اخبار گوناگون

دی سدیم هیدروژن فسفات چیست و در چه صنایعی استفاده می شود

دی سدیم هیدروژن فسفات به شکل های آنهیدروز (بدون آب) و آبدار وجود دارد که همگی آنها در آب قابل حل هستند. شکل بدون آب به صورت پودر سفید بدون بو و جاذب رطوبت است. فرم آبدار شامل دی هیدرات (دو آبه)، هپتا هیدرات (هفت آبه) و دودکاهیدرات (دوازده آبه) است. نام های دیگر این ترکیب دی سدیم هیدروژن فسفات و سدیم فسفات دی بازیک سدیم فسفات است. شکل ظاهری این ترکیب کریستال سفید رنگ در حالت آبدار و پودر سفید در حالت بدون آب می باشد.

برای خرید دی سدیم هیدروژن فسفات با کیفیت بالا و با ضمانت اصالت ماده باید به این نکته توجه داشته باشید که از مراکز معتبر و با تجربه ماده مورد نظر خود را تهیه کنید. مراکزی که مواد را از برندهای معتبر تهیه می‌کنند و در شرایط استاندارد با رعایت کلیه شرایط حمل و نگهداری به مشتریان خود ارائه می‌دهند. دایا اکسیر یکی از شرکت های  معتبر فروش مواد شیمیایی در ایران است. این شرکت امکان و موقعیت خرید مواد شیمیایی و کیت تحقیقاتی را برای مشتریان خود که شامل دانشجویان، اساتید، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و… ایجاد کرده است. این شرکت وارد کننده مستقیم مواد شیمیایی و کیت های تحقیقاتی و مواد روتین آزمایشگاهی  برند کمپانی مرک آلمان میباشد.

نوشته های مشابه

 ویژگی‌های دی سدیم هیدروژن فسفات

  • دی سدیم فسفات به راحتی در آب قابل حل است ولی در محلول‌های آلی حل نمی‌شود.
  • دی سدیم هیدروژن فسفات یک باز معتدل و رطوبت دوست است.
  • دی سدیم فسفات و تری سدیم فسفات از نمک های فسفاته بوده که جهت تنظیم PH  جذب آب در محصولات غذایی از جمله انواع پنیر ها، تغلیظ شیر و در تولید انواع ماکارونی کاربرد دارد. عمده صنایع مصرف‌کننده این ماده شیمیایی شامل کارخانه‌های تولید مواد شوینده، صنایع تصفیه آب، صنایع غذایی، صنایع سرامیک سازی، معدنی، صنایع تولید کاغذ و صنایع پتروشیمی می‌باشد.

موارد مصرف دی سدیم هیدروژن فسفات

  • از دی سدیم فسفات برای مصارف دارویی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید و باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ دفع انگل ها و داروهای ضد کرم سمی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم، تسهیل و جمع آوری مدفوع جهت آزمایش های انگلی استفاده می شود.
  • در صنایع غذایی بعنوان ماده افزودنی خوراکی برای نگهدارنده رطوبت بعنوان ماده شوینده، در خمیردندان ها و برای گرفتن سختی آب، استفاده می شود.

کاربردهای دی سدیم هیدروژن فسفات

کاربرد اولیه دی سدیم فسفات، تنظیم کننده اسیدیته است. همچنین در غلات خشک موجود است. با دیگر فسفاتها، این ماده باعث تغییر رنگ غلات، کمک به جریان یافتن غلات در طی استخراج و فراهم ساختن غنی سازی فسفر می شود. دی سدیم هیدروژن فسفات همچنین به عنوان امولسیون کننده در سس پنیر وجود دارد.از دی سدیم فسفات به عنوان نگهدارنده مواد غذایی نیز استفاده می شود. فروش دی سدیم هیدروژن فسفات به عنوان یک ماده افزودنی غذایی در بسیاری از کشورهای جهان تأیید شده است.

کاربرد دی سدیم فسفات صنعتی

دی سدیم فسفات صنعتی نیز در تهیه برخی از سرامیک های لعاب شیشه ای، لعاب کاری و نیز در دباغی چرم، صنایع نساجی، چاپ، شوینده ها، تصفیه آب بویلر و بافرسازی استفاده می شود. همچنین در تولید لاستیک و چاپ عکس کاربرد دارد.

کاربرد دی سدیم فسفات در صنایع غذایی

دی سدیم فسفات غذایی وقتی قبل از پخت به ماکارونی افزوده شود با تسریع متورم کردن رشته‌ها، زمان پخت را کاهش می‌دهد و باعث یکنواخت شدن پخت می‌شود. این ماده در شیرِ تبخیر شده، نقش بافر دارد و از ژل شدن آن جلوگیری می‌کند.

در پودینگ‌های زود ساخت زمان انعقاد را کوتاه می‌کند و در سُس‌های کرمی و مواد غذائی تزئینی با متورم کردن مواد پروتئینی به‌‌ عنوان معلق کننده عمل می‌کند.

کاربرد دی سدیم هیدروژن فسفات در صنایع بهداشتی

سدیم دی هیدروژن فسفات بعنوان مواد شوینده، در خمیردندان‌ها و برای گرفتن سختی آب استفاده می‌شود.

کاربرد دی سدیم فسفات به عنوان مکمل ورزشی

دی سدیم هیدروژن فسفات گاهی به عنوان مکمل غذایی با هدف بهبود عملکرد در طی ورزش و تمرین در نظر گرفته می شود. پر کردن بدن با دی سدیم فسفات می تواند به طور بالقوه موجب کاهش تولید لاکتیک اسید در ماهیچه ها و افزایش قدرت خروجی و ماکسیمم جذب انرژی شود.

 کاربردهای پزشکی

  • در زمینه دارویی قبل از انجام کولونوسکوپی برای درمان یبوست یا برای تمیز کردن روده کارایی دارد.
  • برای درمان نرمی استخوان نوزادان هم می‌تواند مؤثر باشد.
  • در مکمل‌های خوراکی مایع برای گاو استفاده می‌شود.

کاربرد کلی سدیم دی هیدروژن فسفات

  • از این ماده جهت تنظیم pH و جذب آب در محصولات غذایی از جمله انواع پنیرها، تغلیظ شیر و تولید انواع ماکارونی استفاده می کنند.
  • برای مصارف دارویی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید و باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ دفع انگل ها و داروهای ضد کرم سمی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم، تسهیل و جمع آوری مدفوع جهت آزمایش های انگلی هم کاربرد دارد.
  • در صنایع غذایی به عنوان ماده افزودنی خوراکی برای نگهدارنده رطوبت، ماده شوینده، در خمیردندان ها و برای گرفتن سختی آب استفاده می شود.

نکات ایمنی استفاده از دی سدیم فسفات

دی سدیم فسفات طی مطالبی اعلام شد که برای سلامتی انسان مضر است. این در حالی می باشد که شورای بین المللی مواد غذایی و سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از این ماده را در میزان مناسب تایید کرده است. فسفات ماده ای بوده که به طور طبیعی در دسترس و در غذاهایی از جمله ماهی، تخم مرغ، گوشت و لبنیات سرشار از این ماده می باشد.

بدن انسان نیز به این ماده نیاز داشته تا استخوان، ماهیچه و کلیه های به طرز درستی فعالیت کند. افزودنی های غذایی که حاوی این ماده می باشد می بایست به اندازه استفاده گردد تا میزان آن در بدن در دامنه مناسبی قرار گیرد.

شایان ذکر می باشد که بدن انسان فسفر طبیعی را تا میزان معادل ۶۰ درصد از غذاهایی که میخوریم به دست آورده و استفاده از افزودنی این ماده می تواند این مقدار را به بیش از ۹۰ درصد افزایش دهد. این ماده در افرادی که مبتلا به نقرس و آسم است میتواند مضر باشد. دی سدیم فسفات می بایست از دسترس کودکان که سن کمتر از ۱۲ هفته می باشد دور بماند.

این ماده همچنین در صورت استنشاق می تواند موجب اختلالات تنفسی و تحریک پوست و چشم گردد. دی سدیم فسفات در صورت مصرف به طور مستقیم همچنین موجب اسهال، استفراغ و واکنش های آلرژیکی می گردد.

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی و اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت نمایندگی سیگما آلدریچ در ایران میباشد که از طریق فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی امکان خرید محصولات سیگما آلدریچ و مرک با قیمت های مناسب فراهم گردیده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس ۲۲۳۲۷۰۴۳-۰۲۱

تلگرام، واتساپ و پیامک ۰۹۰۱۷۷۷۷۰۲۳

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا