بورساخبار بورس و اقتصاد

بازگشت امید به بازار بورس!

در بازار بورس قدرت فروشنده‌ها نسبت به خریداران کمتر است. رشدهای بازار بیش از ۱۰ هزار واحد و اصلاح‌ها بسیار کوچک است. امروز شاهد اصلاح ۴۲۴ واحدی بودیم، از لحاظ تکنیکال شاخص کل توانست مقاومت داینامیک خود را بشکند.باز ولی مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی کمی قوی است و احتمالاً فردا از این سطح عبور می‌کنیم.
در روزهای گذشته شاخص رشد حدود ۹ درصدی داشته و درحال‌حاضر به محدوده مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رسیده است. گزارشات ماهانه آذر خوب بوده و عملکرد پاییز می‌تواند نسبت به فصل تابستان بهتر باشد و این موضوع کمک می‌کند تا P/Eبازار تعدیل شود و قیمت‌ها جذاب‌تر شود.

بازار سهام، امروز دوباره کانال ۱٫۴ میلیون واحدی را از دست داد. اما روند دقایق پایانی بازار نشان از بازگشت شاخص به روند صعودی می‌داد.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام گفت: بازار امروز روی گروه‌های متوسط و کوچکتر حرکت کرد و موید این موضوع نیز رشد ۰.۵ درصدی شاخص هم‌وزن بود. بازار به تعادل نسبی از نظر نسبت‌های سودآوری و قیمتی رسیده استوی ادامه داد: در خیلی از صنایع متوسط نمادهایی با P/Eپنج تا هفت به وفور پیدا می‌شود. در گروه‌های بزرگتر نیز وضعیت به همین صورت است و بازار متعادل شده است‌. این وضعیت برای رسیدن کلیت بازار به تعادل امیدوارکننده است.

نصیرزاده عنوان کرد: در روزهای گذشته شاخص رشد حدود ۹ درصدی داشته و درحال‌حاضر به محدوده مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رسیده است. گزارشات ماهانه آذر خوب بوده و عملکرد پاییز می‌تواند نسبت به فصل تابستان بهتر باشد و این موضوع کمک می‌کند تا P/Eبازار تعدیل شود و قیمت‌ها جذاب‌تر شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به‌تدریج به پایان سال نزدیک می‌شویم و فعالان و سرمایه‌گذارانی که نگاه ارزشی به بازار دارند قطعا توجه ویژه‌ای به سود سال آینده شرکت‌ها دارند و سود مجامع را در قیمت فعلی لحاظ می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود نسبت‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها با دید آینده‌نگر تعدیل قابل توجهی پیدا کند و این موضوعات در کنار هم برای عبور از این سطح بازار موثر است.

این کارشناس بازار سهام بیان کرد: بودجه ۱۴۰۱ این هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد و ابهامات مربوط به نرخ گاز سوخت صنایع، مالیات و … کاهش یافته است. از طرفی نشست برجام همچنان ادامه دارد. این موارد نیز از خارج بازار سهام بر آن تاثیرگذار خواهد بود.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: بازار سهام در حال تجربه امیدواری است. این امیدواری در بهبود ارزش معاملات قابل مشاهده است. البته هنوز به حد مطلوب نرسیده و خروجی حقیقی‌ها هنوز وجود دارد اما ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت کاهش یافته و این یعنی بخشی از سرمایه به سمت سهام می‌آید. تکرار این رویه اعتماد را به حقیقی‌های بازار برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: وضعیت بازار فردا نیز به همین ترتیب و متعادل خواهد بود. محدوده یک میلیون و ۳۸۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برای بازار مهم است و انتظار می‌رود شاخص کل مدتی در همین سطوح نوسان کند. اگر با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه شود، انتظار عبور بازار از سطح ۱.۴ میلیون واحد در هفته‌های آتی وجود دارد.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا