اخبار کسب و کارها

فرایند تولید ورق اسید شویی و قیمت گریدهای مختلف آن

 یکی از روش‌های تولید فلزات، استفاده از روش نورد سرد و نورد گرم است که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. محصولاتی که از طریق نورد گرم تولید می‌شوند به دلیل قرارگیری در دمای بالا، آلودگی‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. برای از بین بردن این آلودگی‌ها، ورق‌ها اسید شویی می‌شوند تا سطح صاف و یکدستی داشته باشند. این ورق‌ها از مشخصات و گریدهای متنوعی برخوردار هستند. در این مطلب به بررسی انواع گریدها و قیمت ورق اسید شویی می‌پردازیم.

ورق اسید شویی چیست؟

ورق اسید شویی از ورق‌های فولادی است که به شیوه نورد گرم تولید می‌شود. فرایند تولید این ورق شستشو با انواع اسیدها است تا اکسیدها و دیگر ناخالصی‌های روی سطح ورق از بین بروند. در طی این فرایند، ورق‌های سیاه را در استخری از اسیدکلریدریک می‌گذارند. این کار، ناخالصی‌های سطحی ورق‌ها را کاملا از بین می‌برد و در نهایت، یک ورق یکدست با سطحی صاف به‌جای می‌ماند؛ به این فرایند، اسید شویی می‌گویند. این ورق‌ها در ساخت تجهیزاتی که نیازمند به سطحی صاف و صیقلی هستند، کاربرد دارند.

با وجود حذف تمام ناخالصی‌ها، این ورق با قرار گرفتن در برابر رطوبت دچار زنگ‌زدگی می‌شود. به همین دلیل در مناطق مرطوب از یک‌لایه روغنی روی سطح آن استفاده می‌شود تا در برابر رطوبت از ورق محافظت کند. به این ترتیب احتمال زنگ‌زدگی از بین می‌رود.

قیمت ورق اسیدشویی

انواع گرید ورق اسید شویی

ورق‌های اسید شویی از نظر استاندارد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین استاندارد تولید ورق اسید شویی DIN 1614 و BS EN 10111 است. این استانداردها در ۴ گرید مختلف دسته‌بندی می‌شوند که کاربرد هرکدام متفاوت است. برای مثال، این گریدها اغلب در تولید قطعات فولادی غیر آلیاژی که با استفاده از قالب‌گیری و کشش سرد تولید می‌شوند، کاربرد دارند. قیمت انواع گرید ورق اسید شویی نیز به دلیل وجود تفاوت بین آن‌ها، متفاوت است. در جدول زیر، گریدهای مختلف ورق اسید شویی آورده شده‌اند.

استانداردهای ورق اسید شوی گریدها
DIN 1614 StW22 USt23 RRStW23 StW24
BSEN10111 DD11 DD12 DD13 DD14

در جدول زیر، آنالیز شیمیایی ورق DIN 1614 به نمایش در‌آمده است.

گرید فولاد شماره فولاد درصد کربن درصد منگنز درصد فسفر درصد گوگرد درصد نیتروژن
St22 ۱.۰۳۲۰ ۰.۱۰ ۰.۴۵ ۰.۰۳۵ ۰.۰۳۵ ۰.۰۰۷
USt23 ۱.۰۳۲۱ ۰.۰۸ ۰.۳ ۰.۰۲۵ ۰.۰۲۵ ۰.۰۰۷
RRSt23 ۱.۰۳۵۹ ۰.۱۰ ۰.۴۵ ۰.۰۳۰ ۰.۰۳۰
St24 ۱.۰۳۲۷ ۰.۰۸ ۰.۴۰ ۰.۰۲۵ ۰.۰۲۵

در جدول زیر، آنالیز شیمیایی ورق BSEN10111 به نمایش در‌آمده است.

گرید فولاد شماره فولاد درصد کربن درصد منگنز درصد فسفر درصد گوگرد
DD11 ۱.۰۳۳۲ ۰.۱۲ ۰.۶۰ ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵
DD12 ۱.۰۳۹۸ ۰.۱۰ ۰.۴۵ ۰.۰۳۵ ۰.۰۳۵
DD13 ۱.۰۳۳۵ ۰.۰۸ ۰.۴۰ ۰.۰۳۰ ۰.۰۳۰
DD14 ۱.۰۳۸۹ ۰.۰۸ ۰.۳۵ ۰.۰۲۵

خرید ورق اسید شویی

قیمت انواع ورق اسید شویی

قیمت ورق اسید شویی با توجه به شرایط بازار، متغیر است. همچنین ورق‌های اسید شویی نسبت به ورق‌های روغنی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. ورق‌های اسید شویی به ۳ شکل شیت، رول و تخت در بازار عرضه می‌شوند و هرکدام از آن‌ها قیمت مخصوص به خود را دارد.

قیمت ورق اسید شویی به چه عواملی وابسته است

از ورق‌های اسیدشویی در صنایع گوناگونی مانند اتومبیل‌سازی، ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده، قیمت ورق اسیدشویی را بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌کنند. به‌طور کلی، نوسان قیمت ورق‌های اسید شویی موجود در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. از عواملی که قیمت این ورق‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ارز: بالا رفتن قیمت دلار روی قیمت مواد اولیه برای تولید محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد و در نتیجه، قیمت نهایی را بالا می‌برد.
  • قیمت جهانی آهن: قیمت جهانی آهن بر تمامی محصولاتی که از این ماده تولید می‌شوند، تاثیرگذار است.
  • برند تولیدکننده: برندها با توجه به اعتبار و کیفیت محصول خود، تاثیر زیادی بر قیمت ورق اسید شویی دارند.
  • قیمت حمل‌و‌نقل: هزینه حمل‌و‌نقل، هم روی جابه‌جایی مواد اولیه برای تولید اثرگذار است و هم روی جابه‌جایی محصول نهایی.
  • سایز ورق‌ها: هراندازه سایز ورق‌ها بزرگ‌تر باشد، وزن آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه، قیمتشان نیز بالا خواهد رفت.

روش‌های خرید ورق‌های اسید شویی

راه‌های متفاوتی برای خرید ورق اسید شویی وجود دارد. یکی از روش‌های پرطرفدار، خرید اینترنتی این ورق‌ها است. شما می‌توانید بعد از مشاوره با متخصصین، اقدام به انتخاب نوع ورق و گرید مورد نیاز کنید و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت فرمایید. از راه‌های بعدی خرید ورق اسیدشویی روش حضوری است که با اعتماد بیشتری می‌توانید اقدام به خرید کنید.

جمع‌بندی

فرایند تولید ورق‌های اسید شویی با استانداردهای کنترل شده‌ای انجام می‌پذیرد. از این ورق‌ها در صنایعی که نیاز به فلزات با سطح صاف و صیقلی است، مانند ساختمان‌سازی، ساخت لوله، ساخت مخازن، کشتی‌سازی و … استفاده می‌شود. چنانچه فرایند اسید شویی به‌طور کامل و باکیفیت انجام شود، محصولات بسیار راحت‌تر و باکیفیت‌تری تولید خواهند شد. با توجه به مدل‌ها و کاربرد گریدهای مختلف، قیمت ورق اسید شویی متفاوت است و به عواملی همچون قیمت آهن، کیفیت ورق، ابعاد و … بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا