اخبار گوناگون

۵ مورد از مهم ترین مزایای استفاده از دستگاه یو وی آب

در صنعت تصفیه آب برای داشتن آبی بدون میکروب و به منظور گندزدایی و ضدعفونی کردن راه های گوناگونی وجود دارد، که از جمله آن میتوان به استفاده از دستگاه ازن ژنراتور (ازن زنی)، پکیج کلر زن (کلریناتور) و دستگاه اشعه فرابنفش uv اشاره کرد. این سه دستگاه در از بین بردن میکروب و باکتری در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، کاربرد فراوانی دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی هر یک از این موارد بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه ازن ژنراتور (دستگاه ازن زنی):

نوشته های مشابه

استفاده از گاز ازن یک روش اساسی برای ضدعفونی کردن آب می باشد. گاز ازن به تنهایی در طبیعت وجود ندارد، از این رو با تحت تابش قرار دادن O2 می توان گاز ازن تولید کرد.

 ازن ژنراتور دستگاهی است که با استفاده از پارامترهایی مانند دبی و بر اساس نوع استفاده از آب مصرفی، دوز مشخصی از گاز ازن را به آب تزریق می کند و در نتیجه این امر، آب ضدعفونی می شود. از دستگاه ازن زنی در بسیاری از صنایع مانند مرغداری، استخر ماهی، دامداری و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 ازن ژنراتور

پکیج کلر زن (کلریناتور):

یکی دیگر از روش های ضدعفونی کردن آب، تزریق کلر به آب خام می باشد. این روش نیز  به علت قیمت مناسب کلر، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر ویژگی های کلرزنی و  پکیج کلرزن می توان به سهولت تامین کلر، گندزدایی بالای کلر و قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد. دستگاه کلریناتور در صنعت آب به دو صورت کلر زن گازی و کلر زن مایع  می باشد.

دستگاه ضد عفونی کننده  یو وی (UV):

در ابتدا باید بدانید دستگاه یو  وی آب چیست؟ دستگاه یو وی دستگاهی است متشکل از یک هوزینگ استیل که بر اساس دبی مورد نیاز در مسیر لوله نصب می شود، و از طریق یک ورودی آب داخل هوزینگ می شود و این دستگاه با استفاده از لامپ های تعبیه شده در داخل هوزینگ و تابش اشعه فرابنفش سبب ضدعفونی شدن آب در همان لحظه می شود. اساس کار دستگاه ضدعفونی کننده UV با استفاده از اشعه فرابنغش می باشد.

شاید جالب باشد بدانید: اشعه فرابنفش یو وی حدود ۱۴۰ سال پیش توسط دانشمند آلمانی، یوهان ویلهلم ریتر کشف شد و اولین لامپ های اشعه یو وی در اواسط سال ۱۹۰۰ ساخته شد و همچنین نخستین سیستم گندزدایی با اشعه uv در اواخر سال ۱۹۷۰ در کشور فرانسه به منظور گندزدایی سیستم فاضلاب بهره برداری شد.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه ضد عفونی کننده یو وی:

دستگاه اشعه فرابنفش UV از اجزا مختلفی ساخته شده است، که در زیر به شرح آن می پردازیم:

هوزینگ یا بدنه یووی: محفظه ای است از جنس استیل، که وظیفه نگهداری از لامپ و کوارتز را بر عهده دارد. این محفظه دارای یک ورودی و خروجی می باشد، که از یک سمت آب وارد هوزینگ می شود و از سمت دیگر آب بدون میکروب و باکتری از آن خارج می شود. جنس هوزینگ های دستگاه یو وی استیل ۳۰۴ یا استیل ۳۱۶ می باشد.

کوارتز: لوله ای از جنس شیشه می باشد، که وظیفه نگهداری لامپ را بر عهده دارد.

لامپ یو وی: لامپ های دستگاه یو وی با استفاده از اشعهUV  وظیفه از بین بردن باکتری ها و ویروس ها را بر عهده دارند. این مدل از لامپ ها به طور میانگین ۹۰۰۰ ساعت عمر مفید دارند.

آداپتور یا ترانس دستگاه UV:  آداپتور یا ترانس یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده یو وی می باشد، که وظیفه انتقال جریان برق به دستگاه را بر عهده دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نصب دستگاه یو وی آب  اینجا کلیک کنید.

یو وی آب

۵ مورد از مهم ترین مزایای دستگاه یووی:

۱- یکی از مهم ترین ویژگی های دستگاه یو وی حذف باکتری و ویروس های موجود در آب تا ۹۹ درصد می باشد.

۲-  نصب راحت و آسان و در دسترس بودن همیشگی تجهیزات یو وی یکی دیگر از مهم ترین مزایای این دستگاه می باشد.

۳- این مدل از دستگاه هیچ گونه تغییری در خواص فیزیکی و شیمیایی آب ایجاد نمی کند.

۴- نصب یو وی در مسیر جریان آب صورت می گیرد.

۵- ضدعفونی با استفاده از دستگاه یو وی راهی کار آمد، ساده، سالم و موثر می باشد.

جدول مشخصات و ظرفیت دستگاه  اشعه فرابنفش یو وی:

مدل دستگاه ظرفیت جنس بدنه توان لامپ تعداد لامپ اتصالات
UVC12GPM ۲۷۰۰ لیتر بر ساعت استیل ۳۰۴ ۵۵ وات ۱ ۱ اینچ
UVC24GPM ۵۴۰۰ لیتر بر ساعت استیل ۳۰۴ ۵۵ وات ۲ ۱ اینچ
UVC36GPM ۸۲۰۰ لیتر بر ساعت استیل ۳۰۴ ۵۵ وات ۳ ½ ۱ اینچ
UVC48GPM ۱۱۰۰۰ لیتر بر ساعت استیل ۳۰۴ ۵۵ وات ۴ ۲ اینچ
UVC96GPM ۲۲۰۰۰ لیتر بر ساعت استیل ۳۰۴ ۵۵ وات ۸ ۳ اینچ

۴ مورد از مهم ترین نکاتی که درباره دستگاه یو وی باید بدانیم:

۱– دستگاه اشعه فرابنفش یو وی، بر خلاف روش کلرزنی هیچگونه اثر نامطلوبی بر آب و محیط زیست باقی نمی گذارد.

۲- دستگاه ضد عفونی کننده اشعه uv قادر به حذف آلاینده های فیزیکی از آب نمی باشد.

۳- دستگاه اشعه فرابنفش uv با توجه به طول موج اشعه فرابنفش به سه دسته UVA، UVB، UVC تقسیم می شود که به ترتیب دارای طول موج پایین به بالا می باشد . لازم به ذکر است هرچه طول موج پایین تر باشد خاصیت میکروب کشی بالاتر می رود.

۴-  طول عمر لامپ های یو وی بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ساعت می باشد.

مهم ترین برند های دستگاه یو وی تصفیه آب صنعتی:

در حال حاضر یکی از بهترین برندهای موجود دستگاه  اشعه  UVموجود در ایران که بسیار با کیفیت می باشد، برند  آکواوین (Aquawin) ساخت کشور تایوان و برند آکواسیف (Aquasafe) ساخت کشور چین می باشد. این دستگاه ها از ظرفیت  gpm2 تا gpm96 موجود می باشند.

قیمت دستگاه تصفیه آب یو وی:

قیمت دستگاه  uv آب با توجه به میزان دبی ورودی که اغلب با واحدهای gpm و متر مکعب در ساعت اندازه گیری می شود، متغیر بوده است و بر اساس ظرفیت دستگاه مشخص می شود، و همچنین نوع استیل هوزینگ مورد استفاده در دستگاه نیز در میزان قیمت آن تاثیرگذار است. بدیهی است قیمت یو وی با جنس استیل ۳۱۶ بالاتر از استیل ۳۰۴ می باشد.

لازم به ذکر است تمامی تجهیزات دستگاه یووی به صورت جداگانه نیز به فروش می رسد و قیمت لامپ یو وی برای ضدعفونی کردن آب حدودا ۲ ملیون تومان می باشد.

شرکت خانه آب آویژه واردکننده انواع دستگاه ضدعفونی کننده uv با برند آکواوین Aquawin ساخت کشور تایوان و برند Aquasafe آکواسیف ساخت کشور چین می باشد.

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت برای خرید لامپ UV و یا خرید دستگاه UV با کارشناسان شرکت خانه آب آویژه  با شماره های ۰۲۱۸۸۳۴۰۸۲۶  و  ۰۲۱۸۸۳۲۰۱۶۷  تماس حاصل فرمایید.

لامپ یو وی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا