ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

معایب ترید ارز دیجیتال

گذشته از خوبی‌ها و سودهای مثال‌زدنی معامله ارزهای دیجیتال،باید معایب آنرا نیز در نظر گرفت. در انجام معاملات رمز ارز باید به ۲ نکته زیر توجه داشت:

  • مدت زمان ترید ارزهای دیجیتال ( بلند مدت یا کوتاه مدت)
  • خرید و فروش رمز ارزها از طریق صرافی‌ها

بعد از اینکه رمز ارز مورد نظر خود را خریداری کردید باید آن را در کیف پول معتبر و منتخب خود ذخیره کنید. ترید رمز ارزها در شبکه‌های بلاکچین انجام می‌شود.

زمانی که شرکت حقوق شما را واریز می‌کند، تا هنگامی که بانک مقصد شما دریافت این مبلغ را تایید نکند، تراکنش تثبیت نمی‌شود. در ترید ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت است، تا زمانی که تراکنش تایید و یک بلاک به شبکه بلاکچین مقصد اضافه نشود، فرآیند ترید، یک فرآیند نهایی در نظر گرفته نمی‌شود.

شش مورد از معایب ترید ارز دیجیتال

طی چندین سال گذشته کاربران زیادی به بازار ارزهای دیجیتال و ترید در این بازار رو آوردند. می‌توان گفت در هر کشور افراد سرمایه‌گذاری وجود دارند که به ترید ارزهای دیجیتال مشغول هستند. با گسترش این تریدها، سایر موسسات همانند، شرکت‌های بزرگ خبری نیز توانستند بودجه مالی خوبی به دست آورند.

در ضمن بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این بازار، حمایت‌های مالی چشمگیر خود را در اختیار بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند. همچنین بازار ارزهای دیجیتال به توسعه بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین بودجه‌های مالی نیز کمک کرد. بعضی از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر دنیا نیز تا نوامبر سال ۲۰۲۱ مشغول ترید رمز ارز بودند.

با سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توان خیلی سریع میلیون‌ها دلار سود کرد. البته به همین میزان که سوددهی بازار رمز ارزها چشمگیر است، در بعضی موارد نیز ضرر حاصل از این بازار فراتر از انتظار شما خواهد بود. بنابراین بازار ارزهای دیجیتال و ترید در این بازار همیشه سودآور نیست و بدون‌شک معایبی نیز دارد. در ادامه ۶ مورد از معایب ترید ارز دیجیتال را برای شما شرح می‌دهیم:

عدم رشد کافی

طلا از سال‌ها پیش مورد استفاده بود و ارزش خود را حفظ کرد. حتی در حال حاضر ارزش و قیمت طلا رو به افزایش است. در مقابل ارزهای دیجیتال به تازگی روی کار آمده‌اند و خیلی سریع توانستند ارزش خود را توسعه دهند. با توجه به ظهور ناگهانی و پیشرفت سریع این بازار، به طور حتم زیر ساخت‌های اصلی آن به اندازه کافی رشد نکرده است.

بنابراین افراد باید دانش فنی کافی داشته باشند. در صورتی که فردی بدون آگاهی پا به این عرصه بگذارد، بدون‌شک سرمایه خود را نابود می‌کند. برای مثال بعضی از تراکنش‌های معوقه سال ۲۰۱۷ هنگام انتقال از کیف پول به صرافی‌ها، دچار مشکل شدند. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده عدم رشد کافی این بازار باشد.

توجه داشته باشید، از آنجاییکه بازار رمز ارزها هنوز به رشد قابل توجهی دست پیدا نکرده است، پس می‌تواند راحت‌تر مورد حملات سایبری یا فیشینگ قرار بگیرد. در ضمن نقص‌های دیگری نیز در این سیستم رمز ارزی وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. با ما همراه باشید تا سایر معایب ارز دیجیتال را بازگو کنیم.

ریسک و نوسانات قیمتی

همان‌طور که می‌دانید حضور در بازار رمز ارزها پر از ریسک است. با توجه به اینکه قیمت توکن های ارزهای دیجیتال خیلی سریع تغییر می‌کند، سرمایه‌گذاری شما در بازار رمز ارزها به طور حتم با ریسک همراه خواهد بود. با اینکه قیمت توکن‌ها به طور دائم تغییر می‌کند اما در بازار واقعی این‌طور نیست و قیمت کالاها و سهام شرکت به کندی عوض می‌شود.

یکی از رایج‌ترین معایب ترید ارز دیجیتال مربوط به نوسانات قیمتی آن است. دلیل اصلی این نوسانات مربوط به توسعه اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا خواهد بود. اگر کاربران به طور ناگهانی تقاضای خرید یک رمز ارز را داشته باشند، قیمت‌های آن رمز ارز به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌یابد. این در حالی است که اخبار اشتباه در مورد بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند تاثیر عکس بگذارد.

به طور کلی، اخباری که امنیت بازار رمز ارزها را نقض کند، سبب ریزش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. سرمایه‌گذاران قدرتمندی که به فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند، تحت تاثیر این اخبار قرار نمی‌گیرند. در مقابل سرمایه‌گذاران خرد و نوپایی که دانش فنی کافی در مورد این بازار ندارند و به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت فکر می‌کنند، همیشه در ترس و نگرانی غرق خواهند بود.

از دست دادن سرمایه

یکی از معایب ترید ارز دیجیتال محل نگه‌داری توکن‌های خریداری‌شده است. همان‌طور که می‌دانید محل نگه‌داری رمز ارزهای کاربران کیف پول ارز دیجیتال آنها خواهد بود. بنابراین در صورتی که کاربر اطلاعات کیف پول خود را فراموش کند یا کیف پولش از دسترس خارج شود، سرمایه او به خطر می‌افتد.

در ضمن بازار ارزهای دیجیتال به طور دائم درگیر انواع خطرات سایبری است. ممکن است وب‌سایت‌های ترید ارزهای دیجیتال نیز در معرض این سرقت‌ها قرار بگیرند. از آنجاییکه کنترل تریدها و معاملات رمز ارزها به صورت آنلاین انجام می‌شود، این بازار در معرض انواع خطرات سایبری قرار دارد.

بدون ناظر

با اینکه ترید رمز ارزها در حال حاضر پیشرفت زیادی داشته و کاربران یا سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است، اما این بازار همچنان هیچ ناظر به خصوصی ندارد. از آنجاییکه هیچ ناظری بر ترید رمز ارزها نظارت کافی اعمال نمی‌کند، بنابراین این معاملات رفتارهای مالی درستی نیز نخواهند داشت.

اگر به دنبال کسب درآمد از روش امن هستید، ترید ارزهای دیجیتال به هیچ‌وجه گزینه مناسبی برای شما نیست. بازاری که هیچ قانونی ندارد و ناظر خاصی آن را مدیریت نمی‌کند، به طور حتم نمی‌تواند برای محافظت از سرمایه شما گزینه خوبی محسوب شود.

سطح امنیتی پایین

متاسفانه ترید ارزهای دیجیتال بیش از سایر معاملات در معرض حملات سایبری قرار دارد. بیشتر کاربران برای اجرای معاملات خود از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. این صرافی‌ها نیز گاهی مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند، در نتیجه سرمایه کاربران به خطر می‌افتد. خطری که گاهی حتی منجر به از دست دادن کل سرمایه کاربران می‌شود.

آسیب‌پذیری در برابر انواع کلاهبرداری‌ها

در هر بازاری افراد کلاهبردار در کمین سرمایه افراد ناآگاه و کم‌دانش هستند. بازار ارزهای دیجیتال نیز از سایر بازارها جدا نخواهد بود. همان‌طور که در بعضی از موارد یک مالک، زمین خود را به دو نفر می‌فروشد و کلاهبرداری می‌کند، در ترید ارزهای دیجیتال نیز گاهی چنین کلاهبرداری‌هایی به چشم می‌خورد.

در بعضی از بسترهای آنلاین مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر کلاهبرداران سعی می‌کنند به روش‌های مختلف کاربران بازار ارزهای دیجیتال را به سرمایه‌گذاری‌ در انواع تریدهای رمز ارزها دعوت کنند. گاهی با ارائه سیگنال‌های اشتباه کاربران به تریدهایی مشغول می‌شوند که نه تنها سودآور نیست بلکه ضرر بسیاری در پی دارد.

این کلاهبرداران کار خود را به خوبی بلد هستند. در نتیجه هر کاربری می‌تواند به دام این افراد گرفتار شود. اگر حتی شک کردید که مورد هدف کلاهبرداران قرار گرفته‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر این مسئله را به سازمان‌های رسیدگی اعلام کنید. در ضمن توصیه می‌کنیم گزارش‌های موجود در مورد جرم‌های سایبری را بخوانید تا با نحوه این‌گونه کلاهبرداری‌ها آشنا شوید.

چهار مورد از اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است از این‌رو هیچ مقام مرکزی یا دولتی از این بازار حمایت نمی‌کند یا به آن نظارت ندارد. این در حالی است که ترید ارزهای دیجیتال در بیشتر رایانه‌های جهان امکا‌ن‌پذیر است و انجام می‌شود. در ضمن کاربران می‌توانند ترید رمز ارزهای خود را با کمک صرافی‌های انجام دهند.

زمانی که از طریق صرافی‌ها به خرید و فروش رمز ارزها مشغول می‌شوید، در واقع در این بازار پرریسک حضور دارید. برای شروع ترید ارز دیجیتال از طریق صرافی‌ها باید یک حساب کاربری برای خود بسازید و سپس سرمایه خود را برای ایجاد یک فرصت خرید مناسب در حالت انتظار نگه‌دارید. بعد از خرید رمز ارز مورد نظر خود باید سرمایه‌تان را در کیف پول ذخیره کنید. با وجود تمام این دانش‌ها و مطالب، ۴ اشتباه رایج نیز در این بازار به چشم می‌خورد:

در نظر گرفتن رمز ارزها به‌عنوان دارایی

در حال حاضر قانون بعضی از کشورها به رمز ارزها به‌عنوان یک دارایی نگاه می‌کند. بدین‌ترتیب، اشخاص حقیقی یا حقوقی باید درآمد، هزینه‌ها و سودی را که از ترید ارزهای دیجیتال کسب کرده‌اند در اظهارنامه مالیاتی سالانه خود ذکر کنند. در ایالات متحده آمریکا این موضوع بیش از سایر کشورها به چشم می‌خورد.

از این‌رو سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال باید نرخ سوددهی سکه‌های رمز ارزهای خود را در اظهارنامه مالیاتی یادداشت کنند. این موضوع، پیچیدگی‌ و ابهامات زیادی برای مالیات‌دهندگان به وجود می‌آورد. گذشته از معایب ترید ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران با چنین مسائل و اشتباهاتی نیز درگیر خواهند بود.

وضعیت غیرمتمرکز

وضعیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال یکی از جذابیت‌های بزرگ بازار رمز ارزها محسوب می‌شود. اما این جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌های فردی یک خطر بزرگ به حساب می‌آید. بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر حضور فیزیکی ندارد و توسط هیچ مقام مرکزی پشتیبانی نمی‌شود. در حالی که بسیاری از نهادهای دولتی در تلاش هستند تا بر ترید ارزهای دیجیتال تمرکز داشته باشند.

با وجود تمام این تلاش‌ها، همچنان بیت کوین و سایر رمز ارزها تحت کنترل هیچ نهادی قرار ندارند. افرادی که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام می‌دهند از کنترل و نظارت موسسات دولتی در امان هستند. همین موضوع مشکلات قانونی زیادی را به وجود می‌آورد. در نتیجه ارزش و قیمت هر رمز ارز براساس نرخ مالکان و سرمایه‌گذاران بزرگ بالا و پایین می‌رود. هیچ منبع مشخصی برای کنترل قیمت‌ها نیز وجود ندارد.

روش پرداخت در انواع کسب و کارها

در حال حاضر و با توسعه تکنولوژی، بسیاری از کسب‌وکارها از ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کنند. بعضی از حوزه‌های مالی نیز از ارزهای دیجیتال برای معاملات خود کمک می‌گیرند. در نتیجه افراد باید در بازار کریپتوکارنسی ثبت‌نام کنند و برای کسب مجوزهای مالی خود وارد این بازار شوند.

متاسفانه وضعیت حقوقی این بازار نامشخص است. در نتیجه استفاده از این روش برای ثبت گواهی مشاغل فعال پیچیدگی‌هایی دارد. در بسیاری از موارد حتی کاربران این کسب وکارها نمی‌توانند در این تریدها شرکت کنند، در نتیجه از پرداخت مبالغ مورد نظر خود عاجز می‌مانند. به طور کلی استفاده از این روش پرداخت یا این روش ثبت‌نام برای دریافت مجوز انواع کسب‌وکارها دشواری‌های زیادی در پیش‌روی کاربران قرار می‌دهد.

معضل پولشویی

علاوه بر معایب ترید ارزهای دیجیتال، در این بخش به اشتباهات رایج در این بازار نیز اشاره کردیم. یکی دیگر از این اشتباهات تصور پولشویی است. در میان عموم مردم این تفکر وجود دارد که بازار ارزهای دیجیتال ابزار جدیدی برای ارتکاب پولشویی محسوب می‌شود. این تصور سبب ترس سرمایه‌گذاران قدرتمندیشده که قصد ارتکاب پولشویی ندارند. به عبارت دیگر این سرمایه‌گذاران جرات نمی‌کنند وارد بازار رمز ارزها شوند.

در نظر داشته باشید، تمام اشتباهات ذکرشده در بالا به مبحث پولشویی ارتباط دارد. برای مثال از آنجاییکه وضعیت بازار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است و هیچ ناظر دولتی برای آن وجود ندارد، افراد بر این باورند که بیشتر سرمایه‌گذاران بزرگ درگیر پولشویی هستند. در بعضی از موارد نیز صرافی‌ها مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند و دارایی‌های مشتریان به سرقت می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا