اخبار گوناگون

تفاوت های شیر هیدرولیک و پنوماتیک

شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک کاربردهای گسترده ای در صنعت دارند. این شیرها وظیفه تبدیل انرژی به حرکت مکانیکی است. شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک در کنار شباهت هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت هایی نیز دارند. در ادامه به طور مفصل به معرفی آن ها و بیان تفاوت های شیر هیدرولیک و پنوماتیک می پردازیم.

گروه بازرگانی تجارت صنعت امید آریا با بیش از سه دهه فعالیت در زمینه قطعات هیدرولیک و پنوماتیک، یکی از قدیمی ترین تامین کنندگان این سیستم ها است. تجارت صنعت واردکننده انواع شیر هیدرولیک و پنوماتیک و همچنین سایر قطعات مورد نیاز در این سیستم ها از معتبرترین برندهای جهانی است.

نوشته های مشابه

معرفی شیرهای شیدرولیک و شیرهای پنوماتیک

شیرهای هیدرولیک از اجزاء اصلی سیستم های هیدرولیک هستند و برای کنترل فشار یا جهت جریان در سیستم های هیدرولیک به کار می روند و قادر هستند جریان را قطع یا وصل کنند. شیرهای هیدرولیک در دو نوع دستی و برقی تولید می شوند. از مهم ترین مزایای شیرهای هیدرولیک می توان به راندمان بالا، ایمنی خوب و نصب آسان اشاره کرد. امروزه انواع مختلفی از شیرهای هیدرولیک وجود دارد:

  • شیر کنترل جهت
  • شیر کنترل جریان
  • شیر کنترل فشار
  • شیر سروو

شیرهای پنوماتیک نیز وظیفه کنترل سرعت، دبی و فشار هوای عبوری را در سیستم های پنوماتیک بر عهده دارند. در واقع عملیات انتقال قدرت در این سیستم ها توسط فشار هوای فشرده انجام می شود؛ بنابراین شیرهای پنوماتیک با وارد آوردن نیرو، می توانند مسیر هوا را کنترل کرده و آن را قطع یا وصل نمایند. از مهم ترین مزایای شیرهای پنوماتیک می توان به ایمنی بسیار بالا و قیمت پایین اشاره کرد.

محدوده عملکرد شیرهای پنوماتیکی که از نوع برقی هستند بین ۲۴ تا ۲۲۰ ولت (برق شهری) است؛ به همین دلیل تنوع زیادی از آن ها وجود دارد. در ادامه ۵ مورد از تفاوت های شیر هیدرولیک و پنوماتیک را بیان می کنیم:

فشار کاری و جنس بدنه متفاوت شیرهای پنوماتیک و شیرهای هیدرولیک

یکی از مهم ترین نکات در زمان خرید شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک، توجه به فشار کاری سیستم است. سیال به کار رفته در سیستم های هیدرولیک روغن بوده که غیر قابل تراکم است، اما عامل انتقال انرژی در سیستم های پنوماتیک هوا است که تراکم پذیری بسیار بالایی دارد.

با این وجود می توان گفت که شیرهای هیدرولیک می توانند فشار را در بازه ۳۰۰ تا ۳۵۰ بار تحمل کنند، اما معمولا قدرت تحمل فشار شیرهای پنوماتیک بین ۵ تا ۷ بار و حداکثر ۱۵ بار است. به دلیل این فشار کاری مختلف، جنس بدنه این دو نوع شیر نیز با یکدیگر متفاوت است. این شیرها از متریالی ساخته شده اند که بتوانند بیشترین مقاومت را داشته باشند.

سایز شیرهای هیدرلیک و شیرهای پنوماتیک

در زمان خرید شیر هیدرولیک و پنوماتیک باید به سایز این قطعات توجه ویژه ای داشته باشید. معمولا شیرهای پنوماتیک در سایزهای کوچک (⅛، ¼ ، ¾ و ½) ساخته می شوند؛ زیرا هوا سیالی تراکم پذیر است و حجم بالایی ندارد، اما شیرهای هیدرولیک در سایزبندی متنوعی از کوچک تا بزرگ تولید می شوند و می توانند از ۱۰ تا ۱۵ لیتر و تا حداکثر ۵۰۰ لیتر سیال را عبور دهند.

فرمان ‌های داخلی شیرآلات هیدرولیک فرامین پنوماتیک

شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک کاربردهای بسیار گسترده ای در صنعت دارند و باید بتوانند فرمان های اجرا کنند. معمولا شیرهای پنوماتیک در ماشین آلات صنعتی ساده با عملکرد ساده مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین در اغلب موارد تنها دارای حرکات رفت و برگشتی هستند و فرمان های داخلی پیچیده ای هم ندارند، اما شیرهای هیدرولیک در ماشین آلات و دستگاه های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند و فرمان های داخلی آن ها نیز گسترده تر از شیر پنوماتیک است.

نوع آب بند قطعات داخلی

تفاوت دیگری که در زمان خرید شیر هیدرولیک و پنوماتیک باید در نظر داشته باشید، نوع آب بند قطعات داخلی آن ها است. این آب بند بر اساس سیال به کار رفته در این دو سیستم تعیین می شود. در سیستم های پنوماتیک که سیال هوا است از آب بندهایی مانند اُرینگ و پکینگ که دقت کار را افزایش می‌ دهند، استفاده می شود.

در شیرهای هیدرولیک از آب بندهای فلزی (Metal Seal Ring) بهره گرفته می شود. این آب بندها بهترین گزینه برای استفاده در دماها و فشارهای بالا هستند. آب بندهای فلزی به کار رفته در شیرهای هیدرولیک شکننده نبوده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست نمی دهند.

کاربرد شیرآلات هیدرولیک و پنوماتیک

یکی از مهم ترین تفاوت های شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک، کاربرد آن ها است. از شیرهای هیدرولیک در صنایع بزرگ و ماشین آلاتی با فشار و حجم بالا که کارهای سنگین انجام می دهند، استفاده می شود. تمامی ماشین آلات کارخانه های سیمان، فولاد و دستگاه ها و ماشین های مورد استفاده در صنعت راه و شهرسازی از شیرهای هیدرولیک بهره می گیرند.

در مقابل از شیرهای پنوماتیک بر روی دستگاه های کوچک تر و ظریف تر مانند دستگاه های بسته بندی خوراکی و انواع نوشیدنی استفاده می شود. شیرهای پنوماتیک تمام کارهای انتقال، پر کردن ظرف نوشیدنی، لیبل زنی و… را انجام می دهند.

خرید انواع شیر هیدرولیک از تجارت صنعت امید آریا

شیر خرید هیدرولیک و پنوماتیک باید از فروشگاه های معتبر انجام شود که اجناسی اصل و با کیفیت را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که کوچک ترین مشکلی بر روی شیرهای هیدرولیک یا پنوماتیک می تواند تمام سیستم را از کار بیندازند یا عملکرد آن را با اختلال مواجه کند.

فروشگاه تجارت صنعت امید آریا با بهره گیری از دانش تخصصی و استفاده از نیروهای متخصص و کاربلد، ارائه دهنده انواع شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک از بهترین برندهای جهانی است. علاوه بر این تمامی خدمات عیب یابی و تعمیر سیستم ها و مدارهای هیدرولیک نیز توسط تیم فنی ما انجام می شود. شما مشتریان محترم می توانید همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا