فارکساخبار اقتصاد جهان

کیتکو: اونس طلای جهانی گران می شود!

ارزیابی هفتگی سایت کیتکو (Kitco News) نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد و فعالین حرفه‌ای بازار انتظار افزایش قیمت اونس طلای جهانی را دارند.
تحلیل بنیادی اونس طلا
به نقل از سایت کیتکو هفته گذشته شاهد سقوط سنگین قیمت اونس طلای جهانی بودیم که بیشتر به خاطر داده‌های خوب اشتغال آمریکا (NFP) بودند.

دو هفته پیش داده‌های اشتغال آمریکا بهتر از انتظارات بازار منتشر شدند و خوش‌بینی‌ها به بهبود سریع اقتصادی را تقویت کردند. با این حال از محدوده ۱۶۷۰ دلاری خریداران وارد بازار شدند و هم‌زمان با اصلاح نزولی بازارهای سهام آمریکا و برگزاری نشست تعیین نرخ بهره فدرال رزرو شاهد بازگشت صعودی طلای جهانی به ۱۷۴۰ دلار بودیم.

فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۲ نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

این هفته ۱۴ فعال حرفه‌ای (Wall Street) در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو شرکت کردند. هیچ یک از این ۱۴ نفر انتظار کاهش قیمت طلای جهانی را ندارد! ۷۱ درصد پیش‌بینی می‌کنند که روند اونس طلای جهانی صعودی خواهد بود و ۲۹ درصد دیگر هم انتظار بازار بدون روند یا خنثی را دارند.

در همین حال ۱۲۸۵ سرمایه‌گذار خرد (Main Street) هم در نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند. ۶۲ درصد طرفدار روند صعودی، ۲۴ درصد طرفدار روند نزولی و ۱۴ درصد هم طرفدار روند خنثی بودند.

نظرات فعالین حرفه ای بازار طلا

  • باب هبرکورن (Bob Haberkorn) کارگزار ارشد کالا در RJO Futures

“من فکر می‌کنم که در هفته پیش رو قیمت اونس طلا اندکی افزایش خواهد یافت. اما در عبور از ۱۸۰۰ دلار به مشکل خواهد خورد.”

  • شان لوسک (Sean Lusk) مدیر شرکت Walsh Trading

شان لوسک گفته تا وقتی‌که فدرال رزرو آمریکا در حال تزریق پول به اقتصاد این کشور است، حتماً روند قیمتی اونس طلای جهانی هم صعودی خواهد بود. “آن‌ها به دنبال تحریک فعالیت‌های اقتصادی به کمک تزریق پول به سیستم مالی هستند (از طریق خرید اوراق قرضه و سایر ابزار QE). تا وقتی‌که روند تزریق پول ادامه دارد، چرا باید در بازار اونس طلا فروشنده بود؟” از نظر او شاید برخی از سرمایه‌گذاران اقدام به تثبیت سود کنند. با این حال عده زیادی از قیمت‌های پایین‌تر وارد معامله خرید خواهند شد.

  • فیل فلین (Phil Flynn) کارگزار ارشد بازار در Price Futures Group

“من همچنان انتظار افزایش قیمت اونس طلای جهانی را دارم.” از نظر او وضعیت فاندامنتال بازار طلای جهانی بسیار خوب است و تقاضای فیزیکی طلا هم در چین سیر صعودی دارد. همچنین از نظر این فعال حرفه‌ای، سیاست‌های انبساطی پولی در سرتاسر جهان انبساطی است و نقدینگی روز به روز افزایش می‌یابد. “با توجه به این‌که فدرال رزرو آمریکا تا سال ۲۰۲۲ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد، انتظار می‌رود که سرانجام قیمت اونس طلای جهانی افزایش یابد.”

  • جیم وایکوف (Jim Wyckoff) تحلیلگر ارشد تکنیکال بازار در کیتکو

جیم وایکوف انتظار افزایش بیشتر قیمت اونس طلا را دارد. “خریداران هفته خوبی را تجربه کردند و نمودار قیمتی اونس طلای جهانی هم هنوز ساختار صعودی دارد. این یعنی روند اونس طلای جهانی یا خنثی خواهد بود و یا صعودی.”

  • شارلی ندوس (Charlie Nedoss) استراتژیست ارشد بازار در LaSalle Futures Group

شارلی ندوس انتظار دارد که قیمت اونس طلا حداقل به محدوده ۱۷۶۰ دلاری برسد. “طلای جهانی توانسته هفته مثبتی را پشت سر بگذارد و قیمت هر اونس طلای جهانی هم به بالای تمامی میانگین‌های متحرک عبور کرده است.”

  • فیلیپ استرایبل (Phillip Streible) استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures

این فعال حرفه‌ای انتظار دارد که روند بازار طلا خنثی و متمایل به صعودی باشد. هر چند که او نسبت به آینده بازار طلا خوش‌بین است، اما معتقد است که خریداران قدرت کافی برای عبور از مقاومت‌های کلیدی را ندارند. “من می‌خواهم نسبت به بازار خوش‌بین باشم. قیمت اونس طلا بایستی افزایش یابد و بازارهای سهام آمریکا هم بایستی سقوط کنند. جریانات ریسک گریزی از بازار طلا حمایت خواهند کرد و طلای جهانی به سطوح بالاتری خواهد رسید. اما در واقعیت شرایط چندان جالب نیست و طلا توان عبور از مقاومت‌ها را ندارد.” طلا چندین هفته است که بین ۱۷۵۰ و ۱۶۷۰ دلار در نوسان است و هنوز نتوانسته از این محدوده خارج شود. “روند صعودی طلا باید خود را اثبات کند و از مقاومت‌های کلیدی عبور کند.”

  • آدام باتن (Adam Button) مدیر شرکت ForexLive

دام باتن معتقد است که روند اونس طلای جهانی خنثی است. “بازار به شدت احساسی رفتار می‌کند. تا وقتی‌که قیمت اونس طلای جهانی به بالای ناحیه مقاومتی ۱۷۶۰ دلار عبور نکرده، باید احتیاط کرد.”

  • مارک لیبویت (Mark Leibovit)

این فعال حرفه‌ای با وجود افت ارزش دلار آمریکا نگران روند اونس طلای جهانی است. او بر این باور است که سهام شرکت‌های طلا در حال افت است. با این حال از نظر او ضعف خریداران در بازار طلا موقتی خواهد بود و باید برای سیگنال جدید خرید منتظر ماند.

  • کوین گردی (Kevin Grady) رئیس شرکت Phoenix Futures and Options LLC

کوین گردی انتظار دارد که روند اونس طلای جهانی در معاملات هفته پیش رو خنثی باشد. با این حال از نظر او سیاست‌های گسترده انبساطی در نهایت به نفع طلای جهانی تمام خواهند شد و هر سقوطی در بازار به سرعت جبران خواهد شد. “اقدام فدرال رزرو آمریکا در نگه داشتن نرخ بهره صفر درصدی تا سال ۲۰۲۲ هم خبر خوبی برای بازار طلاست. سقوط‌های بزرگ در بازار طلا، خریداران را محافظه‌کار کرده است.”

  • کولین سیزینسکی (Colin Cieszynski) استراتژیست ارشد بازار در شرکت SIA Wealth Management

این فعال حرفه‌ای هم معتقد است که روند بازار خنثی است. کولین سیزنسکی هم سقف و کف طلا را ۱۷۵۰ و ۱۶۷۰ دلار می‌داند.

  • آدریان دی (Adrian Day) رئیس شرکت مدیریت سرمایه آدریان دی

آدریان دی معتقد است که قیمت طلای جهانی در هفته پیش رو تغییر چندانی نخواهد داشت. “بازار طلا نیازمند یک اصلاح نزولی بود. با این حال خیلی سخت است که افت قیمتی ابتدای ماه میلادی را اصلاح نامید. طلا به فدرال رزرو، بازار سهام آمریکا و سایر عوامل تأثیرگذار بر جریانات ریسکی واکنش نشان خواهد داد، اما هنوز هم پتانسیل یک اصلاح نزولی در بازار وجود دارد. به نظر من در هفته پیش رو روند اونس طلای جهانی خنثی خواهد بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا