ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

zksync چیست و چرا اهمیت دارد؟

zksync بخشی از راه حل‌های لایه دوم به نام rollups است که بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. zksync با استفاده از تکنولوژی zkRollup دانش صفر (zero-knowledge) و با قابلیت دسترسی به داده‌های بلاکچین ایجاد شده است. نتیجه این تکنولوژی این است که کاربران می‌توانند دارایی خود را از طریق ZkSync بدون دغدغۀ جابه‌جایی بین لایه‌ها، آدرس‌ها و غیره انتقال دهند.

علاوه بر این، سیستم zksync برای کاربر و همچنین توسعه‌دهندگان نیز هیجان‌انگیز است. مزایایی مثل کارمزد کمتر، بهبود تجربه کاربری کیف پول‌ها و خدمات و بهینه‌سازی‌های مختلف در حوزه دیفای از جمله دلایلی است که سیستم لایه دوم zksync را مهم کرده است. این پروژه لزوم حضور شخص ثالث را حذف و تأیید آنی را امکان‌پذیر کرده است. همچنین کارمزدها را ۹۹% کاهش داده و باعث شده است که پرداخت‌ها با همان آدرس‌های کیف پول یا قرارداد هوشمند انجام بگیرند.

مزایای سیستم لایه دوم zksync

همان‌طور که اشاره شد، سیستم zksync بدون به خطر انداختن امنیت و کاهش کنترل کاربر روی دارایی‌ها، به طرز قابل توجهی کارمزد پرداختی شبکه اتریوم را کاهش می‌دهد. اما این همه مزایای این راه‌حل نیست. در ادامه به دیگر مزایای آن اشاره می‌کنیم:

  • کارمزد کم: با استفاده از این سیستم، کاربر تنها ۱% از کارمزد واقعی اتریوم را می‌پردازد که ارزان‌تر از بسیاری از سیستم‌های دیگر است.
  • سرعت بالا: این سیستم می‌تواند بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند، در حالی که لایه اول تنها قادر به پردازش ۱۴ تراکنش در ثانیه است.
  • امنیت بالا: امنیت این سیستم توسط خود بلاکچین اتریوم تأمین می‌شود.
  • تراکنش‌های بدون دردسر: به سادگی و با سرعت بالا می‌توان ارزهای دیجیتال را از لایه ۱ به لایه دوم zksync انتقال داد.
  • مقاومت در برابر سانسور: کاربر می‌تواند هر زمانی که بخواهد دارایی خود را به لایه اول انتقال دهد.

zksync

امنیت و حریم شخصی در zksync

نکته حائز اهمیت در رابطه با سیستم لایه دوم zksync این است که این راه‌حل هیچ‌ گونه لایه امنیتی یا حفاظت از حریم شخصی اضافه‌ای را ارائه نمی‌کند. در واقع این شبکه همانند اتریوم کاملاً شفاف است و هیچ‌ گونه تغییری در آن صورت نگرفته است. با این‌ حال، تیم سازنده این سیستم معتقد است که حریم شخصی باید جدی گرفته شود و در واقع یکی از عوامل مهم برای پذیرش همگانی بلاکچین است.

حفاظت از حریم شخصی در سیستم لایه دوم zksync غیرممکن نیست ولی نیاز است که به طور پیش‌فرض و به صورت یک قابلیت داخلی فعال شود. همچنین اضافه کردن قابلیت حریم شخصی، کمی به کارمزد تراکنش‌ها اضافه می‌کند. البته در حال حاضر تمرکز اصلی تیم سازنده بر مقیاس پذیری سیستم zksync است اما در آینده به مسئله امنیت و حریم شخصی نیز رسیدگی خواهند کرد.

نسخه اول zksync

اولین نسخه از سیستم لایه دوم zksync همین حالا نیز در شبکه اصلی فعال است. البته لازم به ذکر است که هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد؛ زیرا تیم سازنده قصد دارند کتابخانه‌های Atomic Swap را تکمیل کنند و آن را بهبود ببخشند، امکان ادغام با کیف پول Numio را فراهم نمایند و قبل از هر به‌روزرسانی مهمی فرآیند بررسی امنیتی را کامل سازند. نکته بدیهی این است که در آینده بهینه‌سازی‌های زیادی در این پروتکل انجام خواهد گرفت؛ زیرا تیم سازنده همواره برای بهبود تجربه کاربری در تلاش هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا