ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

اظهار نظر گلدمن ساکس درباره ارز های دیجیتال, “کلاس دارایی محسوب نمی‌شوند!”

گلدمن ساکس یا گلدمن سَکس (Goldman Sachs) شرکت خدمات مالی آمریکایی, که بخش عمده فعالیت‌های آن در زمینه ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری، همچنین مبادلات کالا، اوراق بهادار، سهام شرکت‌ها و نیز مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک متمرکز است, در روز چهارشنبه یک نشست سرمایه گذاران برگزار کرد تا درباره سیاست های کنونی برای بیت کوین، طلا و تورم در بحبوحه بحران کرونا صحبت کنند. نکته مهم این نشست این بود که بانک سرمایه گذاری استالوارت (Stalwart) هم چنان با بیت کوین یا سایر ارز های دیجیتال موافق نیست. گلدمن ساکس شرکت معروف و یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری است که خدمات بانکداری و سرمایه گذاری ارائه می دهد.

خلاصه نکاتی که به صورت پاورپوینت قبل از نشست منتشر شد به هک ها و سایر ضررهای مرتبط با ارزهای دیجیتال و هم چنین استفاده از آنها برای فعالیت های غیرقانونی اشاره شد.

۷ اسلاید از ۳۵ اسلاید این فایل به بیت کوین اشاره داشتند، اما افراد حاضر در این نشست فقط ۵ دقیقه درباره آن صحبت کردند.

در مدت برگزاری این نشست، گلدمن خاطرنشان کرد که اگرچه ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده اند، اما یک کلاس دارایی محسوب نمی‌شوند.

چرا؟ دلیل این موضوع، عدم جریان و ورود پول به بیت کوین و عدم ناتوانی آن در تولید سود از طریق حضور در رشد اقتصاد جهانی است. گلدمن هم چنین به نوسان قیمت بیت کوین و کاهش قیمت این ارز دیجیتال به کف قیمت یک سال گذشته در اوایل مارس اشاره کرد. قیمت بیت کوین چند ساعت قبل از برگزاری این نشست با ۵ درصد افزایش به ۹۲۰۰ دلار رسیده بود.

بعضی از تحلیلگران حرفه ای ارز دیجیتال تحت تاثیر تحلیل گلدمن قرار نگرفتند. رایان واتکینز (Ryan Watkins) تحلیلگر بیت کوین شرکت مساری و تحلیلگر سابق بانکداری و سرمایه گذاری در شرکت Moelis & Company در این خصوص گفت:

انتقادهای صورت گرفته آن چنان دقیق نبودند و بیشتر به انتقادهای حاصل از مطالعه تیتر اخبار شباهت داشتند. به نظر می‌رسد که آنها این دارایی را به دقت بررسی نکرده اند.

موضوع بیان شده توسط گلدمن ساکس در خصوص عدم جریان و ورود پول به بیت کوین برای تام ماسویادا (Tom Masojada) موسس صرافی ارز دیجیتال OVEX بسیار عجیب بود. وی گفت:

بسیاری از سرمایه گذاری ها که گلدمن آنها را برای مشتریان مناسب می‌داند هیچ جریان پولی ایجاد نمی‌کنند و اساسا به این موضوع متکی هستند که فردی حاضر باشد بعدا قیمت بالاتری برای آن سرمایه گذاری پرداخت کند.

کوین کلی (Kevin Kelly) تحلیلگر سابق کالاها در بلومبرگ و موسس شرکت Delphi Digital در گزارش جامع خود در خصوص بیت کوین گفت:

می‌توان اذعان داشت که بیت کوین دارای هیچ پشتوانه ای نیست، اما اگر آن را بی ارزش بدانیم در واقع ارزشی که این دارایی جدید و منحصربفرد ایجاد می‌کند را نادیده گرفته ایم.

طبق گفته های کوین کلی، ارزش کنونی بیت کوین توسط تقاضا برای نگهداری است که ممکن است این دارایی را به ارزشمندترین دارایی امن جهان تبدیل کند.

دو سخنگوی گلدمن در این نشست، رییس تیم تحقیقاتی و استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد بودند. این افراد گفتند چندین فورک بیت کوین، ۳ مورد از ۶ ارز دیجیتال بزرگ از لحاظ ارزش بازار را تشکیل می‌دهند. با استناد به این موضوع، گلدمن بیان کرد که ارزهای دیجیتال به طور کل منبع کمیابی نیست.

واتکینز این انتقاد را بی ارزش خواهند زیرا فورک ها هر کدام دارایی های مخصوص به خود هستند و هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارند.

در پایان، گلدمن سرمایه گذاری در بیت کوین را بر اساس رویه های استراتژیک برای مشتریان توصیه نکرد.

کایل دیویس (Kyle Davies) موسس شرکت معاملاتی ارز دیجیتال Three Arrows Capital گفت:

من انتظار نشست سازنده تری داشتم. همین نکته که چنین جلسه ای برگزار کرده اند نشان از علاقه و توجه آنها به ارزهای دیجیتال دارد.

 منبع: coindesk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا