اخبار گوناگون

ISO 9001 چیست و چرا مهم است؟

ISO 9001 شناخته شده ترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در جهان است.

هدف آن کمک به سازمان ها برای برآوردن نیازهای مشتریان و سایر ذینفعان به طور موثرتر است. این امر با ایجاد چارچوبی برای تضمین کیفیت ثابت در ارائه کالاها و/یا خدمات به دست می آید.

نوشته های مشابه

این استاندارد بر اساس ۷ اصل مدیریت کیفیت است، از جمله داشتن تمرکز قوی بر مشتری، مشارکت مدیریت ارشد و تلاش برای بهبود مستمر.

هفت اصل مدیریت کیفیت عبارتند از:

۱-  تمرکز بر مشتری

۲- رهبری

۳- مشارکت مردم

۴- رویکرد فرآیندی

۵- بهبود

۶- تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

۷- مدیریت روابط

اصول بر اساس اولویت ترتیب داده نمی شوند. اهمیت نسبی هر اصل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و ممکن است در طول زمان تغییر کند.

زیرساخت ها و فرآیندهای توسعه محتوا، پورتال و تحویل شرکت ها با گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001 معتبر هستند.

درباره سازمان بین المللی استاندارد

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) بزرگترین توسعه دهنده استانداردهای بین المللی داوطلبانه در جهان است. استانداردهای آن‌ها راه‌حل‌ها و بهترین شیوه‌ها را برای تقریباً همه انواع فناوری و تجارت ارائه می‌دهند و به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را افزایش دهند و در عین حال از مصرف‌کنندگان و کره زمین محافظت کنند.

استانداردهای آنها که از طریق اجماع جهانی توسعه یافته اند، هدفشان از بین بردن موانع تجارت بین المللی است. برخی از استانداردهای معروف عبارتند از ISO 9001 (کیفیت)، ISO 14001 (محیط زیست) و ISO 27001 (مدیریت امنیت اطلاعات).

چرا باید گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنید؟

گواهینامه ISO 9001 به کارکنان، شرکای شما، مشتریان شما و دنیای خارج اثبات عینی می دهد که رضایت مشتری هسته اصلی کسب و کار شما است.

مزایای کلیدی ISO 9001

افزایش درآمد:

استفاده از شهرت ISO 9001 می تواند به شما در برنده شدن در مناقصات و قراردادهای بیشتر کمک کند، در حالی که افزایش کارایی به رضایت و حفظ مشتریان کمک می کند.

بهبود اعتبار شما:

 زمانی که سازمان ها به دنبال تامین کنندگان جدید هستند، اغلب لازم است که یک QMS بر اساس ISO 9001 داشته باشند، به ویژه برای کسانی که در بخش دولتی هستند.

بهبود رضایت مشتری:

 با درک نیازهای مشتریان و کاهش خطاها، اعتماد مشتری را نسبت به توانایی خود در ارائه محصولات و خدمات افزایش می دهید.

راندمان عملیاتی بالاتر:

 با پیروی از بهترین روش صنعت و تمرکز بر کیفیت، می توانید هزینه ها را کاهش دهید.

تصمیم‌گیری بهبود یافته:

  می‌توانید مشکلات را در زمان مناسب شناسایی و شناسایی کنید، به این معنی که می‌توانید به سرعت اقدامات لازم را برای جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده انجام دهید.

مشارکت بیشتر کارکنان:

 با بهبود ارتباطات داخلی، اطمینان حاصل می کنید که همه با یک دستور کار کار می کنند. مشارکت دادن کارکنان در طراحی بهبود فرآیندها باعث شادی بیشتر و بهره وری بیشتر آنها می شود.

ادغام فرآیند بهتر:

با بررسی تعاملات فرآیند، می توانید بهبودهای کارایی را آسانتر بیابید، خطاها را کاهش دهید و در هزینه صرفه جویی کنید.

فرهنگ بهبود مستمر:

 این سومین اصل ISO 9001 است. به این معنی است که شما یک رویکرد سیستماتیک برای شناسایی و بهره برداری از فرصت ها برای بهبود تعبیه می کنید.

روابط بهتر با تامین کنندگان:

استفاده از بهترین فرآیندها به زنجیره تامین کارآمدتر کمک می کند و صدور گواهینامه این موارد را به تامین کنندگان شما نشان می دهد.

درباره فرآیند صدور گواهینامه ISO 9001

برای دریافت گواهینامه ISO 9001 نیازمند برنامه ریزی، تعهد و منابع است. سازمان صدور گواهی ما (QMS) یک فرآیند ۳ مرحله‌ای ساده را توصیه می‌کند:

تجزیه و تحلیل فاصله

یک مشاور از دفاتر ما بازدید کرد تا فرآیندها و رویه‌های فعلی ما را بررسی و مستند کند، سپس هر حوزه‌ای را که الزامات استاندارد را برآورده نمی‌کرد، برجسته کرد.

پیاده سازی

هر گونه تغییری که در فرآیندها و رویه های موجود مورد نیاز باشد انجام می شود.

گواهینامه

یک حسابرس سالانه از دفتر ما بازدید می کند تا بررسی کند که آیا تمام فرآیندهای مستند دنبال می شود و پس از رضایت آنها، گواهی جدید صادر می شود.

چگونه می توان یک مرجع صدور گواهینامه را انتخاب کرد؟

برای سازمان‌ها در ایران، شناسایی ISO 9001 زمانی ارزشمند است که توسط یک نهاد صدور گواهینامه معتبر UKAS تأیید شود که به طور مستقل سازمان شما را ممیزی می‌کند و گواهینامه ISO 9001 را به شما ارائه می‌کند. شما می توانید نهادهای بین المللی قابل مقایسه را از طریق انجمن بین المللی اعتباربخشی پیدا کنید.

چندین مرجع صدور گواهینامه را ارزیابی کنید.

بررسی کنید که آیا نهاد صدور گواهینامه معتبر است و از استاندارد CASCO مربوطه استفاده می کند.

اعتبار سنجی اجباری نیست، اما تأیید مستقل صلاحیت را ارائه می دهد.

چرا ISO 9001 بسیار مهم است؟

ایزو فرتاک هزاران ساعت محتوای آموزش الکترونیکی را برای مشتریان خود ایجاد کرده است – از یادگیری الکترونیکی سریع تا تجربیات یادگیری سفارشی. هر ماژولی که ما می سازیم پاسخگو، در دسترس، جذاب و مطابق با دستورالعمل های سبک مشتری ما است. با این حال، کیفیت محصول تنها نیمی از داستان است. نیمی دیگر، بسیار مهم، حاکمیت فرآیندی است.

حاکمیت فرآیند به توانایی ما برای مشارکت مؤثر با مشتریانمان برای اطمینان از یک فرآیند توسعه پایدار، شفاف و قابل اعتماد اشاره دارد که می‌تواند دوره‌های آموزش الکترونیکی با کیفیت بالا را به‌موقع و در چارچوب بودجه به‌طور قابل اعتماد تولید کند.

زیربنای حاکمیت فرآیند ما گواهینامه ISO 9001 ما است که از سال ۲۰۰۲ هر سال به ما اعطا می شود. این نشان دهنده تعهد ما به کیفیت است و ساختار سازمانی، سیستم های ساخت، ویرایش و بررسی محتوا، و رویه ها، از جمله ارتباط با مشتری را آگاه کرده است.

حفظ اعتبار ISO 9001 ما را ملزم به بهبود مستمر در سیستم ها، آموزش کارکنان، ساختار سازمانی و رویه ها برای دستیابی به نتایج موفق برای مشتریان خود می کند.


به دنبال بینش انطباق بیشتر هستید؟

اگر می‌خواهید با بهترین شیوه‌ها، بینش‌های صنعت و روندهای کلیدی در مورد انطباق با مقررات، یادگیری دیجیتال، اخبار EdTech و RegTech به‌روز باشید، در ایزو فرتاک مشترک شوید.

برای کمک به شما در جهت یابی در چشم انداز انطباق، ما واژه نامه های قابل جستجو از اصطلاحات و تعاریف کلیدی را در موضوعات پیچیده، از جمله GDPR، برابری، جرایم مالی و SMCR گردآوری کرده ایم. ما همچنین بزرگ‌ترین جریمه‌های انطباق را ردیابی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چه چیزی باعث آن‌ها می‌شود و چگونه از آنها اجتناب کنیم.

می‌توانید از طریق وبلاگ‌های Compliance Insights، تحقیقات جاری YouGov ما را در مورد مسائل مربوط به انطباق، نگرش‌ها و برداشت‌های ریسک در محل کار ایران دنبال کنید.

آخرین اما نه کم‌اهمیت ترین، ما بیش از ۷۰ ابزار کمک آموزشی رایگان، از جمله ارزیابی‌ها، بهترین راهنماهای تمرین، فهرست‌های چک، کمک‌های رومیزی، کتاب‌های الکترونیکی، بازی‌ها، جزوه‌ها، پوسترها، ارائه‌های آموزشی و حتی ماژول‌های آموزش الکترونیکی داریم!

اگر سؤال یا نگرانی در مورد رعایت یا آموزش الکترونیکی دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

خوشحال می شویم که کمک کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا