اخبار گوناگون

چطور از تابلوخوانی برای تحلیل استفاده کنیم؟

قبل از شروع سرمایه‌گذاری در بورس نیاز است که افراد درباره‌ نحوه عملکرد بازار سرمایه، اصول و روش‌های سرمایه گذاری و انواع روش‌های تحلیل بازار، اطلاعات لازم را کسب کنند. روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار سرمایه مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و … وجود دارد.

یک سرمایه‌گذار که به شخصه به معامله اوراق بهادار در بازار می‌پردازد، نیاز است علاوه بر روش‌های ذکر شده بر اطلاعات موجود در تابلو سهام نیز تسلط کافی داشته باشد تا بتواند به بررسی و تجزیه و تحلیل اتفاقات رخ داده در تابلوی سهام و به دنبال آن به خرید و فروش سهام بپردازد.

نوشته های مشابه

 

تابلو‌ خوانی چیست؟

تابلوخوانی بورس به معنای تحلیل، بررسی اطلاعات و داده‌های موجود در تابلو معاملاتی نمادهای مختلف بازار سرمایه است. افراد برای تحلیل سهام خود، می‌توانند به مواردی از تابلو معاملات سهام مانند حجم و ارزش معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان و میزان تغییر قیمت بر اساس معاملات انجام شده در بازه زمانی مدنظر توجه کنند.

از مهم ترین اهداف تابلو خوانی می‌توان به سنجش قدرت خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی، ورود و خروج پول هوشمند و … در بازار سرمایه ایران اشاره کرد.

سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com، سایتی معتبر جهت کسب اطلاعات مورد نیاز برای بررسی تابلوی معاملات سهام مختلف است که این سایت، اطلاعات مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

 

مفاهیم مهم آموزش تابلو‌خوانی در بورس

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین اصطلاحات در تابلو‌خوانی می‌پردازیم.

 

قدرت خریدار و فروشنده در تابلوخوانی

قدرت خریدار و فروشنده یکی از مباحث مهم در تابلوخوانی است. به‌طور کلی به میانگین تعداد سهم خریداری‌شده توسط هر کد معاملاتی، قدرت خریدار و به میانگین تعداد سهم فروخته‌شده توسط هر کد معاملاتی، قدرت فروشنده گفته می‌شود.

 

پول هوشمند

منظور از پول هوشمند، پولی است که در اختیار سهامداران عمده یا بازیگران سهم قرار دارد و با شناسایی آن می‌توان به پیش‌بینی روند قیمتی آینده سهم پرداخت. اولین نشانه برای شناسایی ورود پول هوشمند به یک سهم، افزایش قابل ملاحظه حجم معاملات روزانه نسبت به میانگین حجم معاملات ماهانه است.

 

کد به کد کردن

 

زمانی که در یک بازه زمانی کوتاه، حجم زیاد و نامتعارف از سهام یک شرکت بین چندین معامله‌گر حقیقی یا حقوقی جابه‌جا شود نشان‌دهنده کد به کد شدن است. این امر ممکن است نشان دهنده شروع یا پایان یک روند صعودی یا نزولی در قیمت سهم باشد.

 

رِنج کشیدن

رنج مثبت به معنای عملی در جهت افزایش قیمت و رنج منفی به معنای عملی در جهت کاهش قیمت یک نماد است. شناسایی زمان‌هایی که یک نماد رنج مثبت یا منفی تجربه می‌کند، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری در خصوص خرید یا فروش اوراق بهادار بگیرند.
به همین دلیل، این موضوع یکی از مسائل اساسی در تابلوخوانی است. اما باید توجه داشت که طبق قوانین بازار سرمایه، ارسال سفارشات با هدف تغییر قیمت، ممکن است منجر به مسدودی حساب شخص مربوطه شود.

 

 معاملات بلوکی

معاملات بلوکی به معاملاتی اطلاق می‌شود که حجم بسیار زیادی از سهام یک شرکت طبق ضوابط خاصی بین افراد تبادل می‌گردد و قوانین مربوط به محدودیت حجم یا قیمت در این معاملات  رعایت نمی‌شود. این معاملات خارج از بازار بورس و فرابورس انجام می‌شود و با رصد آن‌ها می‌توان  قیمت احتمالی سهام در آینده را پیش‌بینی کرد.

 

تابلوخوانی حرفه‌ای و فیلترنویسی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در سایت مدیریت فناوری بورس تهران، ابزار فیلتر‌نویسی است. فیلتر‌نویسی به کاربران این امکان را می‌دهد که انواع داده‌های بازار سرمایه را با استفاده از فیلترها و پارامترهای مختلف مانند قیمت، حجم معاملات، نسبت (P/E) و سایر مشخصه‌ها بر اساس نیازهای خود فیلتر و مرتب کنند.

فیلترنویسی در این سایت نیز مانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، تعاریف و ابزارهای مخصوص به  خود را دارد و این ذهن خلاق استفاده‌کننده است که از آن‌ها برای رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کند.

همانطور که گفته شد، استفاده از تابلو‌خوانی در کنار سایر روش‌های تحلیل، به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی سهم را زیر نظر گرفته و همچنین روند بازار و سهم را با استفاده از اطلاعات موجود در تابلوی معاملاتی تحلیل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مباحث مالی و بورسی دیگر می‌توانید از مطالب و دوره‌های موجود در سایت آموزش مفید استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا