ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

شبکه هارمونی (Harmony) یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که مشوق های نقدینگی را ارائه می دهد و مطابق EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم طراحی شده است. هارمونی تاکنون توانسته برای جذب کاربران و توسعه دهندگان پالیگان و ارز دیجیتال آوالانچ به صورت موثر و کارآمد عمل کند. یکی از بهترین عملکردها در میان قراردادهای هوشمند توسط توکن ONE از شبکه هارمونی صورت گرفته است. هارمونی می تواند از EVM پشتیبانی کند و ارتباط آن با سایر زنجیره ها به شکلی یکپارچه صورت می گیرد. در این شبکه مشوق هایی نیز وجود دارند.

فناوری شبکه هارمونی

شبکه هارمونی توسط شخصی به نام استیفن سی (Stephen Tse) در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد و به عنوان یک بلاک چین قرارداد هوشمند مبتنی بر POS و منطبق با ماشین مجازی اتریوم در سال ۲۰۱۹ عرضه شد. هارمونی به کمک FBFT که پروتکل اجماع تحمل خطای بیزانس می باشد و به همراه شاردینگ رندوم و همچنین امضاهای حجم ثابت BLS، می تواند سرعت تراکنش ها در سولانا و آوالانچ را افزایش دهد و آن را در عرض ۲ ثانیه انجام دهد. در حالی که این زمان برای پولکادات ۱ دقیقه است و برای کازماس ۶ ثانیه می باشد. هزینه انتقال نیز حدود ۰.۰۰۰۰۲۱ توکن ONE می باشد.

در واقع می توان گفت اولین راهکار لایه اول مبتنی بر شاردینگ، شبکه هارمونی می باشد که بر بستر شبکه اصلی قرار دارد. هارمونی همچنین توانسته سه راهی میان انتخاب امنیت، غیرمتمرکز سازی و غیر مقیاس پذیری را از طریق مقیاس پذیری با شاردها رفع کند. بلاک چین مبتنی بر شارد نیازمند تعداد زیادی ولیدیتور یا همان تایید کننده ها می باشد. هارمونی از طریق مکانیزم گواه اثبات سهام موثر (EPoS) به افزایش انگیزه و تشویق جهت واگذاری سهام بین تعداد زیادی از ولیدیتور ها می پردازد.

حق ارائه و تایید بلاک ها در بسیاری از بلاک چین ها به صورت تصادفی و رندوم تعیین می شود. در حالی که مقدار سهام گذاری یا واگذاری به ولیدیتورهای منتخب، عامل مهم و موثری می باشد. مکانیزم گواه اثبات سهام موثر هارمونی براساس میزان توکن های سهام گذاری شده برای هر دوره می باشد، در حالی که میزان پاداش بلاک، مطابق با میزان میانگین سپرده گذاری انجام شده توسط همه ولیدیتورها می باشد. در نتیجه مانع از تمرکز بیش از حد توکن ها توسط یک گره یا گروهی از نودها شده، همچنین باعث افزایش غیرمتمرکز سازی می شود و از حمله تک شارد جلوگیری می کند.

تایید موازی تراکنش ها توسط شاردینگ صورت می گیرد، بنابراین باعث افزایش سرعت تایید تراکنش ها می شود. شاردینگ تصادفی هارمونی در ۳ بخش شبکه، وضعیت و تراکنش وجود دارد. شاردینگ نیازمند روشی برای اختصاص نودها به شاردهای مختلف می باشد. شبکه هارمونی با ۱۲۲ ولیدیتور مستقل و ارزش ۴.۷ میلیون توکن وان (ONE) معادل ۱۰۰۰ اسلات سهام گذاری در حال فعالیت می باشد. شبکه هارمونی همچنین می تواند در ۴ شارد، ۸۰۰ گره را اجرا کند.

هارمونی به ۲ روش می تواند رفتار نامطلوب تاییدکنندگان را جریمه کند. این شبکه جریمه اسلشینگ (Slashing) را برای تاییدکنندگانی اعمال می کند که اقدام به تایید و امضای بلاک های مشکوک و متناقض کرده اند. این جریمه بر روی توکن سهام گذاری شده اعمال می شود. همچنین دسترسی این تاییدکنندگان به شبکه به صورت دائمی قطع می شود. تایید کنندگان غیر فعال نیز تاییدکنندگانی هستند که بیش از یک سوم دوره در دسترس نبوده اند و بنابراین در انتخابات بعدی حذف می شوند و در نتیجه ازدحام شبکه کاهش می یابد.

توکن ONE چیست؟

توکن بومی بلاک چین ارز دیجیتال هارمونی، توکن ONE نام دارد که کنترل میزان قابل توجهی از فعالیت های اجرا شده روی پلتفرم را بر عهده دارد. از این توکن برای انجام تراکنش های درون شبکه، ایمن سازی شبکه و پاداش کاربران استفاده می شود.

کاربرد توکن ONE در شبکه هارمونی

– از این توکن برای پرداخت کارمزد ذخیره سازی، کارمزد تراکنش ها و گس استفاده می شود.

– جهت نظارت درون زنجیره ای کاربرد دارد.

– برای اجرای گره حداقل ده هزار توکن یا استیکینگ (حداقل ۱۰۰ توکن) در اجماع گواه اثبات سهام موثر هارمونی استفاده می شود. در واقع در هنگام دریافت پاداش بلاک و کارمزد تراکنش ها کاربرد دارد.

تمام توکن های ONE کسب شده از طریق کارمزد تراکنش ها، در شبکه هارمونی سوزانده می شوند به همین دلیل هارمونی، متمایز از سایر راهکارهای لایه اول می باشد. استفاده زیاد از شبکه در نهایت باید منجر به تورم صفر توکنی شود. مکانیزم سوزاندن و صدور توکن ها با کاهش تورم ( همانند EIP-1559 اتریوم) باعث افزایش ارزش توکن ONE می شود.

اکوسیستم هارمونی

این اکوسیستم چندین اولویت اصلی دارد که عبارتند از:

  • پشتیبانی از کیف پول

هارمونی می تواند از کیف پول های نرم افزاری، تحت وب، سخت افزاری و نسخه موبایلی کیف پول هارمونی پشتیبانی کند.

  • ایجاد پول از اتریوم و BSC
  • ابزار تحلیل بلاک چین
  • دیفای مقدماتی با تسلط سوشی سواپ و وایپر
  • سرویس Infra

در کل می توان گفت هارمونی اکوسیستم کاملی را مانند سایر راهکارهای لایه اول دارد.

کیف پول ۱Wallet و ارز فیات

کیف پول ۱Wallet کیف پول موبایلی هارمونی می باشد. این کیف پول به دنبال این است که باعث سهولت در تعامل با این زنجیره شود. کیف پول ۱Wallet از احراز هویت گوگل (Google Authenticator) به جای استفاده از عبارت های بازیابی استفاده می کند و از طریق بازیابی حساب گوگل می توان به بک آپ دسترسی داشت. این کیف پول عملکرد بهتری نسبت به کیف پول های لوپرینگ و آرجنت دارد. کیف پول ۱Wallet نیازی به سخت افزار امنیتی یا اتصال به ایمیل کاربران ندارد. همچنین این کیف پول مبتنی بر قراردادهای هوشمند می باشد. کاربران با استفاده از برنامه NowPayments می توانند با توکن ONE در دنیای واقعی نیز تراکنش انجام دهند.

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

در شبکه اتریوم، هزینه گس بسیار زیاد می باشد که برای توسعه فناوری های خاص محدودیت های زیادی را ایجاد می کند. شبکه اتریوم قادر به پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز نمی باشد، زیرا دارای قابلیت مقیاس پذیری محدود می باشد. بنابراین هارمونی سعی دارد این چالش اتریوم را با عملکرد منحصر به فرد خود رفع کند. این پلتفرم برای کاهش محدودیت های اتریوم، یک پروتکل مقیاس پذیر مطلوب نسل جدید معرفی کرده است که مبتنی بر شاردینگ می باشد. بنابراین برای میزبانی در بلاک چین اتریوم یک پلتفرم کارآمد و امن فراهم می کند و می تواند از برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی کند. در واقع می توان در رابطه با مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم گفت که شبکه هارمونی از لحاظ میزان هزینه، نسبت به اتریوم مقرون به صرفه تر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا