع کیف پول، نکات دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

در فرایند انتقال ارز دیجیتال از صرافی یا کیف پول شخص دیگری به کیف پول مهم‌ترین موضوع درک درست مفاهیم کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس عمومی است. پس درک این مفاهیم حتی با وجود اینکه کیف پول‌‌های ارز دیجیتال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، به راحتی می‌توانید یاد بگیرید تا دارایی کریپتویی‌تان را به کیف پول ارز دیجیتال خود ارسال کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی، کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای نگهداری و دسترسی به ارز‌های دیجیتال است، مانند یک کیف پول که شما از آن برای نگهداری پول نقد و کارت‌های بانکی خود استفاده می‌کنید. این کیف پول‌های رمزنگاری شده برخلاف کیف پول‌های سنتی که می‌توانیم آن‌ها را در جیب خود نگهداری کنیم، فیزیکی نیستند. در حقیقت آن‌ها نرم‌افزار‌هایی بر روی شبکه بلاک چین هستند.

موجودی ارز دیجیتال، سابقه معاملات، کلید عمومی، کلید خصوصی و آدرس عمومی اطلاعاتی هستند که بر روی یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره می‌شوند. کلید خصوصی (Private-Key) عنصر بنیادی در رمزنگاری و حفظ امنیت شبکه‌های ارز‌های دیجیتال است. در این شبکه‌ها هر کلید عمومی از یک کلید خصوصی تولید می‌شود، سپس آدرس عمومی با استفاده از آن ایجاد می‌شود.

یک کلید عمومی (Public-Key) با هدف به اشتراک گذاشتن میان همه افراد ایجاد می‌شود. برای مثال زمانی که می‌خواهید برای دوست خود بیت کوین ارسال کنید او آدرس عمومی کیف پولش را در اختیار شما قرار می‌دهد. کاربرد آدرس عمومی (Public-Address) درست شبیه شماره حساب بانک برای انتقال پول است. شما همیشه باید از کلید خصوصی خود به شکلی امن، نگهداری کنید. برای تایید تراکنش‌های خود هنگام ارسال از کیف پول خود به دیگران یا رهگیری ارز‌های دیجیتال دریافت شده به کلید خصوصی نیاز دارید.

کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس عمومی

پس از نصب و راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال برای هر فرد یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی منحصر به فرد تولید می‌شود. برای درک بهتر می‌توانیم این کیف پول‌ها را با یک حساب بانکی مقایسه کنیم. کلید عمومی شبیه به شماره حساب یا شماره کارت و کلید خصوصی شبیه امضا یا رمز عبور شما برای دسترسی به حسابتان است. آدرس عمومی نیز یک نسخه رمزنگاری شده (هش شده) از کلید عمومی است. از آنجایی که کلید عمومی از یک رشته طولانی از اعداد تشکیل شده است، آن را هش می‌کنند تا آدرسی فشرده و با طول مشخص تولید شود.

کلید خصوصی رشته‌ای از اعداد است که به شکل تصادفی تولید می‌شود و ابتدا می‌تواند به شکل زیر باشد:

۱۰۸۱۶۵۲۳۶۲۷۹۱۷۸۳۱۲۶۶۰۶۱۰۱۱۴۱۳۱۸۲۶۵۱۲۴۸۳۹۳۵۴۷۰۵۴۲۸۵۰۸۲۴۱۸۳۷۳۷۲۵۹۷۰۸۱۹۷۲۰۶۳۱۰۳۲۲

اما پس از تبدیل شدن در مبنای ۱۶ (hexadecimal) به عبارتی متشکل از اعداد و ارقام به شکل زیر تبدیل می‌شود:

EF235AACF90D9F4AADD8C92E4B2562E1D9EB97F0DF9BA3B508258739CB013DB2

کلید عمومی پس از رمزنگاری کلید خصوصی ایجاد می‌شود. فرایند رمزنگاری یک طرفه و غیر قابل بازگشت است. هیچکس نمی‌تواند با در اختیار داشتن کلید عمومی، کلید خصوصی شما را به دست بیاورد. کلید عمومی نیز عبارتی هگزادسیمال است و معمولا به شکل زیر است:

۰۲b4632d08485ff1df2db55b9dafd23347d1c47a457072a1e87be26896549a8737

به دلیل طولانی بودن کلید عمومی، آن پس از هش کردن به یک عبارت کوتاه و قابل استفاده تبدیل می‌کنند. در واقعیت بیشتر افراد آدرس عمومی را معادل کلید عمومی در نظر می‌گیرند. در یک کیف پول ارز دیجیتال برای هر تراکنش یک آدرس عمومی جدید تولید می‌شود که شما آن برای طرف دیگر معامله ارسال می‌کنید. همچنین برای هر شبکه بلاک چین منحصر به فرد مانند بیت کوین یا اتریوم یک آدرس عمومی مجزا ایجاد می‌شود. به شکل کلی آدرس‌های عمومی عبارتی شبیه زیر هستند:

EUXSxuUVy2PC5enGXR1a3yxbEjNWMHuem1

مفهوم انتقال ارز دیجیتال از کیف پول

همانطور که پیش از این گفتیم، ارز‌های دیجیتال به شکل فیزیکی درون کیف پول کریپتو وجود ندارند. این رمز ارز‌ها درون شبکه بلاک چین هستند و برای دسترسی به آن‌ها نیازمند یک کلید خصوصی هستیم. با این شرایط چگونه ارز‌های دیجیتال را به کیف پول خود انتقال دهیم؟

برای مثال فرض کنیم که قصد داریم تا برای دوست خود «آقای ساتوشی»، از کیف پول بیت کوین خود این رمزارز ارسال کنیم. زمانی که اجازه می‌دهیم تا BTC از کیف پول ما ارسال شود، با امضایی مالکیت آن بیت کوین را که به آدرس کیف پول «آقای ساتوشی» فرستادیم، تایید کرده‌ایم. به بیان دیگر وقتی که بیت کوین به کیف پول «آقای ساتوشی» ارسال می‌کنیم، اطلاعات مربوط به مالکیت او به شکلی دائمی و غیرقابل تغییر در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود.

در فرایند انتقال یک رمز ارز به کیف پول، فقط مالکیت آن است که تغییر می‌کند و ارز دیجیتال به شکل واقعی منتقل نمی‌شود. یک کیف پول رمزنگاری شده که دارایی ارز دیجیتال شما را در خود ذخیره می‌کند در واقع بخش کوچکی از شبکه بلاک چین است که فقط شما اجازه دسترسی به آن را دارید.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

مدل‌های متنوع کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام از روش‌های مختلفی برای دسترسی و ذخیره کردن رمز ارز‌ها استفاده می‌کنند. در یک دسته‌بندی این کیف پول‌ها به کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول کاغذی تقسیم می‌شوند. اما معمولا کیف پول‌های ارز دیجیتال بسته به عملکردی که دارند به دو دسته کیف پول گرم و کیف پول سرد تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های گرم برای استفاده نیاز به اتصال به اینترنت دارند و در مقابل کیف پول‌های سرد در بیشتر اوقات آفلاین هستند.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول گرم: سریع و ساده

کیف پول‌های گرم (Hot Wallet) نرم‌افزاری آنلاین هستند که نسبت به کیف پول‌های سرد خدمات و امکانات بیشتری ارائه می‌دهند. با اینکه این کیف پول‌ها معمولا امنیت متوسطی دارند اما به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید ارز دیجیتال خود را به سرعت و راحتی انتقال دهید. برای استفاده از کیف پول‌های گرم می‌توانید آن‌ها را بر روی دسکتاپ (کامپیوتر شخصی) یا موبایل خود نصب کنید یا از نسخه تحت وب آن‌ها استفاده کنید.

برای افرادی که به تازگی وارد دنیای ارز‌های دیجیتال شده اند، کیف پول‌های گرم بهترین انتخاب هستند. استفاده از آن‌ها آسان است و به شما کمک می‌کنند به تدریج ساز و کار بازار را درک کنید تا بتوانید بدون خطر دارایی‌های کریپتویی خود را مدیریت کنید.

متصل بودن کیف پول‌های گرم به اینترنت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را عرض چند دقیقه خرید و فروش کنید. برای جلوگیری از ضرر یا کسب سود در زمان‌های بی‌ثباتی بازار و نوسان شدید قیمت، سرعت بالا در عکس العمل بسیار ضروری است. آنلاین بودن کیف پول‌های گرم در نقطه مقابل، می‌تواند نقطه ضعف آن‌ها باشد. این کیف پول‌های دقیقا به این دلیل که به اینترنت متصل هستند، می‌توانند در برابر حملات هکر‌ها و فیشینگ آسیب پذیر باشند.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ را می‌توانید بر روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ نصب کنید. به این کیف‌ها فقط از طریق کامپیوتری که روی آن نصب شده اند، قابل دسترسی هستند. با اینکه بعضی از کیف پول‌های دسکتاپ از سطح امنیتی بالایی برخوردار هستند اما در صورت هک شدن یا خراب شدن کامپیوتر، احتمال دارد که تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

کیف پول موبایل

دسترسی سریع و ساده، مهمترین مزیت کیف پول ارز دیجیتالی که روی موبایل نصب می‌شود. با اینکه شما می‌توانید در همه جا به کیف پول خود دسترسی داشته باشید اما به علت محدود بودند فضای موبایل این کیف پول‌ها نسبت به نسخه‌های دسکتاپ امکانات کمتری دارند.

کیف پول تحت وب

کیف پول‌های تحت وب بر روی سرور‌های ابری (Cloud) اجرا می‌شوند و از هر مکانی قابل دسترسی هستند. کلید خصوصی شما در کیف پول‌های تحت وب به صورت آنلاین ذخیره می‌شود که دسترسی شما را به آن کلید راحت‌تر می‌کند. ذخیره شدن کلید خصوصی شما در کیف پول آنلاین می‌تواند احتمالا از دست رفتن دارایی شما را در صورت هک و سرقت افزایش دهد.

کیف پول سرد: امنیت بیشتر

کیف پول‌های سرد (Cold Wallet) آفلاین هستند و به دلیل متصل نبودن به اینترنت از امنیت بالایی برخوردار هستند. برای نگهداری رمز ارز‌ها و سرمایه‌گذاری بلند مدت در حوزه ارز‌های دیجیتال، این کیف پول‌ها بسیار‌ایده آل هستند. کیف پول‌های سرد همچنین می‌توانند برنامه یا نرم‌افزاری باشند که روی کامپیوتر شخصی نصب می‌شوند اما به اینترنت متصل نیستید. این ویژگی می‌تواند امنیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا کامپیوتر‌های شخصی و موبایل همیشه در معرض هک شدن قرار دارند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی امن‌ترین کیف پول‌های سرد هستند. در کیف پول‌های کاغذی تنها کلید خصوصی ذخیره می‌شود و امکان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در این کیف پول‌ها فراهم نیست. کیف پول‌های سرد شبیه گاوصندوق هستند و می‌تواند با صرف هزینه‌ای کم از دارایی‌های کریپتویی شما به خوبی محافظت کنند.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری، کلید خصوصی شما را در یک دستگاه مانند USB ذخیره می‌کنند. شما به می‌توانید سادگی با اتصال کیف پول خود به هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، معاملات خود را انجام دهید. در این کیف پول‌ها تراکنش‌ها به شکل آنلاین انجام می‌شوند اما به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی به زبان ساده قطعه‌ای کاغذی است که رمز خصوصی شما رو آن چاپ شده است. استفاده از کیف پول‌های کاغذی بسیار ساده است، برای انتقال ارز دیجیتال کافی است که کد کلید خصوصی خود را به صورت دستی وارد کنید یا کد QR چاپ شده روی کاغذ را اسکن کنید.

انتقال ارز دیجیتال به کیف پول

اساس انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول یا از یک کیف پول به کیف پول دیگر یکسان است. در اینجا ما روش کلی این کار را برای شما توضیح دادیم. ممکن است اسم یا تعداد برخی از این مراحل با توجه به صرافی یا کیف پولی که از استفاده می‌کتید کمی متفاوت باشد اما به‌ طور کلی روش ارسال ارز دیجیتال در همه این پلتفرم‌ها یکسان است.

چگونه ارز دیجیتال خود را به کیف پول انتقال دهیم؟

به طور کلی برای برداشت رمز ارز‌های خود از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی و انتقال آن به کیف پول، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در کیف پول‌های نرم‌افزاری، پس ورود به برنامه کیف پول خود به دنبال گزینه Receive یا Deposit باشید. فراموش نکنید که آدرس عمومی یا همان آدرس کیف پول برای هر ارز دیجیتال منحصر به فرد است.
  2. در کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز باید همین روال را طی کنید. کیف پول خود را به کامپیوتر وصل کنید، رمز عبور خود را وارد کنید و وارد منوی Receive شوید. پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر و تایید دستگاه، آدرس عمومی ظاهر شده روی دستگاه و ایجاد شده در نرم‌افزار باید یکسان باشند.
  3. در این مرحله آدرس عمومی کیف پول خود را کپی کنید. این آدرس را برای انتقال ارز دیجیتال به کیف پولتان نیاز دارید
  4. حالا پس از ورود به وب سایت یا نرم‌افزار صرافی، وارد قیمت کیف پول (Wallet) شوید.
  5. برای برداشت دارایی باید به دنبال گزینه برداشت (Withdraw) باشید.
  6. پس از انتخاب نوع دارایی (Crypto)، نام ارز دیجیتالی که می‌خواهید به کیف پول خود منتقل کنید را انتخاب نمایید.
  7. در این مرحله باید آدرسی که قبلا کپی کرده‌اید را در بخش Recipient’s Address کپی کنید.
  8. نوع Transfer Network یا شبکه انتقال را انتخاب کنید. ارز‌های دیجیتال می‌توانند بر بستر شبکه‌های مختلف منتقل شوند و هر شبکه کارمزد مشخص خود را دارد.
  9. ارز دیجیتال مورد نظرتان را برای ارسال به والت خود مشخص کنید سپس گزینه Submit یا تایید را انتخاب کنید.
  10. در مرحله آخر و برای تایید نهایی دوباره با بخش Security Verification مواجه می‌شود. روش‌های تایید امنیتی صرافی‌های مختلف متفاوت است. پس وارد کد کد‌های امنیتی خواسته شده از شما در بخش، ارسال ارز دیجیتال به کیف پول نهایی می‌شود.

نکته مهم! فراموش نکنید در انتقال ارز دیجیتال به کیف پول خود باید شبکه انتقال مبدا و مقصد یکی باشد.

انتقال ارز دیجیتال از کیف پول به کیف پول دیگر

برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول دیگر باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد کیف پول خود شوید و گزینه Receive را برای دریافت یا گزینه Send را برای ارسال انتخاب کنید.
  2. پس ایجاد آدرس عمومی در کیف پول دریافت‌کننده، مقدار ارز دیجیتال مورد نظر را در کیف پول ارسال‌کننده انتخاب کنید. فراموش نکنید باید موجودی شما برای پرداخت کارمزد کافی باشد.
  3. پس تایید اطلاعات و موجودی خود، گزینه Send Transaction یا ارسال تراکنش را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید فقط می‌توانید کوین‌های مشابه را ارسال و دریافت کنید. مثلا بیت کوین به بیت کوین
  4. در مرحله آخر آدرس عمومی کیف پول فرستنده را در اختیار دریافت‌کننده قرار دهید. پس از تایید تراکنش ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول دیگر منتقل خواهد شد.

نکته مهم! آدرس عمومی کیف پول برای هر شبکه مستقل مانند بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین متفاوت است و می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • آدرس کیف پول بیت کوین: ۱Bn9PjWsFwfqlLEbhagQE9ksUSBcT2jLTm
  • آدرس کیف پول اتریوم: 0xf902fd8B2AEE76AE81bBA106d667cCF368C2f9c1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا