اخبار کسب و کارها

هواساز چیست؟و چه کاربردی دارد؟ مقایسه آن با فن کویل

هواساز یک واحد انتقال هوا می‌باشد که معمولا با نام اختصار AHU(Air Handling Unit) نیز شناخته می‌شود. با استفاده از سیستم هواساز امکان مستقل سازی تامین سرمایش و گرمایش در واحدهای مسکونی از یکدیگر وجود دارد.

از هوارسان می‌توانید در مکان‌هایی مانند محیط‌های درمانی و بیمارستان که در آنجا فیلتراسیون هوا امر مهمی است استفاده نمایید. هواسازها در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف موجود می‌باشند و یکی از بهترین دستگاه‌های تهویه شناخته می‌شوند. از دیگر کاربردهای این سیستم می‌توان به استفاده ار آن در محیط‌های عمومی بزرگ مانند مراکز تفریحی و فروشگاهی اشاره نمود.

نوشته های مشابه

هواساز معمولی

هوارسان معمولی یا نرمال دارای بدنه‌ای از جنس گالوانیزه می‌باشد که شامل اجزائی مانند یک الی دو فیلتراسیون، فن دمنده و کویل سرمایش و گرمایشی می‌باشد. در این سیستم برای کاهش مصرف انرژی علاوه بر استفاده از هوای تازه محیط بیرون از هوای برگشت داخل ساختمان استفاده می‌شود.

هواساز هایژنیک

هوارسان بیمارستانی یا هایژنیک یکی از انواع هواساز می‌باشد که هوای تمیز بدون هر گونه گرد و غبار را برای محیط‌هایی مانند بیمارستان، آزمایشگاه و اتاق‌های تمیز تامین می‌کند.
در این سیستم‌ها تنها می‌توان از هوای تازه جهت هوادهی استفاده نمود. به همین علت به جهت استفاده از انرژی هوای خروجی ساختمان تنها می‌توان از سیستم بازیافت حرارت استفاده نمود. از تجهیزاتی که در این نوع هوارسان استفاده می‌شود می‌توان به فن‌های بدون پولی، فیلترهای حساس و پیشرفته، پروفیل‌های نرمال بریک در تولید فریم دستگاه و ساخت جداره داخلی بدنه با استفاده از ورق استیل اشاره نمود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده هواساز

  • فیلتر

انواع فیلتر با راندمان فیلتراسیون متفاوت از قبیل فلزی، پلیتد، کیسه‌ای، هپا، اولپا

  • دمپرها

دمپرها از مقاطع ایرفویل آیرودینامیکی از جنس آلومینیوم اکسترود به صورت Opposed blade می‌باشند.

  •  کویل

کویل‌های سرمایش و گرمایش با راندمان بالا از جنس لوله‌های مسی-فین آلومینیومی پوشش‌دار (بلوفین)

  • رطوبت‌زن

تامین رطوبت هوا با استفاده از رطوبت‌زن بخار، آلتراسونیک و آب

  • فن و موتور
  1. فن سانتریفیوژ تسمه‌ای بک‌وارد و فوروارد و فن سانتریفیوژ کوپل مستقیم (پلاگ‌فن)
  2. موتورها از نوع AC یا EC و دارای راندمان بالا IE2 و حفاظت الکتریکی IP54
  • استراکچر
  1. فریم هواساز از پروفیل‌های آلومینیومی thermal break به صورت سه‌جزئی
  2. بدنه هواساز با طراحی منحصربه‌فرد به صورت دوجداره با ضخامت مناسب و عایق پلی اورتان
  3. هوابندی بین پنل و پروفیل با استفاده از لاستیک‌های هوابند

سیستم هواساز نسبت به فن کویل باعث بهبود کیفیت هوای خروجی بیشتری در مراکز بزرگ مانند بیمارستان، اداره ها و… در مناطق مرطوب می شود.

همچنین به دلیل وجود رطوبت در محل قرارگیری لوله کشی fancoil، امکان پوسیدگی و کاهش طول عمر آن زیاد می‌باشد.

البته فن کویل نیز دارای کاربردهای مفید و مناسبی می‌باشد که به برخی ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

فن کویل دستگاهی متشکل از فن و کویل (مبدل حرارتی) است که جهت سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان‌ها، کارخانجات و… مورد استفاده قرارمی‌گیرد. بی صدا بودن دستگاه سرمایش و گرمایش یکی از چالش‌های مهم می‌باشد که به طراحی و شیوه نصب آن بستگی دارد.

انواع فن کویل از لحاظ ظاهری و نوع قرارگیری در محل نصب

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی نوعی فن کویل است که در سقف ساختمان نصب می‌شود. از این نوع فن کویل جهت سرمایش و گرمایش محیط‌های مختلف اداری، تجاری، مسکونی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… استفاده می‌شود. این فن کویل در دو مدل کابین‌دار و بدون کابین طراحی و ساخته می‌شود.

فن کویل‌های سقفی از لحاظ شکل و ساختار

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار، درون سقف کاذب قرار می‌گیرد و فقط دریچه ورودی و خروجی هوا نمایان است. نصب این نوع فن کویل بسیار ساده است. در زیر فن کویل دریچه بازدید جهت دسترسی، تعمیر و نگهداری تعبیه می‌شود. این نوع فن کویل نسبت به سایر فن کوئل‌ها قیمت مناسب‌تری دارد.

فن کویل سقفی روکار

فن کویل سقفی روکار، برخلاف توکار نیازی به سقف کاذب ندارد و روی سقف نصب می‌شود و دستگاه به طورکامل قابل مشاهده می‌باشد. هم‌چنین امکان دسترسی به فن‌کویل سقفی روکار نسبت به توکار راحت‌ است، که موجب می‌شود تعمیرات و اقدامات لازم روی آن نیازمند صرف وقت کم‌تری ‌باشد.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی از جمله فن کویل‌های سقفی توکار شناخته می‌شود که معمولا در سقف کاذب نصب می‌شوند و برای هدایت هوای ورودی یا خروجی به فن کویل، کانال کشی انجام شده و در نقاط مختلف کانال‌ دریچه هوا تعبیه می‌شود. جنس بدنه این فنکویل‌ها معمولا گالوانیزه ضدزنگ می‌باشد.

قبل از خرید فن کویل، باید چپ یا راست بودن محل اتصال لوله‌ها به فن کویل مشخص شود. این نوع فن کویل ظرفیت هوادهی بیش‌تری دارد و دارای فشار استاتیکی بالایی است.

فن کویل دیواری

این نوع فن کویل، کابینی شبیه به اسپلیت دارد که می‌تواند به صورت افقی روی دیوار نزدیک به سقف نصب شود. نصب و سرویس این نوع فن کویل به آسانی انجام می‌شود. باتوجه به اینکه این فنکویل در معرض دید می‌باشد، زیبایی و ابعاد آن از اهمیت خاصی برخوردار است. جهت تخلیه آب درین در این فن کویل‌ها از پمپ درین استفاده می‌شود.

فن کویل زمینی

این مدل فن کویل، عمودی روی زمین و به صورت روکار نصب می‌شود. دریچه خروجی فن کویل‌های زمینی به صورت مورب‌زن (شیب‌دار)، روبه رو زن و بالا زن طراحی می‌شود، که مکش هوا از روبه رو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی است. فنکویل زمینی فضای بیش‌تری از محیط را اشغال می‌‎کند که باعث ایجاد محدودیت در دکوراسیون محیط می‌شود.

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی از دو بخش یونیت داخلی و قاب دکوراتیو تشکیل می‌شود که یونیت داخلی آن، داخل سقف کاذب و قاب دکوراتیو برروی سقف کاذب قرارمی‌گیرد.

انواع فن کویل کاستی

· کاستی چهار طرفه

· کاستی یک طرفه

اجزاء فن کویل

· فن

· کویل

· فیلترهوا

· الکتروموتور

· پلنیوم

· سینی درین

از امکانات شرکت ایرتمپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انبار مجهز محصول و قطعات یدکی
  • آکادمی ایرتمپ مجهز به آزمایشگاه و فضای آموزشی
  • نمایشگاه دائمی محصولات ایرتمپ

شرکت ایرتمپ با ارائه محصولات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع با ضمانت کارخانجات صنعتی جنرال همواره در تلاش است با کیفیت‌ترین محصولات و خدمات را به بازار ارائه دهد.

چیلرتراکمی در انواع آب خنک و هواخنک تولید شرکت هایتما ایتالیا، فن کویل سقفی، فن کویل کانالی، پکیج آب گرم، دیگ آب گرم از محصولات شرکت ایرتمپ می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا