اخبار گوناگون

اندیکاتور چیست و چه انواع و کاربردی دارد؟

در تریدینگ ویو که به صرافی bingx بینگ ایکس متصل می شود، اندیکاتورهای فراوانی وجود دارد. اندیکاتورها، ابزارهایی هستند که در گوشه و کنار نمودارهای قیمت دیده می شوند. برخی از این ابزارها به شدت یاری رسان هستند و می توانند نقش بسیار زیادی در موفقیت و کسب سود در بازار فارکس داشته باشند.

استفاده از ابزارهای تریدینگ ویو یا هر بروکری که بتواند نمودار قیمتی را نمایش دهد، بسیار حائز اهمیت می باشد. در گذشته برای تحلیل های تکنیکال، از اندیکاتورها و اوسیلاتورهای محدودی استفاده می شد. اما امروزه به مدد پیشرفت اینترنت و گره خوردن علم آمار و ریاضیات با نمودارهای قیمت و امور مالی، می توانیم اندیکاتورهای مختلفی را ببینیم که هر کدام می توانند نقش موثری در پیش بین و هشدار یا تایید سیگنال ها داشته باشند. ما قصد داریم تا اندیکاتورهایی که برای تحلیل نمودارهای قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و ببینیم که تریدرهای بازار فارکس، چگونه می توانند از آنها استفاده کنند.

نوشته های مشابه

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. اندیکاتورهای مهم و پر کاربرد در بازار مالی فارکس، کدام هستند؟
  2. چرا باید از اندیکاتور در فارکس استفاده کنیم؟
  3. کدام اندیکاتورها برای بازارهای روند دار و بی روند استفاده می شوند؟
  4. بهترین اندیکاتورهای سیگنال خرید و فروش در فارکس کدام هستند؟
  5. واگرایی در اندیکاتورها چیست؟

اندیکاتورهای مهم و پر کاربرد در بازار مالی فارکس

تحلیل تکنیکال، از مهم ترین تحلیل های بازار مالی است. اگر به فعالان بازار فارکس و معاملات آنها نگاهی بیندازید، ماندگارهای این بازار، افرادی هستند که تحلیل تکنیکال را به درستی انجام می دهند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که موفقیت در بازار مالی فارکس، بدون تحلیل تکنیکال، امری دور از دسترس است. شاید بدون تحلیل تکنیکال بتوان موفقیت هایی را هم در معاملات خود بدست آورد اما کاملا موقتی و زودگذر هستند.

تحلیل تکنیکال، یعنی بررسی نمودارهای قیمتی برای پیش بینی، تایید و هشدار، پیرامون نقاط ورود و خروج به بازار فارکس و سایر بازارها. این ها همگی به وسیله ابزارهای مختلفی انجام می شوند که روابط ریاضی را، روی نمودارها پیاده سازی می کنند. این ابزارها، همان اندیکاتورها می باشند.

حالا که دانستید اندیکاتور چیست، بهتر است کمی هم پیرامون اوسیلاتور بدانید تا این دو را با یکدیگر، اشتباه نگیرید. اگر وارد صفحه نمودار قیمتی یک جفت ارز در بروکر و یا سایت تریدینگ ویو شوید، می بینید که دور تا دور نمودار، ابزارهایی وجود دارند که می توان از آنها برای تحلیل تکنیکال، استفاده کرد. اما برخی از این ابزارها در زیر صفحه هستند و شاید کمی هم شبیه به اندیکاتورها باشند. در صورتی که اوسلاتور هستند. اوسیلاتورها زیر مجموعه ای از اندیکاتورها می باشند.

در بازار مالی فارکس، تحلیل تکنیکال، جایگاهی بسیار ویژه دارد و بدون آن نمیتوان موفقیت های خوب و دائمی کسب کرد. اندیکاتورها و ابزارهایی که مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار پر کاربرد بوده و انواع مختلفی دارند. در اینجا به ۴ دسته اندیکاتور، اشاره می کنیم که می توانند در پیشبرد اهداف مالی فارکس، به شدت موثر باشند:

  •     اندیکاتورهای نوسان نما:

این اندیکاتورها به اوسیلاتور معروف هستند. اندیکاتور استوکاستیک، یکی از معروف ترین اندیکاتورهای نوسان نماست که می تواند به همراه اندیکاتور RSI و MACD برای پیش بینی و تشخیص نقاط ورود به بازار یا خروج از آن مورد استفاده قرار بگیرد.

  •     اندیکاتورهای روندنما:

در بازار فارکس، همه به دنبال پیدا کردن روند صعودی و نزولی بازار هستند تا بتوانند نقاط ورود و خروج مناسبی را پیدا کنند. اندیکاتورهای روندنما برای این کار، بسیار مناسب هستند. اندیکاتور باند بولینگر و میانگین متحرک، دو اندیکاتور بسیار مهم روند نما هستند که معامله گران فارکس و تحلیل گران، آنها را به خوبی می شناسند.

  •     اندیکاتورهای شتاب حرکتی:

اندیکاتورهای شتاب حرکتی، اندیکاتور هایی هستند که تحلیلگران را در یافتن قدرت روند فعلی یاری می‌کنند و تصمیم‌گیری را برای معامله گران ساده‌تر می‌کنند. برای اینکه بتوان از زمان احتمالی تغییر روند آگاه شد لازم است تا به بررسی قدرت روندها پرداخته شود و زمانی که روند ضعیف شد، منتظر تغییر روند بود.

  •     اندیکاتورهای حجمی:

اندیکاتورهای حجمی، مربوط به میزان حجم ورودی و نقدینگی به بازار یا خروج آن می باشند. از جمله معروف ترین اندیکاتورهای این قسمت، می توان به اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV اشاره کرد.

چرا باید از اندیکاتور در فارکس استفاده کنیم؟

بازار مالی فارکس، بازار بزرگی است که هر روز و هر ساعت، شاهد معاملات بسیار زیاد است. گردش مالی این بازار به حدی بالاست که سرمایه گذاران نیز تحریک می شوند در این بازار به معامله و سرمایه گذاری بپردازند. اما افرادی که دانشی در این زمینه ندارند، مطمئنا نمی توانند کسب سود کنند.

بزرگترین ابزاری که می تواند به معامله گران بازار فارکس کمک کند، تحلیل است. تحلیل ۳ نوع دارد که مهمترین و پایه ای ترین آن برای بازار فارکس، تحلیل تکنیکال است. انجام تحلیل تکنیکال، می تواند در کسب سود در این بازار، به شدت موثر باشد. تحلیل تکنیکال بدون استفاده از اندیکاتور و شاخص‌های ریاضی، امری امکان ناپذیر است. لذا، ضرورت وجود اندیکاتورها و استفاده از آنها، معامله گران را بر آن داشته است که از این امکانات کمال استفاده را ببرند و معاملات خود را با پیش بینی از طریق اندیکاتورها انجام دهند.

بازار مالی فارکس، به شدت تحت تاثیر نوسانات مختلف است. این نوسانات منجر به شدت روی نمودارهای قیمتی موثر بوده و می‌توانند نکات مهمی را به معامله گران نشان دهند. اگر از اندیکاتورها به خوبی استفاده شود، می‌توان روند قیمتی را زیر نظر داشت و قیمت بعدی را به درستی پیش بینی کرد. حتی در برخی از موارد، می توان به راحتی نقاط پولبک و اصلاح قیمت را هم بدست آورد و از آنها در جهت ورود یا خروج به بازار استفاده کرد.

خوشبختانه با تحلیل تکنیکال و اندیکاتورهای آن، می توان از احساسات به دور بود و تصمیم درستی را برای ورود و خروج به بازار گرفت.

کدام اندیکاتورها برای بازارهای روند دار و بی روند استفاده می شوند؟

فارکس، بازاری بسیار وسیع است که موقعیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در اختیار دارد. هر کدام از جفت ارزهای این بازار، می‌توانند روند صعودی یا نزولی قیمت را در پیش بگیرند. این روند به راحتی روی نمودار قیمت‌ها نمایان است. اما برای اینکه بتوان آنها را به خوبی تشخیص داد و از آنها استفاده کرد، بهتر است از اندیکاتورها کمک گرفت. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، بسیار زیاد هستند و هر کدام می توانند نقش بسزایی در تشخیص روند صعودی یا نزولی و حتی تشخیص بازارهای غیر روند و رنج داشته باشند. گاهی می توان به تنهایی از آنها استفاده کرد و گاهی نیز باید با اندیکاتور دیگر ترکیب شوند تا سیگنال بهتری ارائه دهند.

تعداد اندیکاتورهایی که می‌توان در بازار فارکس و برای تشخیص بازارهای روند دار و بدون روند استفاده کرد، زیاد است. آموزش اندیکاتور های مختلف در سایت بینگ ایکس فارسی به صورت کاملا رایگان و کاربردی قرار گرفته است. اما در اینجا به طور خلاصه به ۵ تا از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  1. اندیکاتور میانگین متحرک

توسط این اندیکاتور می‌توان با استفاده از خط میانگین، قیمت را مشخص کرد. این اندیکاتور، می تواند از میانگین قیمت ها به عنوان داده استفاده کند و آن را مانند یک خط، روی نمودار نشان دهد. این اندیکاتور برای بازه های زمانی خاصی در نظر گرفته می شود. برای مثال، بازه زمانی ۱۰ روز، ۲۰ دقیقه یا ۳۰ هفته. البته برای سرمایه گذاران روی روندهای بلند مدت، می‌توان ۲۰۰ روزه و ۱۰۰ روزه و حتی ۵۰ روزه را هم در نظر گرفت که روندهای مناسبی هستند.

  1. اندیکاتور مکدی MACD

این اندیکاتور برای نوسان گیری استفاده می‌شود و با گذشت زمان، پیرامون خط مرکزی و صفر در نوسان است. اندیکاتور مکدی، علاوه بر اینکه یک اندیکاتور روند نما می‌باشد، به عنوان یک اندیکاتور مومنتوم هم در نظر گرفته می‌شود. اگر خط MACD بالای صفر قرار گرفته باشد، روند احتمالا صعودی و اگر پایین صفر باشد، روند به احتمال زیاد، نزولی خواهد بود.

  1. اندیکاتور RSI

این اندیکاتور به عنوان یک نوسان ساز در نظر گرفته می‌شود که بین ۰ تا ۱۰۰ در حرکت است. در این اندیکاتور، برای تشخیص روند، دو عدد و سطح ۳۰ و ۷۰ بسیار مهم هستند. بالای ۷۰ نشان دهنده اشباع خرید در بازار و حرکت به سوی ۳۰ و پایین تر از آن نشان از اشباع فروش دارد.

  1. اندیکاتور obv

اندیکاتور او بی وی، از اندیکاتورهای بسیار معروف در تحلیل تکنیکال می‌باشد. این اندیکاتور، نشان دهنده حجم است. حجم به خودی خود در بازار مالی بسیار با اهمیت است. در حالت عادی، حجم یا اندیکاتور obv باید روندها را تایید کند. در واقع با این اندیکاتور می توان حجم را اندازه گیری کرد و برای تشخیص روند صعودی یا نزولی در بازار از آن استفاده کرد.

  1. اندیکاتور باند بولینگر

با استفاده از این اندیکاتور، مرز بین حرکت در سقف و کف قیمت، بر اساس یک تایم فریم معاملاتی، مشخص می‌شود. سرمایه گذاران و تحلیل کنندگان می‌توانند با این اندیکاتور، از بیشترین و کمترین قیمت سهم، آگاهی پیدا کنند. همچنین برای سنجش نوسان‌های صعودی و نزولی، باند بالا و پایین می‌تواند به معامله گران بسیار کمک کند.

و کلام آخر

استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال، تحلیلی دقیق و بهتر ارائه می‌کند. قرار نیست در بازار مالی فارکس، بی هدف و بدون تجهیزات، دل به دریا زد و موفق شد. برای کسب موفقیت، نیاز به اندیکاتور و شناخت آنها می‌باشد. ما در اینجا به معرفی چند اندیکاتور مهم پرداختیم که استفاده از هر کدام تایید گرفتن یکی با دیگری، می‌تواند روند صعودی و نزولی بازار را در تایم فریم خاص، مشخص کند. لذا استفاده و شناخت اندیکاتورها، بسیار ضروری است.

منبع: بینگ اکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا