اخبار ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

HTTP را فراموش کنید: اتریوم یک استاندارد URL جدید دارد که نمی توان آن را مسدود کرد

تحت استاندارد جدید اتریوم، کاربران اینترنت می‌توانند بدون نگرانی از سانسور متمرکز به DApps و NFT دسترسی داشته باشند.

URL های Web3 – که با راه اندازی ERC-4804 فعال شدند – به اتریوم راه یافته اند و به کاربران اینترنت اجازه می دهند بدون نگرانی در مورد سانسور متمرکز به برنامه های کاربردی اتریوم و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) دسترسی داشته باشند .

استاندارد جدید اتریوم با عنوان « URL Web3 به EVM Call Message Translation» برای اولین بار در ۱۴ فوریه ۲۰۲۲ پیشنهاد شد و توسط Qi Zhou بنیانگذار ETHStorage، سام ویلسون محقق اتریوم و Chao Pi به نگارش درآمد.

این پیشنهاد را به عنوان یک URL به سبک HTTP برای دسترسی مستقیم به محتوای زنجیره‌ای Web3، مانند برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و NFT توصیف کرد. بیش از یک سال بعد، ERC-4804 در ۱ مارس تایید و در شبکه اصلی نهایی شد.

Anthurine Xiang، سخنگوی پروتکل ذخیره سازی لایه ۲ ETHStorage، توضیح داد که در بسیاری از موارد، اکوسیستم هنوز برای دسترسی به برنامه های “غیرمتمرکز” به وب سرورهای متمرکز متکی است.

شیانگ توضیح داد:

«در حال حاضر، همه برنامه‌های کاربردی مانند Uniswap […] ادعا می‌کنند که برنامه‌های غیرمتمرکز هستند،» و افزود: “اما چگونه [می‌توانیم] وارد صفحه وب شویم؟ شما باید از طریق DNS بروید. شما باید از GoDaddy عبور کنید. […] همه آنها سرورهای متمرکز هستند.”


گرافیکی توضیح می دهد که چگونه مدل جدید با Web2 مقایسه می شود

امروزه اکثر کاربران از طریق «پروتکل انتقال ابرمتن» که به طور گسترده به عنوان HTTP شناخته می شود، به اینترنت دسترسی دارند.

وقتی یک کاربر اینترنت روی پیوندی کلیک می‌کند یا آدرس یک وب‌سایت را تایپ می‌کند، رایانه از HTTP استفاده می‌کند تا از رایانه دیگری بخواهد اطلاعاتی مانند وب‌سایت یا تصاویر را بازیابی کند.

تحت ERC-4804، کاربران اینترنت این گزینه را دارند که در مرورگرهای خود عبارت “web3://” (در مقابل “http://”) را تایپ کنند تا برنامه های DA مانند Uniswap یا NFT های زنجیره ای را مستقیماً نمایش دهند.

این به این دلیل است که این استاندارد به کاربران اجازه می دهد مستقیماً یک پرس و جو را در ماشین مجازی اتریوم (EVM) اجرا کنند.


نمودار جریان توضیح می دهد که چگونه استاندارد URL Web3 با Uniswap کار می کند

 

تا زمانی که محتوای آنها در بلاک چین اتریوم یا پروتکل لایه ۲ سازگار ذخیره شده باشد، از نظر تئوری می توان به کل وب سایت ها از این طریق دسترسی داشت .

با این حال، به گفته Qi Zhou، بنیانگذار ETHStorage، هزینه های انجام این کار هنوز بسیار گران است.

ژو در ارائه اخیر خود در ETHDenver گفت: «مساله مهم در اینجا این است که هزینه ذخیره‌سازی اتریوم در شبکه اصلی بسیار گران است.»

به عنوان مثال، ۱ گیگابایت داده روی زنجیره تقریباً ۱۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. […] این برای بسیاری از برنامه های کاربردی Web2 و حتی بسیاری از NFT ها غیرقابل قبول است.

شیانگ پیشنهاد کرد که با توجه به هزینه ها، استاندارد URL جدید فقط برای برنامه های کاربردی خاص منطقی است.

“لازم نیست همه چیز غیرمتمرکز باشد. اگر یک کسب و کار بسیار خوب Web2 دارید و بله نیازی نیست که زیاد نگران سانسور متمرکز باشید. […] شما فقط می توانید به دنبال آن بروید.”

از سوی دیگر، استاندارد جدید برای برنامه‌های کاربردی یا وب‌سایت‌هایی که در معرض سانسور هستند مفید خواهد بود ، به عنوان مثال Tornado Cash.

شیانگ توضیح داد: «به عنوان مثال، برای Tornado Cash، بسیاری از مردم نمی توانند از طریق وب سایت خود به آنها دسترسی پیدا کنند، زیرا سانسور وجود دارد.»

“اگر شما یک DApp هستید و قبلا غیرمتمرکز بوده اید، چرا هنوز از یک وب سایت متمرکز برای دسترسی افراد به شما استفاده می کنید؟”

نمونه ای از وب سایت هایی که از طریق URL web3:// قابل دسترسی هستند

 

شیانگ در پاسخ به این سوال که آیا استاندارد جدید می تواند توسط بازیگران بد برای شرکت در فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد، گفت:

«گفتن این موضوع واقعاً سخت است، درست مانند نحوه تأسیس بیت کوین. من فکر می‌کنم بیت‌کوین برای شر به دنیا نیامده است، اما هنوز، در ابتدا، مردم کارهای مبهمی مانند جاده ابریشم انجام می‌دادند، آنها از بیت‌کوین استفاده می‌کردند.»

در عوض، شیانگ معتقد است، مانند بیت کوین، آنها فقط یک گزینه غیرمتمرکز را به مردم می دهند که در غیر این صورت ممکن است نداشته باشند.

شیانگ اشاره کرد که استاندارد جدید اتریوم اولین در نوع خود برای بلاک چین است، اگرچه این اولین راه حل برای میزبانی وب غیرمتمرکز نیست.

سیستم فایل بین سیاره ای (IPFS) نمونه ای از شبکه ای است که از طریق ابزارهای غیرمتمرکز ایجاد شده است، کاری که سرورهای ابری متمرکز در حال حاضر ارائه می دهند.

با این حال، شیانگ خاطرنشان کرد که URL IPFS فقط می تواند به محتوای ثابت پیوند داده شود که قابل اصلاح یا تغییر نیست.

“من برای ذخیره وبلاگ خود از IPFS *استفاده می کنم. مشکلات UX جدی دارد (تبلیغ آخرین آپدیت من حدود ۱ ساعت طول کشید). چسباندن وبلاگ روی زنجیره بسیار ساده تر بود.”

برای وبلاگ ها، متأسفانه بسیار گران است، اما برای رکوردهای متنی کوتاه، منطق اعمال می شود.

شیانگ توضیح داد که ERC-4804 به «داده‌های پویا» اجازه می‌دهد، مانند اجازه دادن به افراد برای گذاشتن لایک و نظر و تعامل با محتوا در یک وب‌سایت. شیانگ اضافه کرد که به دلیل بومی بودن اتریوم، انتظار می‌رود این استاندارد بتواند با سایر بلاک چین‌ها بسیار راحت‌تر تعامل داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا