اخبار ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

نیجریه در بحبوحه پذیرش کند eNaira، چشم‌انداز پرداخت خود را بازبینی می‌کند

بانک مرکزی نیجریه در یک نقشه راه دو ساله منتهی به سال ۲۰۲۵، حوزه های تمرکز کلیدی را برای سیستم پرداخت ملی خود ترسیم کرده است.

بانک مرکزی نیجریه پتانسیل استیبل کوین ها، پذیرش فناوری بلاک چین برای تقویت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و ملاحظات نظارتی مربوط به عرضه اولیه سکه (ICO) را طی دو سال آینده بررسی خواهد کرد.

اینها نکات کلیدی یک سند سیاست با عنوان چشم انداز سیستم پرداخت نیجریه ۲۰۲۵ است که توسط بانک مرکزی نیجریه (CBN) منتشر شده است.

این سند ۸۳ صفحه‌ای به مفاهیم مختلفی برای چشم‌انداز پرداخت‌های موجود آن اشاره می‌کند، و سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین در کانون توجه قرار می‌گیرند.

این سند به مفاهیم CBDC های مبتنی بر بلاک چین می پردازد و ۱۱ مزیت بالقوه چنین پیشنهادی، از جمله مدیریت هزینه نقدی، مبارزه با ارز تقلبی، قابلیت شنیدن واضح، بهبودهای لجستیکی و کارایی پرداخت را بیان می کند.

بانک مرکزی نیجریه بر این باور است که سیاست پولی را می توان با نظارت و قابلیت تنظیم CBDC بهبود بخشید و امکان کنترل بهتر بر ارزش پول را فراهم کرد.

بانک همچنین خاطرنشان می کند که می تواند فرار مالیاتی، پولشویی و سایر فعالیت های غیرقانونی را از طریق CBDC بهتر نظارت و کنترل کند.

در نهایت، CBN شمول مالی و توسعه اقتصادی را بهبود بخشید و با تقویت رقابت بین محصولات پرداخت خرده فروشی مؤسسات مالی موجود، نوآوری و کارایی را تحریک کرد.

آنها گفتند که یک چارچوب زمانی سه تا پنج ساله برای ارائه راه حل CBDC در نیجریه قابل دستیابی است.

استیبل کوین‌ها نیز در نیجریه مورد توجه قرار گرفته‌اند، زیرا ارزهای دیجیتالی با پشتوانه فیات در کشورهای مختلف در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کنند.

CBN به نیاز به توسعه یک چارچوب نظارتی برای اجرای پیشنهادات استیبل کوین در نیجریه اشاره می کند.

CBN دیدگاه محتاطانه ای نسبت به ICOها دارد و بر «اشتهای اندک» برای پذیرش ICOهای موجود با توجه به «عدم مقررات» آنها تأکید می کند.

با وجود این، CBN نقش ICO ها را به عنوان یک طبقه دارایی شناسایی می کند و پتانسیل را در پذیرش ICO ها به عنوان یک رویکرد جدید برای جذب سرمایه برای پروژه های سرمایه، وام دهی همتا به همتا و تامین مالی جمعی می بیند.

عملکرد قرارداد هوشمند یکی دیگر از نکات مورد توجه است که در سند خط مشی برجسته شده است. CBN به “مزایای ملموس” پیوند تسویه با انتقال مالکیت از طریق قراردادهای هوشمند و انتقال مالکیت اوراق بهادار مالی یا تکمیل معاملات تجاری تجاری اشاره می کند.

این کشور از اکتبر ۲۰۲۱ CBDC خود، eNaira را به صورت آزمایشی اجرا کرده است ، اما این پروژه برای جلب توجه شهروندان در تلاش بوده است. گزارش بلومبرگ در اکتبر ۲۰۲۲ نشان داد که استفاده از eNaira تنها ۰.۵٪ از جمعیت کشور است.

در همین حال، نیجریه ای ها به طور فزاینده ای به ارزهای رمزنگاری شده علاقه مند می شوند، به طوری که داده های جستجوی گوگل در اواسط سال ۲۰۲۲ نشان دهنده تمایل به ارزهای دیجیتال در این کشور است.

کوین تلگراف با Adesoji Solanke، مدیر فین‌تک و بانک‌ها در Renaissance Capital تماس گرفت تا اشتهای تجارت ارزهای دیجیتال در نیجریه و عدم پذیرش eNaira منتشر شده توسط دولت را باز کند.

سولانکه همین احساسات را داشت و تاکید کرد که نیجریه ای ها علیرغم اینکه بانک های محلی آن را برای مشتریان خود بازاریابی می کنند، علاقه زیادی به eNaira نشان نداده اند.

«هنوز هیچ پذیرش گسترده ای از eNaira در کشور در سمت مصرف کننده یا تاجر معادله پرداخت وجود نداشته است.»

سولانکه گفت که پذیرش رو به رشد ارزهای دیجیتال به دلیل عملکرد فرامرزی آنها و گزینه سوداگرانه سود سرمایه ای است که ارائه می کنند.

به گفته سولانکه، بررسی اینکه آیا eNaira می تواند در نیجریه در همه جا حاضر شود، یک بررسی پیچیده تر است.

اول از همه، مصرف‌کنندگان بیشتری باید کیف پول را دانلود کرده و هزینه آن را تامین کنند. کیف پول eNaira باید موارد استفاده چندگانه و برتر را ارائه دهد که برای مشتریان، بازرگانان و سایر شرکت کنندگان در سیستم مالی جذاب باشد.

بازرگانان به یک راه حل پرداخت متصل به eNaira و مجهز به دستگاه های بدون تماس نیاز دارند که می توانند کیف پول را از طریق تلفن های هوشمند، کدهای QR یا کدهای USSD بخوانند.

سولانکه همچنین معتقد است که برای پذیرش eNaira برای هر بخش باید انگیزه های واضح تری وجود داشته باشد. مشوق هایی مانند کارمزد تراکنش های همتا به همتا یا تاجر صفر یا کم و عملکردی که فراتر از خدمات مالی فوری است، می تواند پذیرش را تقویت کند.

سولانکه گفت، استیبل کوین ها با توجه به خطر بالقوه افزایش استفاده از آنها «تضعیف کارایی سیاست پولی» موضوع پیچیده دیگری هستند.

این یکی از دلایلی است که CBDCها می توانند موضوع اصلی تحول اقتصادی در میان مدت باشند و اینکه چرا بانک های مرکزی ممکن است به دنبال ایجاد وضوح نظارتی برای استیبل کوین ها باشند.

پذیرش و تنظیم بالقوه ICOها همچنین مستلزم همکاری CBN و کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه است، با توجه به اینکه آنها به طور بالقوه به عنوان اوراق بهادار یا یک طبقه دارایی جدید تلقی می شوند.

بانک مرکزی نیجریه در سال ۲۰۲۱ موضع سختگیرانه‌ای در قبال بخش ارزهای دیجیتال اتخاذ کرد و عملاً بانک‌های محلی را از خدمات صرافی‌های ارزهای دیجیتال منع کرد.

حدود ۱۸ ماه بعد، اخباری مبنی بر تغییر سیاست توسط رسانه‌های محلی در قالب اصلاحیه‌ای بالقوه در قوانین موجود که ارز دیجیتال را به عنوان سرمایه برای سرمایه‌گذاری به رسمیت می‌شناسد، گزارش شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا