ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

چین در حال افول! این بار در صنعت ماینینگ

امروز شرکت توکن‌اینسایت (TokenInsight) که در زمینه ارائه تحلیل ارزهای دیجیتال فعال است, تحلیلی منتشر کرد که نشان دهنده افول چینی ها در صنعت ماینینگ بود. در این گزارش چنین بیان شده است که این کشور در حال از دست دادن تسلط خود بر صنعت استخراج بیت کوین است.

به گزارش دیکریپت، شرکت توکن‌اینسایت در تحلیل خود از داده‌های مرکز اقتصاد جایگزین دانشگاه کمبریج استفاده کرده است و تخمین می‌زند میزان کل مصرف برق ماینرهای بیت کوین چینی از ۷۵.۶۳ درصد در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) به ۶۵.۰۸ درصد در پایان ماه آوریل (اردیبهشت) کاهش یافته است.

جانسون ژو (Johnson Xu)، تحلیل‌گر ارشد شرکت توکن‌اینسایت به دیکریپت گفت که برآورد دانشگاه کمبریج یک شاخص تقریبی از نرخ هش تولیدشده از سوی ماینرهای چینی را به ما ارائه می‌دهد. نرخ هش یا هش ریت (hash rate) مجموع قدرت محاسباتی سخت‌افزارهای ماینینگ است که امنیت بلاک چین بیت کوین را تأمین می‌کند.

داده‌های دانشگاه کمبریج همچنین نشان می‌دهد که مصرف برق ماینرهای بیت کوین مستقر در ایالات‌متحده در بازه زمانی یکسان از ۴.۰۶ به ۷.۲۴ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد که استخراج بیت کوین در قزاقستان هم در حال شکوفایی باشد. در سپتامبر ۲۰۱۹، صنعت استخراج بیت کوین قزاقستان ۱.۴۲ درصد از هش ریت بیت کوین را به خود اختصاص داده بود، در حالی‌که این رقم در ماه مه (اواخر اردیبهشت) به ۶.۱۷ درصد رسید.

به گفته ژو، سقوط سلطه چین بر صنعت استخراج بیت کوین ادامه خواهد داشت. او می‌گوید که به‌دلیل نوسانات قیمت و رویداد هاوینگ ماه قبل، «تعداد ماینرهایی که ریگ‌های خود را خاموش کرده‌اند، در چین بیشتر از بقیه کشورهای دنیا بوده است.»

او در ادامه توضیح داد که چگونه هاوینگ بیت کوین کار را برای صنعت استخراج چین دشوار کرده است. او می‌گوید چین دارای تعداد زیادی از دستگاه‌های استخراج نسل قدیمی‌تر است و دلیلش هم این است که انگیزه بسیار کمی برای تبدیل آنها به نسل‌های جدیدتر وجود دارد. هزینه پایین برق در چین حاشیه سود مناسبی را برای این دستگاه‌ها فراهم می‌کند.

ژو همچنین می‌گوید که ماینرها در حال ترک کشور چین و برپایی فارم‌های خود در جایی دیگر هستند. او در پایان افزود:

چشم‌انداز ماینینگ در چین بسیار بی‌سامان است و این فرصت دستیابی به سرمایه را محدود می‌کند.

نظرات او با نظرات متخصصان این صنعت پیش از رویداد هاوینگ بیت کوین مطابقت دارد.

اتان ورا (Ethan Vera)، یکی از مدیران استخر استخراج لاکسور (Luxor) که در آمریکای شمالی واقع است، ماه گذشته به دیکریپت گفت:

وابستگی ماینرهای چینی به وام به‌طور معمول بیش از ماینرهای آمریکای شمالی است. اگر قرار باشد که سود آنها صرف بازپرداخت وام شود، دیگر حتی ارزان‌ترین برق دنیا هم نمی‌تواند به آنها کمک کند.

چین در حال پذیرش استخراج ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک صنعت است و دولت هم نام آن را از فهرست صنایعی که باید از آنها دوری کرد، خط زده است. استان سیچوآن در ماه آوریل نام چند فارم را در فهرستی قرار داد که به نظر آنها می‌توانند از انرژی برق آبی بهره‌مند شوند.

اما ژو می‌گوید که درست در زمانی که حکومت چین دارد نسبت به این صنعت از خود نرمش نشان می‌دهد ،«چارچوب قانونی ساختارمند و مترقی» کشورهای دیگر و همین‌طور «افزایش آگاهی نسبت به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سطح ملی در خارج از چین»، جذابیت این کشور را برای ماینرهای بیت کوین کاهش داده است.

بعد از هاوینگ بیت کوین، هش ریت کلی (شبکه) سقوط کرد. البته هش ریت بعد از این سقوط خود را بازیابی کرد، اما ژو می‌گوید که این چیزی بیشتر از یک اصلاح ساده بازار بوده است و به آب و هوای کشور چین هم مرتبط است.

هش ریت
                                       تغییرات هش ریت بیت کوین طی سه ماه اخیر  

در این موقع از سال، فصل بارانی در استان سیچوآن آغاز می‌شود و این یعنی این که ماینرها در استان سردسیر سین‌کیانگ فارم‌های خود را تعطیل می‌کنند و به استان سینچوآن که انرژی برق آبی ارزان‌تری دارد، پناه می‌برند.

ژو می‌گوید از آنجایی که هزینه برق در طول فصل بارانی استان سیچوآن ارزان‌تر است، «ماینرهای زیادی به‌علت سود بیشتر آن اقدام به روشن کردن دستگاه‌های (قدیمی) خود می‌کنند.». ژو معتقد است که کاهش هش ریت فعلی ممکن است به «زمان موردنیاز برای انتقال تجهیزات» مرتبط باشد. اما او موافق این فرضیه نیست که صنعت استخراج چین دوباره در مسیر پیروزی قرار گرفته است. ژو معتقد است که بعد از خشک شدن آب باران و گران‌تر شدن هزینه برق، این صنعت باید با چالش‌های بزرگ‌تری دست و پنجه نرم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا