اخبار گوناگون

صندوق پوشش ریسک چیست؟ چگونه می‌توانیم ریسک خود را پوشش دهیم.

همه افرادی که در بازارهای مالی مشغول به معامله هستند به دنبال مکان‌هایی برای سرمایه گذاری می‌باشند که در عین اینکه کمترین ریسک را داشته باشد، بیشترین بازدهی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. صندوق پوشش ریسک نیز به همین منظور ایجاد شدند که ضمن افزایش بازدهی و سود، ریسک را به کمترین مقدار یا حذف کامل آن برسانند.

در این مطلب توضیح مختصری در رابطه با صندوق پوشش ریسک یا Hedge Funds برای شما آورده‌ایم.

نوشته های مشابه

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره صندوق‌ پوشش ریسک اطلاع از عملکردشان و نحوه‌ی خرید و فروش آن کلیک کنید.

مروری خلاصه بر شرح فعالیت صندوق

از زمان شروع فعالیت صندوق پوشش ریسک در بازارهای جهانی مالی، حدود ۷۰ سال می‌گذرد. در زمانی که این صندوق‌های پوشش ریسک شروع به کار کردند به دنبال این بودند که بازارهای نزولی مختلف را شناسایی و ریسک سرمایه گذاری در آن‌ها را پوشش دهند. خیلی زود محبوبیت صندوق‌های پوشش ریسک افزایش پیدا کرد و سرمایه بسیار زیادی جذب این صندوق‌ها شد.

اما در حال حاضر صندوق‌های پوشش ریسک به دنبال این هستند که سرمایه گذارانی را جذب کنند که دارایی بسیار زیادی دارد. گردانندگان این صندوق‌ها با کمک سرمایه‌ای که از افراد مختلف جذب کرده اند، در جاهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند و به سرمایه گذاران صندوق پوشش ریسک سود پرداخت می‌کنند. درآمد صندوق‌های پوشش ریسک از دریافت کمیسیون از سرمایه گذاران است. کسانی که در صندوق‌های پوشش ریسک کار می‌کنند و سرمایه جذب شده را در مکان‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کنند دارای توانایی و هوش مالی بسیار بالایی هستند که می‌توانند به خوبی بازار مالی را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین مکان برای سرمایه گذاری را انتخاب کنند.

تمام تلاش صندوق‌های پوشش ریسک این است که بازار مالی چه صعودی باشد چه نزولی، بتوانند بازدهی بالایی را برای سرمایه گذاران خود فراهم کرده و باعث سوددهی سرمایه‌شان شوند. صندوق‌های پوشش ریسک به صندوق‌ حفظ ارزش نیز شهرت دارند که در واقع با سرمایه گذاری در مکان درست، ارزش سرمایه جذب شده را حفظ می کنند.

روش کار صندوق‌های پوشش ریسک

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بالای صندوق‌های پوشش ریسک به نسبت دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری شده است این است که، صندوق‌های پوشش ریسک بر خلاف صندوق‌های سرمایه گذاری که فقط یک نوع پلن و سبد سرمایه گذاری دارند، چندین پلن و سبد دارایی دارند. در واقع مدیران صندوق‌های پوشش ریسک به واسطه آزادی عمل بیشتر و انتخاب‌های گسترده‌ای که برای سرمایه گذاری در پیش روی خود دارند، می‌توانند با سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بیشترین سود را برای سرمایه گذاران خود فراهم کنند.

کار صندوقهای پوشش ریسک به این صورت است که آن‌ها از راهبردهای مختلفی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازد.

راهبردهای سرمایه گذاری صندوق پوشش ریسک

استفاده از آربیتراژ

آربیتراژ یک کلمه فرانسوی است و در بازارهای مالی به اختلاف قیمتی که یک محصول یا سهام در بازارهای مختلف دارد، آربیتراژ می‌گویند.

اولین راهبردی که صندوق‌های پوشش ریسک استفاده می‌کنند، توجه به آربیتراژهای مختلف است. این صندوق‌ها از اختلاف قیمتی که وجود دارد بیشترین استفاده را می‌کنند و سود بسیار زیادی را برای سرمایه گذاران خود فراهم می‌کند.

فروش قرضی

زمانیکه صندوق‌های پوشش ریسک با تجزیه و تحلیلی که انجام می‌دهند، سهامی را پیدا می‌کنند که طبق پیش بینی آن‌ها در چند ماه آینده فروش بسیار بالایی داشته و سود زیادی خواهد داشت را از مالک در ازای مبلغی قرض می‌کنند. در واقع این صندوق‌ها در حال فروش سهامی هستند که مالکیت آن بر عهده‌شان نیست.

زمانی که این سهام قرضی سود کافی را برای آن‌ها فراهم کرد، هزینه قرض این سهام به مالک آن از روی سود به دست آمده پرداخت شده و از طرفی بازدهی و سود بالایی را برای سرمایه گذاران خود نیز فراهم می‌کنند.

بازارهای تازه کار

مورد دیگر صندوق‌های پوشش ریسک برای سرمایه گذاری و بازدهی بالا این است که به دنبال یافتن بازارهای مالی نوظهوری هستند که پیش بینی می‌کنند در آینده نه چندان دور به دلیل افزایش محبوبیت و تمایل به سرمایه گذاری در آن ارزش بسیار بالای خواهند داشت.

پس از پیدا کردن بازارهای مالی نوظهور در مورد نظر خود، بخش اعظمی از سهام آن را خریداری کرده و در زمانی که ارزش سهام آن افزایش پیدا کند با فروش سهام خود از اختلاف قیمتی که که به وجود آمده است بیشترین سود و بازدهی را دریافت می‌کنند.

استفاده از اختلاف قیمت

این راهبرد شباهت بسیار زیادی به راهبرد استفاده از آربیتراژ دارد اما در این راهبرد صندوق‌های پوشش ریسک سعی می‌کنند سهامی را پیدا کنند که ارزش فعلی آن در بازار با ارزش واقعی که دارد اختلاف داشته باشد.

سرمایه گذاری در بازارهای دیگر

ویژگی‌های صندوق‌های پوشش ریسک این است که فقط سرمایه جذب شده سرمایه گذاران خود را در بازارهای مالی سرمایه گذاری نمی‌کند بلکه از این سرمایه جهت سرمایه گذاری در بازارهای دیگر مانند املاک، طلا و… استفاده می‌کنند.

سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سهام با محبوبیت کم

در این راهبرد صندوق‌های پوشش ریسک به دنبال یافتن سهام یا اوراق بهاداری هستند که چون از ارزش واقعی خود در بازار مالی، کمتر قیمت ‌گذاری شده است در نتیجه بین خریداران سهام محبوب نمی‌باشد.

صندوق‌های پوشش ریسک با خرید این اوراق بهادار یا سهام در عین دریافت کمیسیون خود جهت سرمایه گذاری باعث تعیین قیمت افزایش ارزش این اوراق و سهام می‌شوند.

تفاوت این صندوق با صندوق سرمایه گذاری مشترک

بازارهای مالی صندوق‌های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها صندوق سرمایه گذاری مشترک است. در این قسمت می‌خواهیم تفاوت صندوق پوشش ریسک و صندوق سرمایه گذاری مشترک را بیان کنیم:

قبل از مطالعه‌ی تفاوت این دو صندوق پیشنهاد می‌کنیم تا با مطالعه‌ی مقاله‌ی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به طور کامل با این صندوق‌ها و عملکرد آنان در سال‌های گذشته آشنا شوید.

عدم وجود محدودیت سرمایه گذاری

اولین تفاوت عمده میان صندوق سرمایه گذاری مشترک و صندوق پوشش ریسک این است که، در صندوق سرمایه گذاری مشترک محل سرمایه گذاری محدود به بازارهای مالی مانند خرید سهام و اوراق قرضه می‌باشد. اما در مقابل، صندوق‌های پوشش ریسک آزادی عمل بیشتری داشته و می‌توانند با راهبردهای زیادی از سرمایه جذب شده استفاده کرده و حتی از این سرمایه جهت سرمایه گذاری در بازارهای دیگر مانند طلا و املاک نیز استفاده کنند.

نظارت بر عملکرد

به طور معمول سازمان‌هایی که مسئول نظارت بر صندوق‌های سرمایه گذاری هستند، هیچگونه نظارتی بر صندوق‌های پوشش ریسک ندارند. اما در مقابل تمام فعالیت‌های صندوق سرمایه گذاری مشترک زیر نظر سازمان‌های نظارتی می‌باشد.

سرمایه گذاران

در صندوق‌های پوشش ریسک همه افراد نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند بلکه سرمایه گذارانی که به سراغ این صندوق‌ها می‌روند از دارایی خالص بسیار بالایی برخوردار هستند و از طرفی می‌توان گفت سرمایه گذاران خاصی امکان سرمایه گذاری در صندوق پوشش ریسک را دارند.

اما در مقابل در صندوق سرمایه گذاری مشترک همه افراد می‌توانند سرمایه گذاری کنند و مبلغ سرمایه گذاری نیز هر مقدار می‌تواند باشد.

کارمزد این صندوق‌ها چه قدر است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که صندوق‌های پوشش ریسک برای سرمایه گذاری چه میزان کمیسیون و کارمزد دریافت می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم به کارمزد صندوق‌های پوشش ریسک به اصطلاح «دو و بیست» گفته می‌شود.

منظور از این صطلاح این است که صندوق‌های پوشش ریسک فارغ از اینکه سرمایه گذاری که انجام داده‌اند باعث سود یا ضرر شده است، دو درصد کارمزد دریافت می‌کنند. یعنی به طور مثال اگر یک صندوق پوشش ریسک در سال دو میلیارد دلار را جذب کند، بدون هیچ گونه زحمتی، ۴۰ میلیون دلار کسب درآمد می‌کند. این دو درصد کارمزد به عنوان مدیریت مالی سرمایه دریافت می‌شود.

از طرفی دیگر از هر سودی که سرمایه جذب شده در بازارهای مختلف کسب کند نیز ۲۰ درصد کارمزد دریافت می‌کنند.

جمع بندی

صندوق‌هایی به عنوان صندوق پوشش ریسک در بازار‌های مالی مختلف وجود دارد که سرمایه گذاران خاصی که دارایی خالص بالایی دارند می‌توانند سرمایه خود را به این افراد بسپرند و مدیران این صندوق‌ها در ازای دریافت کمیسیون و کارمزد از آنها، سرمایه‌شان را در بازار‌های مختلف قرار داده و باعث بازدهی و سود سرمایه گذاران خود شوند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است می‌توانید سری هم به وب‌سایت آکادمی دانایان بزنید و علاوه بر مطالب آموزشی، از محتوا‌های تحلیلی آن، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا