ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

چگونه می توان یک ارز دیجیتال ساخت؟

برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال، شرکت‌ها و افراد را به فکر ایجاد یک ارز جدید می‌اندازد. امن و محرمانه بودن، عدم نیاز به نظارت یک نهاد مرکزی، شفاف بودن تراکنش‌ها، معاملات سریع و آسان بودن انتقال، از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال رمزنگاری شده است.

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال

برخی از افراد به اشتباه توکن و کوین را به عنوان مترادف به کار می‌برند. در حالی که توکن و کوین با یکدیگر متفاوت هستند. مهم‌ترین چیزی که توکن را از کوین متمایز می‌کند، نداشتن بلاکچین مستقل است. توکن‌ها روی پلتفرم بلاکچین‌های دیگر ایجاد می‌شوند. اما کوین، بلاکچین مستقل دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم کوین و توکن این است که کوین‌ها برای خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان شیوه‌ای از پرداخت به شمار می‌روند. در حالی که بیشتر توکن‌ها برای کاربرد در یک اپلیکیشن یا به عنوان یک دارایی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین از مشهورترین کوین‌های بازار ارز دیجیتال هستند. تتر، چین لینک، دای و آوی نیز در دسته‌ توکن‌ها جای می‌گیرند.

بلاکچین

آموزش ساخت ارز دیجیتال؛ معرفی ۳ روش

اگر تصمیم دارید یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کنید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

روش اول: ایجاد ارز دیجیتال جدید از طریق ایجاد توکن

یکی از روش‌های ساخت ارز دیجیتال، ایجاد توکن است. همانطور که گفتیم، توکن یک ارز دیجیتال است که بلاکچین مستقل خود را ندارد و در بستر یک بلاکچین دیگر ایجاد و راه‌اندازی شده است. به همین دلیل زمانی که یک توکن ایجاد می‌شود، نیازی به کار روی قواعد اجماع نیست.

ساخت توکن برای توسعه‌دهندگان بلاکچینی مقرون به صرفه است، زیرا نیازی به هزینه‌های نجومی برای طراحی یک بلاکچین ندارند تا به اهداف خود برسند. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری از ارزهای دیجیتال زمانی که در ابتدای کار خود هستند، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها روی یک بستر بلاکچینی دیگر پیاده‌سازی می‌شوند اما پس از آن که به حد کافی توسعه پیدا کردند، از یک بلاکچین اختصاصی برای راه‌اندازی آن‌ها استفاده می‌شود.

توکن را روی تمام پلتفرم‌های بلاکچینی که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توان ایجاد کرد. اتریوم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایجاد توکن است. تا زمان نگارش این مقاله، اتریوم میزبان بیش از ۸۰٪ توکن‌های بازار بوده است. بایننس‌چین، ایاس، کازماس، تزوس و ترون از دیگر پلتفرم‌های رایج برای ساخت توکن هستند.

زبان برنامه‌نویسی اتریوم، solidity است. سالیدیتی از مفاهیمی استفاده می‌کند که در دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند php وجود دارد. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز برای یک نرم‌افزار بلاکچینی را دارد.

روش دوم: ایجاد ارز دیجیتال از طریق کپی و تغییر بلاکچین‌های فعلی

یک روش دیگر برای ساخت ارز دیجیتال، استفاده از بلاکچین‌هایی است که به صورت متن باز (Open Source) موجود هستند. بلاکچین‌های متن باز پس از اینکه ساخته می‌شوند، به همراه کد برنامه‌نویسی در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

کدهای برنامه‌نویسی اتریوم و بیت کوین نیز متن باز است و هر کسی می‌تواند در گیت‌هاب به این کدها دسترسی داشته باشد. بلاکچین‌های بسیار زیادی با الگوبرداری از این دو ارز دیجیتال راه‌اندازی شده‌اند. به عنوان مثال، با اعمال چند تغییر در بلاکچین بیت کوین، شبکه لایت کوین ایجاد شده است.

روش سوم: ایجاد ارز دیجیتال از طریق ساخت بلاکچین جدید

ساخت و طراحی شبکه بلاکچین یک روش دیگر برای ایجاد ارز دیجیتال جدید است. در بلاکچین، داده‌ها در بلاک‌ ذخیره می‌شوند و یک زنجیره‌ به هم پیوسته‌ تشکیل می‌دهند. این ساختار یک سیستم ذخیره‌سازی تغییرناپذیر را به وجود می‌آورد. بلاک‌ها با استفاده از هش‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

ایجاد یک بلاکچین جدید نیاز به دانش عمیق برنامه نویسی و صرف وقت زیادی دارد. در ادامه، مراحل ایجاد ارز دیجیتال جدید از طریق ساخت بلاکچین به صورت کلی ذکر شده است.

۱. سازوکار اجماع را انتخاب کنید

سازوکارهای اجماع، پروتکل‌هایی برای تأیید تراکنش‌های انجام‌ شده در بلاکچین بدون نیاز به شخص ثالث (واسطه) هستند. در حال حاضر روش اثبات کار و اثبات سهام، مشهورترین و ابتدایی‌ترین مکانیسم‌های اجماع بلاکچین هستند.

۲. پلتفرم بلاکچین را انتخاب کنید

انتخاب صحیح بستر بلاکچین بستگی به سازوکار اجماعی دارد که انتخاب کرده‌اید. بهترین سیستم عامل‌های بلاکچین عبارتند از:

  • Ethereum
  • Waves (WAVES)
  • Hyperledger Fabric
  • NEM
  • IBM blockchain
  • Nxt (NXT)
  • HydraChain
  • BlockStarter
  • BigChainDB
  • EOS
  • Quorum
  • IOTA
  • CoinList
  • MultiChain
  • Openchain
  • Chain Core

۳. نودها را طراحی کنید

شما باید در مورد نحوه کار بلاکچین تصمیم بگیرید و نودها را بر اساس آن طراحی کنید. به عنوان مثال، مجوزها خصوصی خواهند بود یا عمومی؟ میزبانی روی سیستم‌های تحت وب on-premises خواهد بود یا سیستم‌های ابری؟

۴. معماری بلاکچین را مشخص کنید

قبل از راه‌اندازی ارز دیجیتال موردنظر، باید در مورد تمام جنبه‌ها مطمئن باشید؛ زیرا بعد از راه‌اندازی نمی‌توانید چندین پارامتر زنجیره بلوک را تغییر دهید. به عنوان مثال، شما باید مشخص کنید که بلاکچین از چه آدرسی برای دنبال کردن مبادلات رمزارزهای مختلف پیروی خواهد کرد.

۵. رابط کاربری را طراحی کنید

اگر رابط کاربری شما خوب نباشد، پروژه‌ی ایجاد رمزارز با شکست مواجه خواهد شد. شما باید اطمینان حاصل کنید که از جدیدترین ورژن سرورهای FTP، پایگاه داده‌ و غیره استفاده می‌کنید.

سوالات رایج در ارتباط با ساخت ارز دیجیتال

در ادامه، به برخی از سوالات مرتبط با ساخت ارز دیجیتال جدید پاسخ می‌دهیم.

۱. آیا ساخت یک ارز دیجیتال همواره به سودآوری منجر می‌شود؟

خیر. در حال حاضر بیش از چندصدهزار ارز دیجیتال روی بسترهای مختلف راه‌اندازی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شده‌ است. به همین دلیل قبل از ایجاد یک ارز دیجیتال باید تمام جوانب کار به خوبی سنجیده شود.

۲. دلیل شکست برخی از ارزهای دیجیتال جدید چیست؟

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج اغلب افراد این است که داشتن ایده و پیاده‌سازی ارز دیجیتال جدید را مهم‌ترین بخش موفقیت می‌دانند. به همین دلیل است که ما تیم‌های بسیار زیادی را مشاهده می‌کنیم که بعد از صرف هزینه و انرژی بسیار زیاد برای ایجاد یک ارز دیجیتال جدید، بدون آن که به محبوبیتی دست پیدا کنند، فراموش می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست آن‌ها این است که نتوانستند بازاریابی خوبی انجام دهند. بنابراین قبل از هر اقدامی، ابتدا باید سیستم مارکتینگ به خوبی تعریف شود.

۳. اولین قدم در ساخت ارز دیجیتال جدید چیست؟

اولین قدم در ایجاد یک ارز دیجیتال جدید این است که وایت پیپر ارز دیجیتال به خوبی تعریف شود. وایت پیپر در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای یک گزارش جامع و کامل از مشکلی است که پروژه معرفی شده به دنبال حل آن است. اهداف پروژه باید داخل وایت پیپر به صورت شفاف تعریف شود. یک وایت پیپر استاندارد و کامل، شامل چکیده، مقدمه، تعریف مشکل، توضیح محصول، جزئیات فنی، توضیحات مربوط به ارز دیجیتال جدید، جزئیات مربوط به عرضه عمومی و معرفی تیم توسعه‌دهنده است.

۴. هزینه ایجاد یک ارز دیجیتال جدید چقدر است؟

ایجاد رمزارز جدید کار ساده‌ای نیست و احتمالاً به برخی از منابع مالی نیاز دارد؛ مگر اینکه بتوانید از عهده مواردی مانند توسعه، اسناد و مدارک و بازاریابی برآیید. هزینه ساخت یک ارز رمزنگاری شده به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان عدد خاصی برای آن ذکر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا