ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

بهترین تایم فریم معاملاتی برای ارزدیجیتال

اصلی ترین نکته ای که باید سرمایه گذاران برای ورود به معامله در نظر بگیرند، بهترین تایم فریم معاملاتی است. منظور از تایم فریم در واقع زمانی است که هر نمودار، یک فریم زمانی را نشان می دهد.
به عنوان مثال در یک نمودار با تایم فریم ماهانه، هر نقطه نشان دهنده یک ماه بوده و یا اینکه در نمودار هفتگی، هر نقطه نشان دهنده یک تایم فریم هفتگی است. تایم فریم معاملاتی در بازارهای مالی اهمیت بالایی داشته و تریدرها قبل از انجام هر معامله، باید تایم فریم معاملاتی خود را مشخص کنند. برای تعیین تایم فریم معاملاتی باید ابتدا و انتهای معامله را مشخص کرد و در تعیین تایم فریم معاملاتی باید نهایت دقت را داشت. معامله گران در تحلیل بنیادی، از تایم فریم های معاملاتی بلند مدت چند ماهه و یک ساله استفاده می کنند. در صورتی که تایم فریم های معاملاتی تحلیل تکنیکال، تمام تایم فریم را در نظر می گیرند. برای تعیین تایم فریم ها از نرم افزارهایی همچون متاتریدر که به صورت یک دقیقه ای تا دقایق بیشتر است، قابل استفاده خواهد بود.

معرفی انواع تایم فریم معاملاتی 

همانطور که گفته شد، یک تریدر می تواند از نرم افزار متاتریدر برای تعیین تایم فریم معاملاتی استفاده کند. در صورتی تایم فریم هایی که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

  • تغییرات  قیمت ۱ دقیقه یا M1
  • تغییرات قیمت ۵ دقیقه یا M5
  • تغییرات قیمت ۳۰ دقیقه یا M30
  • تغییرات قیمت ۱ ساعت یا H1
  • تغییرات قیمت ۴ ساعت یا H4
  • تغییرات قیمت ۱ روز یا D1

تقسیم بندی دیگر از تایم فریم معاملاتی

  • تایم فریم بلند مدت
  • تایم فریم میان مدت
  • تایم فریم کوتاه مدت

تایم فریم بلند مدت

تایم فریم بلند مدت، بهترین تایم فریمی است که از آن برای تحلیل در بازارهای ارز دیجیتال استفاده می شود و می توان از تایم فریم بلند مدت و ادامه آن به سمت بازه های جزئی تر تایم فریم، تحلیل های دقیق تری انجام داد. منتها در تایم فریم بلند مدت، روند غالب شناسایی می شود و نباید معاملات در این روند اجرایی شوند اما باید معاملات انجام شده هم مسیر با روند شناسایی شده در این بازه زمانی انجام شود. البته این بدان معنا نیست که معاملات خلاف روند نمی توانند انجام شوند بلکه بدان معناست که که احتمال موفقیت کمتر و حد سود پایین تری نسبت به زمانی که هم جهت با روند کلی باشد، دارد.

تایم فریم میان مدت

در تایم فریم میان مدت، حرکات کوچکتر در روند بزرگتر قرار دارد. این تایم فریم انطباق پذیرترین تایم فریمی است که در بازارهای مالی وجود دارد. چرا که هر دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت در این سطح قابل لمس است. همان طور که گفته شد، میزان مورد انتظار باز نگه داشتن یک معامله، باید با تایم فریم مرکزی درون بازه تایم فریم ها مشخص کند. در اصل این سطح زمانی بیشتری نمودار استفاده شده برای برنامه ریزی معاملاتی در زمانی است که معامله باز بوده و قیمت به حد سود و یا حد ضرر نزدیک می شود.

تایم فریم کوتاه مدت

بیشترین بازه معاملاتی در تایم فریم کوتاه مدت انجام می شود، چرا که نوسانات کوچکتر در حرکت قیمت واضح تر می شود. معامله گر می تواند نقاط ورود جذاب برای معامله ای هم جهت با مسیر از پیش تعیین شده در نمودارهای بازه های زمانی را مشخص کند.

شرایط تایم فریم معاملاتی استاندارد

با ترکیب هر سه تایم فریم برای ارزیابی یک دارایی، معامله گر می تواند به سادگی احتمال موفقیت درون یک معامله را بیشتر کند. تحلیل از بالا به سمت پایین باعث می شود که فرد تشویق به انجام معامله در بازار شود. با تعیین تایم فریم استاندارد، ریسک ناشی از معامله به حداقل ممکن خواهد رسید. با اعمال تایم فریم استاندارد در معاملات، می توان به صورت دقیق حد ضرر و حد سود را مشخص کرد. از دیگر مزایایی که می توان برای تحلیل چند تایم فریم معاملاتی بیان کرد، توانایی شناسایی روند بازار است.

اهمیت تایم فریم معاملاتی در تحلیل تکنیکال

از آنجایی که معامله گری در بازارهای مالی، همراه با استرس است، پس از انتخاب تایم فریم مناسب تاثیر بسیار مثبتی در کنترل شرایط استرس بازار دارد. دو عامل شخصیت و زمان تاثیر بسیار مهمی در انتخاب تایم فریم دارد. کدام تایم فریم را می توان به عنوان تایم فریم اصلی انتخاب کرد؟

از آنجایی که اغلب معامله گران مبتدی، تایم فریم مناسب شخصیت خود را انتخاب نمی کنند و اغلب از تایم فریم های کوتاه مدت برای فعالیت خود استفاده می کنند، سرخورده می شوند. برخی از معامله گران نیز، با نمودار های ساعتی، سازگار بهتری دارند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سیگنال های معاملاتی کمتری در این تایم فریم ها وجود دارد اما زمان بیشتری برای تحلیل بازار خواهید داشت.

انتخاب زمان تایم فریم، کاملا با ویژگی های شخصیتی فرد رابطه دارد، ممکن است فردی با تایم فریم یک ساعته و فرد دیگری با تایم فریم یک روزه معامله کند اما واقعا چه تایم فریمی برای برای معامله هر فردی مناسب است؟ پاسخ مربوط به شخصیت فرد است. اینکه آدم صبور یا عجولی هستید یا اینکه در طی یک روز معامله انجام دهید، حال روحی بهتری خواهید داشت یا خیر؟ همه این موارد در انتخاب تایم فریم معاملاتی موثر است.

تحلیل بازار با چند تایم فریم

استفاده از تحلیل چند تایم فریم، زمانی امکان پذیر است که برمبنای بررسی ارزش یک دارایی در چند بازه زمانی مختلف انجام می شود. هیچ محدودیتی برای انتخاب تعداد و یا نوع تایم فریم ها وجود ندارد اما برای این نوع تحلیل، اصولی را باید رعایت کرد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

بهتر است از ۳ تایم فریم معاملاتی استفاده کنید که دید بهتری در بازار به شما می دهد. در صورتی که تعداد کمتری برای تحلیل استفاده کنید، موجب از دست دادن میزان قابل توجهی از اطلاعات خواهد شد و در مقابل انتخاب تعداد بیشتر، ممکن است موجب تحلیل های مازاد شود.

قانون ۴ چیست؟

در زمان انتخاب ۳ بازه زمانی، استفاده از یک استراتژی مانند «قانون ۴» می تواند موثر باشد. منظور از قانون ۴، این است که در ابتدا باید یک بازه زمانی متوسط مشخص شود و این بازه می تواند نشان دهنده میزان نگهداشتن یک معامله به صورت متوسط باشد. بعد از این مرحله باید یک تایم فریم کوچکتر انتخاب شود. برای انتخاب این تایم فریم باید حداقل یک چهارم بازه زمانی متوسط را در نظر گرفت. تایم فریم بلند مدت نیز باید حداقل چهار برابر تایم فریم میانی باشد. پس انتخاب تایم فریم های معاملاتی در زمان انتخاب سه طیف زمانی بسیار مهم است.

بنابراین یک معامله گر بلندمدت با معاملاتی با عمر چندین ماه، استفاده بسیار کمی برای ترکیب نمودارهای ۱۵ دقیقه ای، ۶۰ دقیقه ای و در نهایت ۲۴۰ دقیقه ای خواهد داشت. به صورت معمول یک معامله گر به صورت روزانه که عمر معاملات انتخابی خود چند ساعته و در موارد نادر بیش از یک روز است، استفاده چندانی از ترکیب نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهیانه نخواهد داشت. این بدان معناست که معامله گر بلند مدت، از نمودارهای ۴ ساعته استفاده نمی کند و معامله گرهای کوتاه مدت نیز از نمودارهای روزانه منفعتی نخواهند برد اما همه این موارد باید در نقاط نهایی تحلیل مورد استفاده قرار داد و نباید با کل تایم فریم درگیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا