ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تاثیر بلاک چین بر صنایع مختلف به چه صورت است؟

بلاک چین یک سیستم قدرتمند ثبت اطلاعات است که به عنوان یک فناوری نوآورانه شناخته شده است، زیرا اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین، غیر قابل تغییر، هک و یا تقلب هستند و همه این ها به دلیل شیوه متفاوت بلاک چین در ذخیره سازی اطلاعات است. شرکت هایی که تمایل دارند از کیفیت داده های خود مطمئن باشند، فناوری بلاک چین را برای ذخیره سازی اطلاعات مجموعه خود انتخاب می کنند.

طبق گزارش Report Linker، اندازه بازار جهانی بلاکچین در سال ۲۰۲۰، ۱.۰۶ میلیارد دلار بوده است و احتمال دارد که در سال ۲۰۲۵ به ۱۰.۴۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این افزایش بازار جهانی به دلیل تمایل گسترده بانک ها و شرکت های مالی به فناوری بلاک چین می باشد. برای مثال شرکت های بیمه می توانند داده های درون قراردادها را با استفاده از قابلیت تایید منحصر به فرد دفتر کل توزیع شده و به صورت کاملا مستقل تایید کنند، تا مراحل انجام کارها به صورت روان تر، تسهیل شود. بلاک چین می تواند ضمن کاهش موانع اداری، به بهبود امنیت و شفافیت اطلاعات کمک می کند. به طور کلی بلاک چین باعث ساده سازی قسمت های مختلف رویه های دولتی می شود.

جان بیتس در سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر محصول Adobe، ادعا کرد که فناوری بلاک چین با فناوری هایی مانند رایانه های شخصی و اینترنت همتراز است.

بلاک چین همچنین می تواند تحولی عظیم در روش های پرداخت بین مرزی ایجاد کند. این روش ها می توانند محرمانه بودن داده‌ها و هویت آنها را تقویت کنند و همچنین باعث تحول روش هایی می شود که قراردادهای هوشمند می توانند عملکرد را به دنیای کسب و کار اصلی، گسترش دهند. بلاکچین در حوزه ارزهای دیجیتال نقش بسیار پر رنگ و موثری دارد ولی نمی توان تاثیر بلاک چین بر صنایع دیگر را نادیده گرفت. در ادامه تاثیر بلاک چین بر صنایع و حوزه های مختلف را بررسی می کنیم.

۱- بانکداری و پرداخت

امور بانکداری و پرداخت یکی از تاثیرات بلاک چین است. بانک ها و شرکت های مالی و پرداخت، از نخستین حوزه هایی بودند که به بلاکچین و عملکردهای آن علاقه مند شدند و خواستار استفاده از آن بودند. بلاکچین به کاربران در سراسر جهان این امکان را می دهد که بتوانند دسترسی مناسبی به فرصت های بانکی داشته باشند. در حالی که بدون فناوری بلاک چین چنین قابلیتی نداشتند. حتی کاربران در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به بانک های استاندارد ندارند نیز می توانند از طریق بلاکچین به این خدمات دسترسی داشته باشند. همچنین با شراکت با ارزهای دیجیتال، بلاکچین می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان، بین کشورهای جهان انتقالات فوری پول را انجام دهد.

۲- بیمه

شرکت های بیمه نیز به عنوان یک صنعت برای ادغام فناوری بلاک چین آغاز به کار کرده اند. شرکت های بیمه می توانند به صورت مستقل و با استفاده از قابلیت منحصر به فرد دفتر کل توزیع شده، داده های درون قراردادها را تایید کنند. در مبحث تاثیر بلاک چین بر صنایع، شرکت های بیمه می توانند از فناوری بلاک چین فرآیندهای خود را تا حد امکان بهبود ببخشند.

۳- رای دادن

اطمینان از عادلانه بودن، صحت فرآیند رای گیری و پاسخگو بودن فرآیندهای رای گیری در همه کشورهای جهان یک نگرانی جدی و عمده می باشد. بلاک چین می تواند ضمن بهبود فرآیندهای رای گیری، میزان اطمینان و امنیت رای گیری را نیز افزایش دهد. بلاکچین همچنین می تواند به بهبود تمام مراحل رای گیری، از ثبت نام رای دهندگان تا شمارش آرا کمک کند. دفتر کل توزیع شده بلاک چین باعث افزایش شفافیت در فرآیند رای گیری می شود زیرا به صورت غیر قابل تغییر و قابل دسترس همگان می باشد.

۴- پیش بینی

برخی از شرکت ها برای توسعه بازارهای پیش بینی غیرمتمرکز جهانی از فناوری بلاکچین استفاده می کنند. در کنار این نوع سیستم های شرط بندی، برنامه های پیش بینی دیگری نیز برای فناوری بلاک چین وجود دارند. بلاکچین این قابلیت را دارد که باعث ساده سازی سازمان داده ها شوند. برای مثال در پیش بینی مدل های ترافیکی و آب و هوا می تواند موثر عمل کند.

۵- دولت

عملکرد دولت ها عموما به صورت بوروکراتیک و همراه با تشریفات اداری می باشد. همچنین بسیاری از جنبه های دولت ها فاقد کارآمدی و شفافیت لازم می باشند، بنابراین دولت ها در معرض فساد هستند. در حالی که بلاکچین می تواند به ساده سازی عملکرد های دولت کمک کند و باعث افزایش میزان امنیت و شفافیت اطلاعات دولت ها، رفع و کاهش موانع اداری شود. در نتیجه عملکرد دولت ها بهبود می یابد و افراد جامعه رضایت و اطمینان بیشتری نسبت به عملکرد دولت ها خواهند داشت.

۶- تامین مالی جمعی

یکی از محبوب ترین روش ها برای جمع آوری سرمایه مورد نظر جهت راه اندازی پروژه ها و اهداف، سرمایه گذاری جمعی می باشد. در روش تامین مالی جمعی، باید بین افرادی که دنبال تامین مالی هستند، با افرادی که تمایل به مشارکت و سرمایه گذاری برای حمایت از پروژه ها و اهداف آنها دارند، اعتماد قوی ایجاد شود. سایت های سرمایه گذاری جمعی، برای حفظ خود، بابت خدماتی که ارائه می دهند، هزینه هایی را دریافت می کنند. همچنین میان توسعه دهندگان و ارائه دهندگان پروژه به عنوان واسطه عمل می کنند. بلاکچین در این فرآیند می تواند باعث کاهش نیاز به واسطه ها شود. همچین فناوری بلاک چین می تواند اتصال مدیران پروژه به افرادی که مایل به مشارکت هستند را تسهیل کند.

۷- خرده فروشی

خریداران فردی در تمام صنایع به سیستم های خرده فروشی اعتماد می کنند. بلاک چین با حذف واسطه ها، می تواند خریداران و فروشندگان را مستقیما به یک دیگر وصل کند و باعث حفظ قیمت های رقابتی شود. فناوری بلاکچین همچنین می تواند به توسعه قراردادهای هوشمند برای افزایش امنیت و تقویت این فرآیند بپردازد.

۸- مشاور املاک

احتمال تقلب و ایجاد بروکراسی در صنعت املاک و مستغلات به دلیل عدم وجود شفافیت لازم، وجود دارد. در این صنعت در پرونده های عمومی، اشتباهاتی اغلب وجود دارد. فناوری بلاک چین ضمن افزایش سرعت در صنعت املاک و مستغلات، می تواند رکوردها را به صورت صادقانه نگه دارند. در نهایت بلاکچین باعث بهبود صنعت املاک و مستغلات می شود، زیرا به کاهش استفاده از کاغذ و کمک به فرآیند ردیابی و تایید مالکیت ها منجر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا