اخبار گوناگون

آموزش تحلیل بنیادی

یکی از روشهای تحلیل سهام شرکت‌های بورسی، روش تحلیل بنیادی است، از این روش تحت عنوان تحلیل فاندامنتال نیز یاد میشود. هدف اصلی از تحلیل و بررسی سهام شرکت‌های بورسی کمک به سرمایه‌گذاران است تا اشخاصی که بهعنوان سرمایهگذار قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند با استفاده از روشهای موجود تحلیل بتوانند روند مالی شرکتهای مختلف را تحلیل و بررسی کنند، در نتیجه مناسبترین راه که پرسودترین سرمایه‌گذاری است بیابند. از روشهای تحلیلی برای محاسبه‌ی ارزش سهام شرکتهای مختلف استفاده میشود. از طرفی دیگر، سرمایه‌گذاران باتوجه‌به دانستن ارزش سهام شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کردهاند، میتوانند بهتر تصمیمگیری کنند که آیا نگه‌داشتن سهام سود بیشتری دارد یا اینکه سهام موردنظر را بفروشند. برای اینکه تصمیم گرفتهشده درست و اصولی باشد نیاز به دانستن تحلیل بنیادی است. موارد توضیح داده شده به‌درستی نشان‌دهنده‌ی اهمیت یادگیری تحلیل بنیادی است. سرمایه‌گذاران با استفاده از این روش میتوانند تصمیمهای پرسود بگیرند. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد آموزش تحلیل بنیادی میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی چیست؟

به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در فضای بورسی یک سرمایه‌گذاری همراه با ریسک محسوب میشود. درست است که سرمایه‌گذاری در بورس ریسک دارد، اما اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در این فضا را دارند می‌توانند با استفاده از روشهای خاصی ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حد زیادی کاهش دهند. یکی از روشهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری این است که شخص با روشهای تحلیل سهام آشنایی داشته باشد. با استفاده از روشهای تحلیل سهام نظیر روش تحلیل بنیادی شخص میتواند نسبت به زوایای مختلف سرمایه‌گذاری خود آگاهی پیدا کند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند مالی یک شرکت، سبب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری روی سهام آن میشود. یکی از روشهای مطمئن برای کسب اطلاعات در مورد روند مالی یک شرکت برای سرمایه‌گذاری و کسب نتیجه‌ی مطلوب از آن روش تحلیل بنیادی یا همان روش فاندامنتال است. در طی روش تحلیل بنیادی شما میتوانید اطلاعات پایه‌ای از وضعیت مالی شرکت موردنظر خود کسب کنید‌. از جمله اطلاعاتی که در روش تحلیل بنیادی به آنها دست پیدا میکنید میتوان به این موارد اشاره کرد:

آگاهی از وضعیت مالی شرکت موردنظر و میزان سوددهی آن در بازههای زمانی مشخص، محصولات شرکت، اطلاع از رقبای شرکت موردنظر در آن صنعت و محصولاتی که در آن شرکت‌ها تولید میشوند؛ به‌طورکلی میتوانید اطلاعات مفیدی در مورد چشم‌اندازهای شرکت و برنامههایی که برای آینده دارد کسب کنید. جدای از موارد گفتهشده اطلاعات دیگری نظیر اطلاع از قدرت و نفوذ نام تجاری شرکت موردنظر، تأمین‌کنندگان شرکت ونیز از طریق تحلیل بنیادی به‌دست خواهید آورد. دانستن اطلاعات گفتهشده و دیگر اطلاعاتی که بعد از آموزش تحلیل بنیادی به آنها دست پیدا میکنید به شما کمک میکند تا سرمایه‌گذاری جامع و آگاهانهای داشته باشید و با استفاده از اطلاعات موجود شفاف‌تر تصمیم‌گیری کنید. در خصوص تحلیل بنیادی لازم به توضیح است که این تحلیل کار سادهای محسوب نمیشود و نیازمند تخصص بالا و دانش مالی است. برای انجام تحلیل بنیادی در مورد شرکت موردنظر نیاز به وقت و انرژی زیادی دارید زیرا اطلاعات گفته شده به‌سرعت جمع‌آوری نمیشوند. از طرفی دیگر برای انجام این روش تحلیل بورسی لازم است اطلاعات مالی مختلف یک شرکت به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد که این خود یک کار زمانبر محسوب میشود.

تحلیل بنیادی برای چه اشخاصی مناسب است:

موارد گفته شده در مورد تحلیل بنیادی نشان‌دهنده‌ی زمانبر بودن این روش تحلیلی است. زمانبر بودن این روش تحلیل به این معنا است که انجام آن به همه‌ی سرمایه‌گذاران توصیه نمیشود. بهتر است اشخاصی از این روش تحلیلی استفاده کنند که قصد دارند سرمایه‌گذاری بلندمدتی در یک سهم انجام دهند. ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که منظور از سرمایه‌گذاری بلندمدت در فضای بورس چیست. همان‌گونه که از نام آن قابل حدس میباشد منظور سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت مثلاً شش ماهه، یک‌ساله یا چند ساله است؛ به‌عنوان‌مثال شخصی که قصد دارد سهام خریداری شده خود را بیشتر از یک سال نگه‌داری کند (به اصطلاح سهام‌داری کند نه معامله‌گری).

همان گونه که توضیح داده شد روش تحلیل بنیادی بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت مالی شرکت موردنظر است. این موضوع به این معنا میباشد که به جز روش گفته شده روشهای دیگری نیز برای تحلیل وجود دارد. در بین روشهای موجود دو روش از شهرت بیشتری برخوردار هستند‌؛ این دو روش عبارت‌اند از روش تحلیل تکنیکال و روش تابلوخوانی. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این دو روش نیز میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید

جهت آشنایی بیشتر با مفهوم تحلیل بنیادی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

تحلیل تکنیکال: به بیان ساده تحلیل تکنیکال به روشی گفته میشود که در آن میتوان اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه‌ی قیمت و حجم معاملات انجامشده در شرکت موردنظر را بررسی کرد و باتوجه‌به بررسی موارد گفتهشده میتوان تا حدودی روند قیمت را در آینده پیش‌بینی نمود.

تحلیل تابلوخوانی: روش دیگری که همانند تحلیل تکنیکال از شهرت بالایی برخوردار است، تابلوخوانی نام دارد. در اصطلاح به دانشی که با استفاده از آن میتوان یک نماد یا سهام یک شرکت را در وب‌سایت TSETMC تجزیه‌وتحلیل کرد تابلوخوانی گفتهمیشود. این وب‌سایت دارای اطلاعات و ابزارهای مهم و کاربردی است. اطلاعات و ابزارهای موجود در این وب‌سایت به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای سرمایه‌گذاری کمک میکند.

در این قسمت لازم به توضیح است که روشهای مختلفی که برای تحلیل سهام شرکت‌های بورسی مورداستفاده قرار میگیرند هر یک نقاط ضعف و نقاط قوت خاص خود را دارند، به همین دلیل است که اشخاصی که سرمایه‌گذاران باتجربه محسوب میشوند به‌منظور سرمایه‌گذاری بهتر از چند روش تحلیل به‌طور هم‌زمان استفاده میکنند.

رویکردهای تحلیل بنیادی:

برای تحلیل بنیادی دو رویکرد مهم در نظر گرفته شده است. این دو رویکرد مهم عبارت‌اند از رویکرد پایین به بالا و رویکرد بالا به پایین. رویکرد بالا به پایین همان گونه که از اسم آن نیز قابل حدس میباشد رسیدن از کل به جز است؛ به این معنا که در این رویکرد در ابتدا اقتصاد کلان مورد بررسی قرار میگیرد؛ بعد از پایان این مرحله نوبت به تحلیل صنایع میرسد؛ در پایان هم صنعت مناسب برای سرمایه‌گذاری مشخص میشود؛ پس از مشخص‌شدن صنعت موردنظر، نوبت به انتخاب شرکت مناسب در زمینه‌ی صنعت موردنظر است. برای انتخاب شرکت مناسب هم به تحلیل و بررسی چند شرکت پرداخته میشود. در پایان هم شرکتها را از نظر سوددهی، ریسک سرمایه‌گذاری و دیگر فاکتورهای مهم بررسی میکنند و شرکت موردنظر انتخاب میشود. رویکرد دیگر رویکرد پایین به بالا نام دارد که دقیقاً برعکس رویکرد شرح‌داده‌شده عمل میکند، به این معنا که برای انجام آن ابتدا شرکتهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرند، بعد از آن نوبت بررسی صنعت است و در پایان اقتصاد کلان بررسی میشود.

مفاهیم تحلیل بنیادی:

قبل از آموزش تحلیل فاندامنتال بهتر است با مفاهیمی که در این زمینه وجود دارد بیشتر آشنا شوید. در تحلیل بنیادی یک‌سری صورتهای مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این صورتهای مالی به‌نوعی گزارش محسوب میشوند. در این گزارشها جزئیات مالی واحدهای تجاری یا به عبارتی بهتر شرکتهای خواستهشده ارائه میشوند. مهم‌ترین اطلاعاتی که در این گزارشها نوشته میشوند عبارت‌اند از: درآمد، دارایی، بدهی، هزینه و جریان وجوه نقد. به‌طورکلی شرکتهای مختلف، صورتهای مالی متفاوتی را منتشر میکنند. در بین صورتهای مالی منتشرشده سه صورت مالی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد هر یک از آنها میپردازیم.

صورت سود و زیان: یکی از انواع صورت‌های مالی شرکتها، صورت سود و زیان است. در این نوع صورت مالی،‌ اطلاعات مالی پایه‌ای شرکت موردنظر در بازه‌ی زمانی مشخصی نمایش داده میشود. همان‌گونه که از نام این صورت‌حساب مشخص است اطلاعات آن نشان‌دهنده‌ی میزان سود یا زیان شرکت در بازه‌ی زمانی موردنظر است.

ترازنامه: صورت مالی بعدی که باید به آن اشاره کرد ترازنامه نام دارد. ترازنامه نشان‌دهنده بدهی، دارایی و حقوق افرادی است که صاحبان شرکت محسوب میشوند. ناگفته نماند که ترازنامه اطلاعات گفتهشده را در بازههای زمانی مشخص شده تا زمان حال نشان میدهد. باتوجه‌به اطلاعات نوشته شده در ترازنامه در برخی موارد به آن صورت وضعیت مالی نیز گفته میشود. ترازنامه به‌طورکلی نشان‌دهنده‌ی ارزش خالص شرکت یا همان واحد تجاری موردنظر است. برای پیداکردن میزان ارزش خالص تنها کافی است که میزان بدهیها از کل دارایی کم شود.

صورت جریان وجوه نقدی: یکی دیگر از صورتهای مالی شرکتها که نشان‌دهنده‌ی حرکت پول نقد در واحد تجاری یا همان شرکت موردنظر است، صورت جریان وجوه نقد نام دارد. این گزارش با این هدف نوشته میشود که تحلیلگران در مورد وضعیت پول نقد در واحد تجاری موردنظر ، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

نسبتهای مالی: در توضیح نسبتهای مالیاتی باید گفت این موضوع شامل یک سری عدد است. این اعداد با استفاده از روشهای خاصی از صورتهای مالی استخراج میشوند. نسبتهای مالی، اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد شرکتها و وضعیت آنها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار میدهد؛ از نسبتهای مالیاتی میتوان برای محاسبه‌ی موارد دیگر نظیر میزان سود نیز استفاده کرد.

در نتیجه در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد آموزش تحلیل فاندامنتال پرداختیم. به‌طورکلی دانستید که برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس آموزش تحلیل بنیادی لازم و ضروری است. این تحلیل با آگاهی دادن نسبت به شرایط شرکتهای مختلف به سرمایه‌گذاران اجازه میدهد تا سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشند.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آکادمی دانایان، سایر مطالب مرتبط با آموزش دانش سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا