اخبار گوناگون

هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

هپاتیت نوعی بیماری کبدی است و به دو دسته مزمن و حاد تقسیم می‌شود. برخی از انواع هپاتیت خودبه‌خود بهبود می‌یابند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند مشکلات جدی کبدی ایجاد کنند. انواع هپاتیت مزمن در طولانی‌مدت ممکن است باعث سیروز کبد، از دست دادن عملکرد یا سرطان کبد شود. هپاتیت می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد که بعضی از آن‌ها خطرناک‌تر هستند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که هپاتیت چیست و علائم و روش تشخیص آن چگونه است.

هپاتیت چیست

نوشته های مشابه

هپاتیت چیست؟

هپاتیت به معنای التهاب کبد به هر علتی است و معمولاً توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، پنج ویروس شایع انواع مختلفی از آن را به وجود می‌آورند. نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که کمتر باعث ایجاد حالت خطرناک می‌شوند. علاوه بر ویروس‌ها، شایع‌ترین علل هپاتیت الکل و مواد مخدر هستند. سه نوع هپاتیت A، B و C شایع‌ترین انواع هپاتیت هستند.

ویروس هپاتیت A عمدتاً از طریق خوردن مواد آلوده به مدفوع منتقل می‌شود. ویروس هپاتیت B به‌راحتی هپاتیت A قابل‌انتقال نیست اما یک راه مهم آن انتقال خون و فرآورده‌های خونی است. راه‌های دیگر انتقال آن شامل استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی با فرد بیمار و انتقال از مادر به نوزاد در حین تولد است.

ویروس هپاتیت C عامل ۸۰ درصد موارد هپاتیت است که راه‌های انتقال آن نیز شبیه هپاتیت B است. ویروس هپاتیت C می‌تواند منجر به هپاتیت مزمن، سیروز و سرطان کبد شود.

علائم هپاتیت

در مورد اینکه علائم هپاتیت چیست باید گفت هرکدام از انواع هپاتیت می‌تواند علائم منحصربه‌فردی را ایجاد کند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت نشانه‌های زیر در بیشتر موارد هپاتیت قابل‌مشاهده است:

  • رنگ زرد در داخل چشم
  • اسهال
  • تغییر رنگ مدفوع
  • سرکوب اشتها
  • خستگی و ضعف شدید
  • تورم
  • ممکن است علائمی به شکل سردرد و بدن‌درد وجود داشته باشد

علائم بیماری هپاتیت در زنان

بسیاری از زنان تا زمانی که بیماری در مراحل شدیدتر قرار نگیرد، علائمی ندارند. زنانی که علائم بیماری را در مراحل اولیه دارند، ممکن است آن‌ها را به عوامل دیگری مانند کم‌خونی، افسردگی یا یائسگی نسبت دهند. علائم اولیه هپاتیت در زنان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • ناراحتی شکمی
  • درد عضلات و مفاصل
  • اشتهای کم

برخی از عفونت‌های هپاتیت حاد هستند و عفونت به‌خودی‌خود بدون درمان طی چند ماه از بین می‌رود یا بهبود می‌یابد. هپاتیت C همچنین می‌تواند مزمن باشد، به این معنی که عفونت به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود، بلکه پیشرفت می‌کند و به کبد آسیب می‌رساند. علائم هپاتیت مزمن و آسیب کبدی عبارت‌اند از:

  • کبودی یا خونریزی
  • خارش پوست
  • احتباس مایعات در معده
  • پاهای متورم
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • رگ‌های عنکبوتی
  • گیجی

علائم هپاتیت مزمن هم در مردان و هم در زنان رخ می‌دهد، اما این بیماری در زنان می‌تواند کندتر پیشرفت کند. بااین‌حال، برخی از زنان پس از یائسگی پیشرفت سریع بیماری و آسیب کبدی را تجربه می‌کنند. داشتن این علائم لزوماً به معنای ابتلا به هپاتیت نیست.

تشخیص هپاتیت

می‌توان از آزمایش خون برای تشخیص هپاتیت و انواع آن استفاده کرد. اگر نتایج آزمایش هپاتیت تشخیص ابتلای ویروسی را تائید کند، پزشک ممکن است سونوگرافی و نمونه‌برداری کبد را برای تعیین میزان بیماری توصیه کند. مراحل تشخیص این بیماری شامل موارد زیر است:

معاینه جسمی

پزشک یک معاینه فیزیکی برای بررسی علائم و نشانه‌های هپاتیت ویروسی انجام می‌دهد. او به‌آرامی شکم شما را فشار می‌دهد تا متورم یا حساس بودن کبد را ارزیابی کند و چشم‌ها و پوست شما را بررسی کند تا توسعه زردی را تشخیص کند.

آزمایشات خون

نتایج آزمایش خون می‌تواند نوع هپاتیت ویروسی، شدت عفونت، فعال یا غیرفعال بودن عفونت و اینکه آیا فرد در حال حاضر مسری است یا خیر را تائید کند. آزمایش خون همچنین می‌تواند حاد بودن ویروس به معنای کوتاه‌مدت یا مزمن به معنای طولانی‌مدت آن را تائید کند.

پزشکان ممکن است آزمایش‌های خون مختلفی را در طول فرایند تشخیصی توصیه کنند. برای مثال، بسیاری از آزمایش‌های خون به دنبال آنتی‌بادی‌ها هستند، این آنتی‌بادی‌ها موادی هستند که بدن در پاسخ به ویروس‌ها یا باکتری‌ها تولید می‌کند.

تست‌های تصویربرداری

اگر نتایج آزمایش هپاتیت مثبت شود، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری کبد را برای ارزیابی آسیب کبدی توصیه کند. تصویربرداری می‌تواند به‌وسیله سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا MRI باشد.

نمونه‌برداری کبد

گاهی اوقات نتایج مطالعات تصویربرداری به‌اندازه کافی دقیق نیست تا میزان آسیب کبدی را نشان دهد و پزشک ممکن است نمونه‌برداری کبد را توصیه کند. نمونه‌برداری می‌تواند میزان آسیب یا فیبروز را در کبد مبتلا به هپاتیت ویروسی تعیین کند. اطلاعات ارائه‌شده توسط نمونه‌برداری می‌تواند برای هدایت درمان استفاده شود.

انجام آزمایش هپاتیت در منزل با هومکا!

چنانچه علائم التهاب کبد را در خود یا اطرافیان خود مشاهده می‌کنید یا پزشک شما انجام آزمایش هپاتیت را تجویز کرده است نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست. به‌راحتی و به یا یک تماس می‌توانید این آزمایش یا هر آزمایش پزشکی دیگری را در منزل خود انجام دهید و نتایج آن را به‌صورت آنلاین دریافت کنید. همچنین برای تفسیر نتایج آزمایشی که قبلاً انجام داده‌اید می‌توانید با هومکا تماس بگیرید.

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید تا درخواست اولیه شما ثبت شود و همکاران ما برای دریافت اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیرند. این خدمات در سراسر استان تهران و شهرستان‌های کرج، قم، اصفهان، تبریز، رشت، شیراز، قزوین و اهواز قابل‌ارائه است. برای اطلاع از تعرفه آزمایش و سایر شرایط به سایت ما به نشانیhomeca.ir مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا