اخبار گوناگون

بررسی تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم

بدون شک صنایع تولیدی در هر حوزه‌ای برای تامین نیاز ما فعالیت دارند. در هر یک از این صنایع نیاز به مواد شیمیایی خاصی است که برای کنترل یا بهبود بعضی از حالات محصولات یا مواد از آنها استفاده می‌کنند. مواد شیمیایی که در گریدهای مختلفی به تولید می‌رسند هر یک خواص ویژه‌ای دارند. گاهی برخی از مواد شیمیایی دارای ویژگی‌های مشابهی هستند و عملکرد آنها نیز یکسان است.‌ اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت کلرو سدیم با کلرید سدیم با ما همراه شوید.

تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم

بدون شک یکی از اصلی‌ترین نیازهای صنایع مختلف برای تولید هر محصولی مواد شیمیایی هستند. چه بسا اینکه این مواد در گریدهای مختلفی برای هر کاربردی به تولید می‌رسند. برخی از این مواد نیز در بازار با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. اکنون شما کاربرانی که به دنبال بررسی تفاوت کلرو سدیم با کلرید سدیم هستید باید اطلاعات بیشتری در رابطه با این ماده شیمیایی به دست بیاورید.

نوشته های مشابه

کلرور سدیم همان کلرید سدیم است که به عنوان یک نوع نمک یا ترکیب یونی پرکاربرد در صنایع استفاده می‌شود. این ماده از نسبت مساوی کلر و سدیم تشکیل می‌شود که اصلی‌ترین دلیل شوری آب اقیانوس نیز همین ماده است. حال در ساختار و بلور این مواد هر یون مثبت را شش یون منفی احاطه می‌کنند.‌

تنها تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم در نام آنها است، بلکه این دو حتی از ترکیبات مشابه سدیم و کلر به نسبت مساوی تشکیل می‌شوند.‌ حال این ماده دارای جرم مولی ۵۸.۴۴ گرم بر مول است. چگالی این ماده ۲.۱۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد و تحت تاثیر دمای ۸۰۱ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود. کلرید سدیم اگر تحت تاثیر دمای ۱۴۶۵ درجه سانتیگراد قرار بگیرد سریعاً به جوش می‌آید. این ماده در موادی چون آب، اتانول، آمونیاک، متانول، گلیسیرین، فرم آمید گلیکول، پروپیلین و فرمیک اسید قدرت انحلال بالایی دارد.

ویژگی سدیم کلرید

کلرید سدیم یا کلرید سدیم یک ترکیب یونی است که از یون‌های سدیم و کلر به نسبت مساوی تشکیل می‌شود. حال برای اینکه به تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم بپردازید، بایستی با ویژگی‌های سدیم کلراید آشنا شوید. این ماده به صورت جامد بلوری سفید رنگ است که طعم شوری دارد.

سدیم کلرید را هم اکنون در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌کنند که قدرت انحلال آن در آب زیاد است. از این ماده برای جبران کمبود سدیم ناشی از عرق زیاد و کاهش آب بدن استفاده می‌کنند. چرا که این ماده در بدن نقش یک نوع الکترولیت دارد که آب بدن را می‌تواند تنظیم نماید. هم اکنون این ماده را در صنعت نساجی، غذایی، دارویی و غیره می‌توان مورد استفاده قرار داد.

از ویژگی‌های مهم این ماده می‌توان به خاصیت یخ زدایی آن اشاره داشت. از این ماده به عنوان نرم کننده آب برای حذف سختی آب استفاده می‌کنند. همچنین در صنعت کاغذسازی، صنعت نفت و گاز، آتش نشانی، صنعت داروسازی و غیره نیز کاربرد دارد.

سدیم کلرید اسید است یا باز

اکنون که در بررسی تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم می‌دانیم که این دو یک ماده شیمیایی با یک ساختار هستند. بهتر است در رابطه با مشخصات دیگر آن نیز اطلاعات بیشتری داشته باشید. بدون شک تمامی افرادی که با این مواد شیمیایی سر و کار دارند، باید از اسیدی یا باز بودن آنها مطمئن شوند. در واقع کاربرد هر یک از مواد در گریدهای مختلف و با مشخصات اسید یا باز بودن متفاوت خواهد بود.

 سدیم کلرید نیز از یون‌های کاتیونی سدیم و آنیون‌های کلرید تشکیل شده است. این ماده بار خنثی دارد، پس بنابراین اسیدیته آن بسیار کم است و می‌توان گفت خنثی می‌باشد. از نسبت مساوی سدیم و کلرید تشکیل می‌شود. حال نمک از ترکیب دو ماده اسید و باز حاصل شده است که برابر هستند. پس سدیم کلرید نه خاصیت اسیدی و نه خاصیت بازی دارد و یک ماده خنثی است.

سدیم کلراید ۹ درصد برای چیست؟

آشنایی با تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم باعث می‌شود تا شما استفاده صحیحی از این مواد شیمیایی داشته باشید. کلرید سدیم یا سدیم کلرید یک نوع نمک است که امروزه در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کنند. به طور کلی این ماده اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده نمک طعام است که شوری آن را به وجود می‌آورد. این ماده تحت تاثیر واکنش بین فلز سدیم و گاز کلر ایجاد می‌شود. حال این با واکنش با گرما و نور همراه خواهد بود. این ماده با درصدهای مختلفی به تولید می‌رسد که ۹ درصد آن معمولاً کاربرد بیشتری دارد. امروزه از سدیم کلر ۹ درصد برای شستن حفره‌های بدن، زخم، بافت یا کاتتر موجود در مسیر درناژ جراحی استفاده می‌کنند. سرم سدیم کلراید ۹ درصد برای تعویض مایعات بدن کاربرد دارد. در واقع به منظور جبران مایع بدن هنگام اسهال، استفراغ یا بیماری‌های گوارشی می‌توان از این سرم استفاده کرد.

چهار کاربرد سدیم کلرید

در بررسی تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم به اهمیت کاربرد این ماده پی می‌بریم. بدون شک این ماده شیمیایی یکی از شناخته شده‌ترین ترکیباتی است که امروزه در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کنند. بدون شک آشنایی با کاربرد کلرور سدیم باعث می‌شود تا بتوان به راحتی آن را برای مصارف مختلف تهیه کرد.

از کاربردهای مهم کلر سدیم به کارگیری آن در پردازش مس، فولاد، آلومینیوم و بریلیوم است. همچنین امروزه در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ نیز از این ماده برای سفید کردن خمیر چوب می‌توان استفاده کرد.

امروزه برای تولید انواع لاستیک و نئوپرن لاستیک سفید از کلر سدیم استفاده می‌کنند. حال این ماده در ترکیب با اسید سولفوریک به منظور انعقاد آمولیسیون لاتکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سدیم کلرید قدرت جاذب رطوبت بسیار بالایی دارد و به عنوان یک ماده خشک کن از آن استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث شده تا از این ماده برای محافظت از مواد غذایی در طول تاریخ مصرف بتوان استفاده کرد. این نوع نمک تحت تاثیر فشار اسمزی باکتری‌ها آب را می‌گیرد و باعث حذف این میکروب‌ها به عنوان یک فساد مواد غذایی می‌شود.

امروزه در اجرای پروژه‌های بزرگراه به منظور استحکام خاک زیرین بزرگراه‌ها از کلراید سدیم استفاده می‌شود. با اضافه کردن این ماده سطح تغییرات زیرین سازه اصلی تحت تنش با رطوبت و بار ترافیکی به شدت کاهش می‌یابد.

نتیجه

مواد شیمیایی بسیار متعددی نظیر کلرید سدیم در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. بدون شک برای به کارگیری این مواد در صنایع مختلف باید گرید مناسب آنها را انتخاب کرد. چه بسا اینکه سدیم کلرید به عنوان یک نوع نمک از سدیم و کلر تشکیل می‌شود. حال این ماده در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. سدیم کلرید را با نام‌های متعددی می‌شناسند که یکی از آنها کلرور سدیم است.

افرادی که به دنبال تفاوت کلرور سدیم با کلرید سدیم هستند، بد نیست بدانند که این دو ماده شیمیایی در اصل شامل یک ماده با نام‌های متنوع می‌شوند.‌ ویژگی‌های شاخص این ماده شیمیایی و عملکرد آن در صنایع مختلف باعث محبوبیت آن شده است. البته این عملکرد در صورتی قابل اعتماد خواهد بود که ماده کیفیت مطلوبی داشته باشد. اکنون برای خرید کلرور سدیم با قیمت مقرون به صرفه می‌توانید با کارشناسان مجموعه اسپیناس شیمی تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا