ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آیا می دانید اندازه بازار دیفای چقدر است؟

دیفای همان امور مالی غیرمتمرکز بوده که یک اصطلاحی برای انواع برنامه های مالی در رمزارزها یا بلاک چین برای حذف واسطه های مالی ایجاد شده است. دیفای از بلاک چین، فناوری حمایتی ارز دیجیتال بیت کوین استفاده کرده است که این امکان را به چندین نهاد می دهد تا تاریخچه ای از معاملات را نگه دارند. این نشان دهنده این است که سیستم های متمرکز و مراکز کنترل انسانی می توانند سرعت و پیچیدگی معاملات را محدود کنند. در صورتی که کاربران کنترل مستقیم کمتری بر پول خود دارند، در این میان دیفای منحصر به فرد است، چرا که کاربرد بلاک چین را از انتقال ارزش ساده به موارد استفاده مالی پیچیده تر گسترش می دهد.

با توجه به کاربردهایی که بازار دیفای در صنعت ارز دیجیتال دارد در این مقاله می خواهیم در مورد ارزش و اندازه بازار دیفای صحبت کنیم و اینکه چه پارامترهایی بر اندازه بازار دیفای تاثیر گذار است. برای آشنایی بیشتر با آن، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پارامترهای تاثیرگذار بر اندازه بازار دیفای

اندازه بازار دیفای در ماه می ۲۰۲۱، همانطور که با مقدار ارز دیجیتال قفل شده سنجیده شد، در عرض یک هفته بیش از ۲۵ میلیارد دلار کاهش یافت. تا حدی، این ممکن است به دلیل تغییرات قابل توجه در قیمت نزدیک به ۱۰۰ ارز دیجیتال مختلف باشد که ممکن است منجر به خروج سرمایه‌گذاران از آن شود. عامل دیگر افزایش گس اتریوم، ارز دیجیتال اصلی مورد استفاده در DeFi است. تحلیلگران مشاهده می‌کنند که در طول افت بازار ارزهای دیجیتال، نیاز به شبکه‌های بلاک چین جایگزین که روی اتریوم اجرا نمی‌شوند، احساس می‌شود. یکی از جایگزین‌های چند زنجیره‌ای قابل توجه پولکادات است زیرا توسعه قیمت آن در اوایل سال ۲۰۲۱ توجه فزاینده‌ای را از سوی مدیران صندوق‌های رمزنگاری جلب کرد.

اندازه بازار دیفای در حال حاضر چقدر است؟

درآمد سالانه پروتکل در تمام پروتکل های DeFi حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این دوباره کسری در برابر ۲.۳ تریلیون دلار درآمد بانکداری خرده فروشی جهانی است. ۲ تریلیون دلار درآمد جهانی پرداخت های فرامرزی و ۳۵ میلیارد دلار درآمد بورس جهانی است.

بهترین توکن های دیفای برای خرید در حال حاضر کدامند؟

اما برخی از توکن های خاص DeFi وجود دارد که ارزش سرمایه گذاری دارد که شامل:

  •  Terra (LUNA) در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۳۰۰۰ درصد رشد کرد اما مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال قیمت آن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
  • Aave (AAVE) یک بازیکن نسبتاً خوب در فضای دیفای است.
  •  Chainlink (LINK)
  • Clover Finance (CLV)

چگونه می توان با استفاده از دیفای کسب درآمد کرد؟

در مورد دیفای، استیکینگ چیزی بیش از یک راه برای کسب درآمد غیرفعال با DeFi است. در واقع، نقش مهمی در ترغیب کاربران به قفل کردن دارایی های خود در سیستم عامل های دیفای برای مدت زمان طولانی ایفا می کند. کاربرانی که دارایی های خود را در پلتفرم به اشتراک می گذارند، از درآمد خالص پاداش دریافت می کنند. ساده ترین راه برای کسب درآمد غیرفعال از طریق دیفای این است که ارز دیجیتال خود را در یک پلتفرم یا پروتکل سپرده گذاری کنید که برای آن یک APY (بازده درصدی سالانه) به شما پرداخت می کند.

آیا دیفای یک اتریوم است؟

در حالی که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین خود عمل می کند و بیشتر به عنوان ذخیره ارزش استفاده می شود، DeFi مفهومی است که خدمات مالی را توصیف می کند که بر روی بلاک چین های عمومی ساخته شده اند، مانند بیت کوین و اتریوم. اتریوم به چند دلیل پایه و اساس عالی برای DeFi است: هیچ کس مالک اتریوم یا قراردادهای هوشمندی نیست که براساس آن زندگی می کند که این به همه فرصت استفاده از DeFi را می دهد.

همچنین به این معنی است که هیچ کس نمی تواند قوانین شما را تغییر دهد اما اینکه اتریوم چقدر دیفای دارد، اتریوم چندین سال است که یک نیروی مسلط در کریپتو بوده و توکن اتر آن دومین ارز رمزنگاری شده پشت بیت کوین از نظر ارزش بازار است. جی پی مورگان گفت سهم آن از کل ارزش قفل شده در دیفای، که در ابتدای سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۰۰ درصد بود، در طول سال به حدود ۷۰ درصد کاهش یافت.

آیا همه دیفای بر روی اتریوم قرار دارد؟

اکثریت قریب به اتفاق DeFi بر روی اتریوم اجرا می شود و این مشکل بزرگی بوده و مقدار زیادی از آن وجود دارد. اتریوم به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند ایجاد شد و قراردادهای خوداجرا از آنجا به وجود آمدند. یک قرارداد هوشمند به اندازه کافی پیچیده یک برنامه کامپیوتری است، یک برنامه غیرمتمرکز (DApp) که خالق اصلی اتریوم، ویتالیک بوترین، آن را «کامپیوتر جهانی» نامید. DeFi بر روی آن رایانه مجازی ساخته شده است که عاملی اثر گذار بر اندازه بازار دیفای است.

آیا DeFi سرمایه گذاری خوبی است؟

از دیگر موارد تاثیر گذار بر اندازه بازار دیفای، سرمایه گذاری های افراد در این زمینه است. افرادی که از طریق شبکه های دیفای وام می دهند معمولاً از نرخ های بهره بسیار بالاتری نسبت به موسسات مالی سنتی برخوردار می شوند. افزایش شفافیت و امنیت قراردادهای هوشمند منتشر شده بر روی یک بلاک چین، همراه با تمام سوابق تراکنش های تکمیل شده، برای همه قابل بررسی است.

با این حال، برخلاف شرکت های هرمی، DeFi شما را یک شبه ثروتمند نمی کند. شما باید از سرمایه کم شروع کنید و پس از ترکیب چندین بازده، ثروت شما رشد خواهد کرد. DeFi به شما این امکان را می‌دهد تا زمانی که روی ارز دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنید، درآمد «منفعل» کسب کنید. برای اینکه در دیفای کسب درآمد داشته باشید، چندین روش کسب درآمد غیر فعال در دیفای وجود دارد. تکامل DeFi خدمات مالی را در کنار فرآیند کسب بازده مطلوب سرمایه گذاری در دارایی های دیجیتال ساده کرده است. با این حال، همچنین باید به خاطر داشته باشید که دیفای هیچ طرح «سریع ثروتمند شدن» را برای افزایش ارزش دارایی‌های شما ارائه نمی‌کند.

دیفای در مقابل کریپتو چیست؟

DeFi از بسیاری جهات، یک ارز دیجیتال خالص است؛ یک ابزار مالی که نه به بانک و نه به کارگزاری نیاز دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) می‌توانند معاملات و مشتقات را ارزان‌تر و سریع‌تر از رمزارزهای «متمرکز» ارائه دهند.

ارزش و اندازه بازار دیفای چقدر است؟

داده هایی که کوین گکو نشان می دهد ارزش و اندازه بازار دیفای، در حدود ۱۲۸ میلیارد دلار است. در حال حاضر ارزهای دیجیتالی همچون یونی سواپ، کیک و چین لینک بیشترین سهم را در اندازه بازار دیفای دارند. ارزش دارایی قفل شده در پلتفرم های دیفای که بر بستر اتریوم فعالیت می کنند، ۶۶ میلیارد دلار برآورد شده است که از ابتدای سال جاری، در حدود ۴ برابر افزایش یافته است. در صورتی که این میزان در ابتدای ۲۰۲۱، تا ۱۵ میلیارد دلار بود. از طرف دیگر داده هایی دیفای استیشن، نشان می دهد که قرارداد هوشمند بایننس با ۳۸ میلیارد دلار دارایی قفل شده، در حال رسیدن به اتریوم است. فردی به نام ریچارد چن (Richard chen)، از شرکت کانفرمیشن، با انتشار نموداری بیان کرد که در حدود ۲ میلیون کیف پول با پروتکل دیفای تعامل داشته اند. می توان در نظر گرفت که این تعداد متعلق به حدود ۱ میلیون فرد باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا