ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آشنایی با نمودار عمق بازار (Market Depth)

نمودار عمق بازار یکی از نمونه‌هایی است که به شما اجازه دانستن ذخایر عرضه و تقاضا را می‌دهد. این نمودار تصویری از تقاضا و یا میزان موجودی یک سهام خاص و یا یک کالای سودمند و حتی یک ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد. اکنون ما در تلاشیم تا دلیل نیاز داشتن به این نمودارهای عمق بازار و نحوه خواندن آنها را بفهمیم.

عرضه و تقاضا در نمودارهای عمق بازار

عمق بازار

احتمالا شما در حال حاضر نیز از ارتباط بین ذخایر عرضه و تقاضا آگاه هستید. نمودارهای عمق بازار ، ابزاری برای نشان دادن ویژه ذخایر عرضه و تقاضا در قیمت‌های متفاوت است.

یک نمودار عمق بازار برای یک بازار پیشنهاد/درخواست متشکل از دو خط است. یکی از این خطوط برای پیشنهادات (سفارشات خرید) و دیگری برای درخواست‌ها (سفارشات فروش) هستند. نمودار زنده اکسچنج GDAX یک خط سبز برای سفارشات خرید و یک خط قرمز برای سفارشات فروش دارد.

بیایید مرور کنیم: یک خط بر روی یک نمودار، به سادگی با متصل کردن نقاط، تشکیل می‌شود. هر نقطه بر روی یک نمودار عمق بازار ، نشان‌دهنده میزان نرخ مبادله در آن سطح است.

سفارشات خرید به واحد دلار در سیستم قرار داده می‌شوند. ممکن است که مثلا من برای خرید ۲ واحد بیت کوین به مبلغ ۳۳۰۰ دلار برای هر واحد را وارد سیستم کنم و این مبلغ کلی ۶۶۰۰ دلار برای مبادله به قیمت ۳۳۰۰ دلار و یا کمتر است. سفارشات فروش به واحد بیت کوین‌ها قرار داده می‌شوند. به طور مثال من برای فروش، ۳ واحد بیت کوین را به مبلغ ۳۵۰۰ دلار و یا بیشتر وارد می‌کنم.

هم اکنون نمودارها به صورت تصاعدی قرار داده شده‌اند. بنابراین اگر آلیس پیشنهاد ۲ بیت کوین به مبلغ ۳۳۰۰ دلار، و بابی پیشنهاد ۳ واحد به مبلغ ۳۴۰۰ دلار را قرار دهند، اعداد تصاعدی پیشنهادات در مبلغ ۳۳۰۰ دلار، ۱۶۸۰۰ دلار تصاعدی خواهند بود. (۱۰۲۰۰ دلار باب و ۶۶۰۰ دلار آلیس در سطوح قیمتی خودشان برای فروش قرار داده خواهد شد)

سفارشات خرید و فروش در نمودارهای عمق بازار

پس اتصال نقاط سفارشات خرید (خطوط سبز)، با افزایش و حرکت در راستای محور افقی (در کف نمودار) نشان دهنده هر سطح قیمت است. (به طور مثال ۳۲۰۰ دلار، ۳۳۰۰ دلار، ۳۴۰۰ دلار و غیره) مبلغ این پیشنهادات را در هر سطح قیمتی با هم جمع کرده و با اتصال مجموع، در راستای محور عمودی (در سمت چپ نمودار) در هر مرحله مجموع دلاری سفارشات را نشان می‌دهیم.

سفارشات فروش (خطوط قرمز) همین روند را دنبال می‌کنند؛ اما میزان مجموع محاسبه شده در سمت راست با واحد بیت کوین نمایش داده می‌شود. اما این مبلغ به بیرون نمودار کشیده شده تا مقادیر درون نمودار بر حسب دلار، بر روی محور عمودی سمت چپ نمودار، مقادیر را نشان دهد. (برای مثال، اگر مبلغ مورد نظر ۳۵۰۰ دلار باشد، در این صورت علامت آن برای ۱۰۰ بیت کوین از درخواست‌های تصاعدی به صورت عمودی در بخش چپ نمودار به مبلغ ۳۵۰ هزار دلار برای محور عمودی نوشته خواهد شد)

پس شما می‌توانید نشانگر خودتان را در هر نقطه از خط پیشنهادات (خطوط سبز) قرار داده و از مبلغ دقیق فروش آگاه شوید. (بر اساس محل قرارگیری مؤلفه آن نقطه بر روی محور عمودی در سمت چپ، و محل قرارگیری مؤلفه این نقطه بر روی محور افقی در پایین نمودار)

و به صورت کاملا مشابهی در نمودار درخواست‌ها شما می‌توانید با قرار دادن نشانگرتان بر روی هر نقطه از خط درخواست‌ها (خطوط قرمز) از مبلغ دقیق خرید بیت کوین‌هایی که قصد خریدشان را دارید، آگاه شوید. (بر اساس محل قرارگیری مؤلفه آن نقطه بر روی محور عمودی در سمت چپ نمودار، و محل قرارگیری مؤلفه افقی آن نقطه بر روی محور افقی، در پایین نمودار). بنابراین، این مطالب در مورد پایه‌ای‌ترین چیزهایی است که یک نمودار عمق بازار نشان می‌دهد.

چطور از نمودار عمق بازار استفاده کنیم؟

اگر این سؤال برای شما مطرح است که چطور با این نمودار می‌توان مبادلات را سبک و سنگین کرد، بهتر است بگوییم که این مسئله، خارج از بُعد نمودارهای اقتصادی و ریاضیات پایه بوده و به سمت روانشناسی متمایل است.

اگر نمودار منحنی تقاضایی دیدید که از دید شما به نحوی غیرعادی بود، بدانید که برخی از تریدرها این امر را به منزله زمان خرید می‌دانند. حتی اگر خط مورد نظرتان در حال رشد و یا کوتاه شدن است، بعضی از افراد این امر را به عنوان یک نشان مبادله استنباط کرده و شروع به تحلیل نمودار عمق بازار می‌کنند.

 منبع:
hackernoon
investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا