ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تفاوت اتریوم با رپد اتریوم چیست؟

در ابتدای مقاله باید گفت که تفاوت اتریوم با رپد اتریوم چندان شارپ نیست زیرا دومی صرفاً یک نسخه “پیچیده” از اولی است. برای ارزهای دیجیتال، یک توکن «پیچیده شده» چیزی نیست جز یک ظرف خالی که حاوی دارایی اصلی است.

رپد اتریوم (WETH) از چیزی پیروی می کند که به عنوان استاندارد ERC-20 شناخته می شود، در حالی که ETH از آن پیروی نمی کند. این یکی از تفاوت اتریوم با رپد اتریوم است. WETH به این دلیل ایجاد شد که ETH برای برنامه های مختلف DeFi امکان پذیر نبود. بنابراین، قرار دادن توکن ETH در یک استاندارد ERC-20 سازگار به این معنی است که می‌توان آن را به راحتی در طیف وسیعی از dApps استفاده کرد. همچنین، این بدان معنی است که کاربران می توانند نسخه های خود از توکن ها را برای برنامه های DeFi ایجاد کنند.

WETH معادل ETH است، این بدان معنی است از نظر قیمت، تفاوت اتریوم با رپد اتریوم وجود ندارد. بنابراین، اگر می‌خواهید از ETH خود برای شرکت در یک برنامه dApp استفاده کنید، می‌توانید به راحتی آن را به WETH در یک dApp مانند ۱inch تبدیل کنید و سپس از آن استفاده کنید.

چرا استفاده از اتریوم برای برنامه های کاربردی اتریوم سخت است؟

پاسخ این سوال، در این واقعیت پنهان شده است که ETH قبل از ایجاد استانداردهای توکن راه اندازی شده است. این بدان معنی است که با استاندارد ۲۰-ERC سازگار نیست و استفاده مکرر از آن را بسیار سخت تر می کند. بنابراین، برای رفع نیاز به شخص ثالث، می توانید به سادگی ETH خود را به یک قرارداد هوشمند فرستاده و در ازای آن WETH دریافت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که ETH قابل تعویض است و دلیل آن هم، بدین خاطر است که یک ارز دیجیتال محسوب می شود.

رپد توکن ها چگونه کار می کند؟

بعد از اینکه تفاوت اتریوم و رپد اتریوم را متوجه شدید، سوال اینجاست که روش کار این رپد توکن ها به چه صورت است؟ هنگامی که می خواهید یک نسخه بسته بندی شده از هر توکن ایجاد کنید، معمولا دارایی بومی را به یک متولی متمرکز (به طور ایده آل یک قرارداد هوشمند) می فرستید. این نهاد متمرکز هر کسی است، از کیف پول multisig گرفته تا DAO و حتی یک قرارداد هوشمند (در مورد اتریوم). در ادامه نحوه کار با رپدتوکن ها آورده شده است.

• فرض کنید که باید از WETH در اتریوم استفاده کنید. در این صورت می توانید به راحتی کیف پول خود را در جایی که ETH دارید به یک صرافی غیر متمرکز وصل کنید.

• زمانی که کیف پول خود را وصل کردید، به راحتی می توانید همان میزان اتریوم را که لازم دارید به WETH تبدیل کنید و در نهایت توکن ها را تعویض کنید.

• بنابراین، در ازای ETH که فروخته اید، WETH دریافت می کنید. شما می توانید از آن در هر یک از برنامه های غیرمتمرکز که می خواهید استفاده کنید.

برای یک نهاد متمرکز، این امر به این معنا ساده است که به محض دریافت دارایی بومی، آن را می سوزانند و نسخه پیچیده شده آن را بر روی بلاک چین غیر بومی ضرب می کنند. هنگامی که کاربر می خواهد دارایی غیر بومی را برگرداند و آن را به دارایی اصلی خود تبدیل کند، به سادگی دارایی پیچیده را سوزانده و دارایی بومی را در شبکه اصلی تولید می کند.

آیا رپد توکن ها، استیبل کوین نیستند؟

با توجه به اینکه سیستم های متمرکز به ترتیب در حال استخراج و سوزاندن دارایی های بومی و غیربومی است، این مکانیسم کاملاً شبیه نحوه عملکرد استیبل کوین ها است. با این حال، یک تمایز اساسی که باید در اینجا ذکر شود این است که در مورد استیبل کوین‌ها، صادرکننده می‌تواند به راحتی ذخایر متناوب دارایی (غیر از خود ارز فیات) برای انتشار استیبل کوین داشته باشد. در صورتی که با رپدتوکن ها امکان پذیر نیست.

آیا وجود رپد توکن ها ضروری است؟

پاسخ، بله است. هدفی که بازار ارز دیجیتال دارد، ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال است. باید شرایط استفاده از محصولات مختلف در شبکه های مختلف وجود داشته باشد. مشابه با زمانی که بتوان پول را از یک بانک داخلی به بانک بین المللی منتقل کرد. شاید در ظاهر این همکاری با سیستم های متمرکز آسان باشد اما به دلیل اینکه شبکه برای نهادهای مبتنی بر بلاک چین تا حدی مشکل باشد. البته داشتن قابلیت انتقال دارایی از یک شبکه به شبکه دیگر زمانی مفید است که کاربران نمی خواهند دارایی های خود را برای معامله خرید بفروشند.

فرض کنید فردی، دارایی های بی شماری از بیت کوین داشته باشد که برای استفاده از آن در اتریوم، باید بیت کوین خود را به USDT تبدیل کند تا بتواند از آن استفاده کند. با داشتن USDT، به راحتی می توانند از آن برای شرکت در هر برنامه غیرمتمرکز dApp استفاده کند. رپد توکن را می توان به عنوان مشتقات در امور مالی سنتی در نظر گرفت، زیرا آنها قیمت دارایی پایه را دنبال می کنند. در حالی که آنها تمام شباهت‌ها را با مشتقات سنتی به اشتراک نمی‌گذارند، لایه اضافه‌ای از قابلیت همکاری را برای کاربران درون اکوسیستم ارائه می‌کنند. اتریوم تنها شبکه ای نیست که ایجاد و استفاده از توکن های پیچیده را ارائه می دهد. همچنین می‌توانید توکن‌های پیچیده‌شده دارایی‌های غیربومی را در زنجیره هوشمند بایننس(BSC) ایجاد کنید. با توجه به مطالبی که در این قسمت گفته شد، تفاوت اتریوم با رپد اتریوم را به صورت کامل متوجه شدید.

چگونه رپد اتریوم را به کوین بیس/ متامسک ارسال کنیم؟

رپد اتریوم(WETH)، مانند ارسال هر ارز دیجیتال دیگری به کیف پول های مختلف است اما اینکه چطور این ارسال امکان پذیر است را در ادامه بررسی می کنیم.

• WETH را از ۱inchجمع کنید. به ۱inch بروید و اتریوم خود را با مقدار مورد نیاز رپد اتریوم مبادله کنید.

• هنگامی که WETH را در کیف پول خود مانند(Metamask) مشاهده کردید، می توانید آنها را به کیف پول دیگری مانند Coinbase منتقل کنید. اگر نشانه‌ها را نمی‌بینید، به سادگی«Import Tokens » را انتخاب کنید و از شما خواسته می‌شود اضافه شدن WETH را به عنوان دارایی تأیید کنید.

• پس از انجام این کار، می توانید به سادگی آدرس کیف پول Coinbase خود را کپی کرده و آن را در کیف پول Metamask خود قرار دهید تا انتقال آغاز شود. مجدداً، اگر کیف پول شما دارایی را شناسایی نمی کند، فقط باید جزئیات مربوط به توکن را روی کیف پول اضافه کنید.

• توجه داشته باشید که کیف پول کوین‌بیس از شبکه اتریوم و توکن‌های« ERC-20» پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توانید WETH خود را به راحتی به کیف پول اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا