ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تفاوت نود و ماینر

قبل از اینکه به بررسی تفاوت نود و ماینر بپردازیم، در ابتدا می خواهیم به بررسی مفهوم بلاک چین بپردازیم. فرض کنید که یک برگه دارای اطلاعات مهمی است که می توانید آن را در برابر هر گونه تغییر محافظت می کنید. مناسب ترین راهی که می توان از طریق آن، اطلاعات را حفظ کرد، تکثیر آن مابین دیگر افراد است. از طریق این روش، می توان گفت که اطلاعات شما در دست افراد بیشتری قرار دارد.

از این روش می توان گفت که اطلاعات شما در یک شبکه از افراد پخش شده است و هیچ کسی نمی تواند به راحتی این اطلاعات را تغییر دهد. چون در صورتی که این اطلاعات تغییر کند، فرد خاطی از شبکه حذف خواهد شد. این تعریف می تواند یک تعریف ساده از بلاک چین باشد.

البته واضح است که هر چه اطلاعات در بین افراد بیشتری توزیع شده باشد، شبکه از امنیت بیشتری برخوردار است. در این نوع از شبکه ها، هیچ پایگاه مرکزی داده وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند تصمیم بگیرد که تمام اطلاعات را تغییر دهد. به همین دلیل است که این شبکه ها را غیرمتمرکز(decentralized) می نامند. حال که با مفهوم بلاک چین آشنا شدید، می خواهیم به بررسی تفاوت نود و ماینر می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم تا انتها با ما همراه باشید.

نود چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که از پیش گفته شد، نودهای بیت کوین نوعی دستگاه های ذخیره ای هستند که به اینترنت دسترسی داشته و تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها به صورت اطلاعات زنجیره ای که به آن بلاک چین می گویند، ذخیره می شود.

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که ذخیره اطلاعات تنها وظیفه نودها نیست و نودها با اجرایی کردن نرم افزار بیت کوین، قوانین و پروتکل های بیت کوین در شبکه را تقویت می کنند. بنابراین بلاک چین دستکاری نمی شود و هر گونه تغییری در داده های تراکنش هش مختص به آن را تغییر داده و به سادگی نود متقلب شناسایی خواهد شد.

از طرفی هیچ تراکنشی حذف نمی شود و تمامی تراکنش ها به تراکنش های قبلی وصل بوده و هر گونه اختلالی در آن به راحتی قابل تشخیص است. عملکرد نود به صورتی است که اطلاعات تراکنش از یک کاربر را به ماینر رسانده و برای ذخیره بلاک چین استفاده می شود. نودها با یکدیگر همگام سازی شده و چنانچه نودی برای مدت زمان خاصی آفلاین باشد، بعد از شروع کار مجدد، آخرین اطلاعات را از نودهای دیگر دریافت می کند.

نودها تمامی تراکنش ها و هش های تولید شده توسط ماینرها را بررسی می کنند تا این اطمینان ایجاد شود، اطلاعات تراکنشی با هش های تولید شده توسط ماینرها همخوانی داشته باشد. البته گره ها وظیفه انطباق تمامی اطلاعات با پروتکل های بیت کوین را نیز بر عهده دارند. در صورتی که تراکنش مشکل داشته باشد، تراکنش تایید نمی شود.

در صورتی که بیت کوین استخراج شده به شبکه بلاک چین اضافه شود، دیگر به راحتی نمی توان آن را تغییر داد. از آنجایی که در حال حاضر بیش از هزاران نود مشغول به فعالیت هستند، غیرفعال کردن شبکه بیت کوین بسیار سخت و غیرممکن است. پس در صورتی که نودها تغییر کنند، توسط دیگر نودها شناسایی شده و از شبکه بلاک چین جدا خواهند شد.

بنابراین هر فردی با داشتن دستگاه ذخیره ای و حافظه کافی به نت وصل باشد، می تواند تبدیل به نود بیت کوین شود. تا این قسمت از مطلب متوجه تفاوت نود و ماینر به صورت کلی شدیم. اما باید این مساله را در نظر داشته باشید که نود و ماینرها هماهنگ با یکدیگر کار می کنند تا شبکه بیت کوین بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد.

تفاوت نود و ماینر در چیست؟

ماینر برای اینکه یک تراکنش معتبر را انتخاب کند باید یک فول نود را اجرا کند. بدون فول نود ماینر هیچ وقت نمی تواند بفهمد که معاملات پیشنهادی براساس تاریخچه معاملات فعلی بلاک چین دارای اعتبار هستند. پس می توان گفت که یک ماینر همیشه یک فول نود هست. اما یک نود لزوما به صورت همزمان ماینر نیست. یک دستگاه می تواند با دریافت، ذخیره سازی و پخش کردن تمامی اطلاعات تراکنشی، بدون تولید هیچ بلوک جدید تراکنشی یک فول نود را اجرایی کند.

در این حالت فول نود بیشتر شبیه یک نقطه عبور با مسیر مشخص فعالیت می کند. در حالی که ماینر هم همین کار را انجام می دهد، ولی همزمان به دنبال بلوک های جدید تراکنشی هم وجود دارد.

برای توضیح تفاوت نود و ماینر می توان اینگونه گفت که:

نود وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها را بر عهده دارد و بعد از انجام این کار اطلاعات را به نود بعدی انتقال می دهد. اما ماینر یک فول نود بوده که علاوه بر اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها، بلوک های جدید را می سازد. هم ماینر و هم نود هر دو اعتبار سنجی را انجام می دهند و به همین دلیل است که هر دو می توانند در فرآیند اجماع بلاک چین نقش داشته باشند.

نود را چه کسی می تواند راه اندازی کند؟

برای توضیح بیشتر تفاوت نود و ماینر می توان در مورد روش راه اندازی نود گفت. در برخی از شبکه های بلاک چین مجموعه ای از هزاران نود وجود دارد که به صورت همزمان و آنلاین فعالیت خود را انجام می دهند. هر کسی این قابلیت را دارد تا با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز، سابقه تراکنشی شبکه بلاک چین را دانلود کرده و نود را راه اندازی کند.

در حال حاضر افراد بسیاری هستند که به خاطر علاقه خود به ارزهای دیجیتال و بلاک چین به صورت داوطلبانه اقدام به راه اندازی نود می کنند، در صورتی که برای آن ها هیچ درآمدی ندارد و تنها نکته جذاب برای آنها این است که عضو یک پروژه بزرگ هستند.

هر چقدر تعداد ماینرها افزایش یابد، امنیت شبکه بیشتر خواهد شد و در نتیجه امکان تغییر و تقلب در آن به حداقل ممکن می رسد. اما برخی از شبکه های بلاک چین دارای اطلاعات تراکنشی با حجم بسیار بالا هستند و راه اندازی فول نود نیاز به فضای خالی بیشتری دارد. در نتیجه بسیاری از افرادی که قصد استفاده از بلاک چین را دارند با نصب یک کیف پول ساده از این شبکه استفاده می کنند و دیگر نیازی به دانلود تاریخچه کامل بلاک چین بر روی سیستم خود ندارند.

آیا تمام نودها می توانند یک ماینر باشند؟

هر سیستمی که این قابلیت را داشته باشد که به اینترنت متصل شود و قابلیت نصب نرم افزار بیت کوین را داشته باشد و دارای یک حافظه ۱۴۰ گیگابایتی برای ذخیره اطلاعات باشد، می تواند به عنوان یک نود باشد. پس تمامی ماینرها این قابلیت را دارند که به عنوان یک نود باشند، اما نودها این قابلیت را ندارند. چرا که ماینرها نیاز به قدرت پردازش بالایی دارند اما یک نود به تنهایی احتیاجی به قدرت پردازش بالا ندارد.

مستر نود چیست؟

برخی از نودها را مستر نود می نامند که وظیفه نظارت بر رویدادهایی مانند رای گیری و اجرای صحیح پروتکل را بر عهده دارند. آن ها قوانین ذخیره و بودجه بندی ارزهای دیجیتال و انجام تراکنش های فوری را بر عهده دارند. ماینرها نیازی به این ندارند که یک مستر نود باشند و تنها لازم است که اطلاعات مربوط به خود را داشته باشند.

از آنجایی که مسترنودها دارای وظایف سنگینی هستند، به همین خاطر باید مقداری پول به عنوان یک ضمانت اجرای کامل پروتکل و عدم تخلف از قوانین در کیف پول خود داشته باشند. از جمله این قوانین می توان به آفلاین بودن مسترنودها اشاره کرد که یک تخلف بزرگ محسوب می شود. باید به صورت ۲۴ ساعته و هفت روزه آنلاین باشند و در صورت خاموش بودن باید جریمه پرداخت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا