ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

معنای نصف کردن بیت کوین برای تمرکز استخراج بیت کوین چیست؟

نگرانی هایی وجود دارد که نصف شدن ممکن است خبر بدی برای تمرکززدایی ماینر هاباشد.

کارشناسان صنعت نگران بیت کوین آینده هستند و اذعان دارند که نصف کردن می تواند منجر به افزایش تمرکز شود.

ترس این است که کاهش پاداش‌های بلاک، تجهیزات استخراج قدیمی‌تر را بی‌سود می‌کند و قدرت هش را در دست ماینرهای کمتری متمرکز می‌کند.

طی چند سال گذشته روندی به سمت تمرکز استخر استخراج در شبکه بیت‌کوین به وضوح قابل مشاهده بوده است، اما انتظار می‌رود نصف شدن این موضوع را بیشتر تشدید کند و روند را تسریع کند.

داده های تاریخی جمع آوری شده از btc.com نشان می دهد که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، در هر دوره سه روزه ، دو استخر استخراج برتر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از نرخ هش را کنترل می کردند.

قدرت هش اخیراً بسیار متمرکزتر شده است. بر اساس گزارش Coin Dance، در ۲۸ فوریه، دو استخر استخراج برتر، Foundry USA و AntPool، تقریباً ۵۰ درصد از قدرت هش شبکه را کنترل کردند.


داده‌های mempool.space نشان می‌دهد که ۲۶.۵۵ درصد از کل بلاک‌ها از زمان پیدایش بیت‌کوین توسط منابع ناشناس یا غیروابسته استخراج شده‌اند.

استخرهای ماینینگ، مانند F2Pool ،این استخر ۱۰.۱۱ درصد از کل بلوک ها را در آن دوره استخراج کردند، در حالی که AntPool حدود ۱۰.۰۲ درصد را استخراج کرد.

با این حال، در سه سال گذشته،در استخر ماینینگ های Foundry USA ،AntPool و F2Pool به ترکیب ۲۱.۵۵ درصد از کل بلوک ها،  ۱۸.۷۸ درصد و  ۱۴.۲۵ درصد استخراج شده است.

در سه ماه گذشته، با استخراج Foundry USA 30.32٪، استخراج AntPool 26.03٪، استخراج ViaBTC 12.52٪ و استخراج F2Pool 11.94٪ تمرکز افزایش یافته است.

مشکل استخراج متمرکز

جسپر یوهانسن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Northstake، یکی از چهره هایی است که افزایش نوسانات استخراج بیت کوین را پیش بینی می کند که منجر به افزایش تمرکز می شود.

یوهانسن گفت: «نصف شدن منجر به نوسان نرخ هش می‌شود، زیرا ماینرهایی که با هزینه‌های عملیاتی بالاتر و تنظیمات قدیمی مواجه می‌شوند، آفلاین خواهند شد. این امر نرخ هش را بیشتر متمرکز می کند، با استخرهای استخراج در مقیاس بزرگ که با هزینه نهایی به ازای هر نرخ هش به طور قابل توجهی کمتر کار می کنند – بنابراین نگرانی های تمرکز را تشدید می کند.»

در مورد اینکه چرا این یک مشکل است، یوهانسن به دو حوزه اصلی که ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند، اشاره می‌کند که اعتبار غیرمتمرکز بیت‌کوین را تضعیف می‌کند:

“اول، با کنترل قابل توجهی بر فرآیند استخراج، نهادهای متمرکز ممکن است با انتخاب کردن تایید نکردن تراکنش‌ها، قدرت نامناسبی برای سانسور تراکنش‌ها داشته باشند، که با اخلاق بیت‌کوین مبنی بر عدم تمرکز و مقاومت در برابر سانسور در تضاد است.”

او افزود: «دوم، استخرهای استخراج متمرکز می‌توانند تأثیر نامتناسبی بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به به‌روزرسانی‌ها یا تغییرات پروتکل بیت‌کوین داشته باشند و به طور بالقوه توسعه را به نفع منافع آن‌ها به جای جامعه گسترده‌تر منحرف کنند».

کریس بلرک، محقق بیت کوین، مدت هاست که زنگ تمرکز را به صدا در آورده است. همانطور که Blerc استدلال می‌کند، استخراج متمرکز خطرات متعددی را برای BTC ایجاد می‌کند، از جمله قرار گرفتن در لیست سیاه محصولات خاص، مانند خدمات پیوستن به کوین.

در دسامبر ۲۰۲۳، Blerc به پلتفرم رسانه اجتماعی X رفت تا تاکید کند که دو استخر اصلی با استخراج ۵۵ درصد از قدرت هش را کنترل می کنند.

دو استخر برتر ماینینگ، AntPool و Foundry USA، هر دو مطابق مقررات هستند و از همه ماینرها می‌خواهند که تعهدات خود را با مشتری بشناسند – ظاهراً کنترل را در دست تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده قرار می‌دهند.

بیت کوین سانسور شده

بحث در مورد اینکه آیا تمرکز بیت کوین منجر به سانسور می شود یا خیر، ممکن است یک موضوع بحث برانگیز باشد، زیرا تحقیقات موجود قبلاً یک استخر ماینینگ را کشف کرده است که برخی از تراکنش ها را فیلتر یا سانسور کرده است.

در نوامبر ۲۰۲۳، توسعه‌دهنده بیت‌کوین 0xB10C در مورد تعدادی از تراکنش‌ها گزارش داد که ممکن است توسط استخرهای استخراج از بلوک‌ها حذف شده باشند.

مظنون همه آدرس های حاوی تحریم شده توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده (OFAC) را مسدود می کند.

از شش بلوک کاندید، 0xB10C چهار بلوک را شناسایی کرد که اعتقاد بر این است که آدرس‌های تایید شده توسط OFAC را حذف می‌کنند.

هر چهار تراکنش توسط بلوک استخراج F2Pool نادیده گرفته شد. 0xB10C در نهایت گفت: “این چهار تراکنش تحریم شده از دست رفته منجر به این نتیجه می شود که F2Pool در حال حاضر تراکنش ها را فیلتر می کند.”

این نظر در کوتاه مدت تأیید شد زیرا F2Pool تأیید کرد که تراکنش‌ها را فیلتر کرده است. پس از مخالفت جامعه، سپس اعلام کرد که تصمیم خود را “فعلا” تغییر خواهد داد.

شایان ذکر است که حتی اگر یک استخر ماینینگ تراکنش را فیلتر کند، این کار مانع از پردازش تراکنش نمی‌شود، اما به طور بالقوه منجر به طولانی‌تر شدن پردازش آن تراکنش می‌شود. هرچه استخرهای استخراج بیشتری آن را فیلتر کنند، تاخیر احتمالی بیشتر می شود.

به دنبال سودآوری

در حالی که در نصف کردن پاداش های بلوک ممکن است استخراج سود کمتری داشته باشد، برخی سناریوها می توانند کاهش درآمد را جبران کنند.

ساده ترین این سناریوها در صورتی است که قیمت بیت کوین در برابر دلار آمریکا دو برابر شود. این ممکن است بیش از حد امیدوارانه باشد، اما راه های بالقوه دیگری برای پیگیری افزایش بازده وجود دارد.

همانطور که لورن بنایون، مدیر عامل بازرگانی Acheron گفت، ماینرها در حال حاضر بیش از یک راه برای کسب سود دارند.

بنایون می گوید: غرامت ماینرها شامل دو بخش است: بیت کوین تازه استخراج شده و همچنین هزینه هایی که توسط کاربران شبکه ارائه می شود که دارای مکانیزم حراج برای اولویت پردازش تراکنش است.

او می‌افزاید: «نصف کردن پاداش‌های بلوک می‌تواند سودآوری ماینرها را کاهش دهد و فشار مهلکی را بر عملیات استخراج کمتر کارآمد وارد کند و منجر به تمرکز بیشتر شود، همانطور که در گذشته اتفاق افتاده بود. با این حال، ازدحام شبکه اخیر ناشی از نوآوری Ordinals منجر به افزایش هزینه های شبکه شده است.»

بنایون معتقد است که Ordinals واقعاً می تواند سودمند باشد زیرا “این امکان وجود دارد که کاهش کامپوننت ماینرها از نصف شدن با افزایش کامپوزیت از کارمزدهای بالاتر جبران شود.”

و در حالی که ممکن است افزایش کارمزدها به تنهایی برای جبران کسری کافی نباشد، کاهش تورم عرضه می‌تواند بیشتر به ماینرها بر حسب دلار خسارت وارد کند و «با تأثیرات نصف کردن بر پاداش استخراج حتی بیشتر مقابله کند».

نحوه برخورد با تمرکز

اما و اگرهای زیادی در برخورد با موضوع تمرکز قدرت هش وجود دارد، اما اگر افزایش قیمت بیت کوین و تراکنش ها کاهش پاداش استخراج را جذب نکند، ممکن است راه حل های بعدی به سختی انجام شود.

اخیرا ماینرهای کارآمد انرژی در ایالات متحده کمتر تحت تأثیر نصف شدن بیت کوین قرار می گیرند

به گفته یوهانسن، هر پیشنهاد جدی برای کاهش این مشکل بدون شک با مخالفت جدی بیت کوین داران مواجه خواهد شد.

جوهانسن می‌گوید: «راه‌حل‌ها شامل اصلاح الگوریتم استخراج یا تنظیم پاداش‌ها به نفع تمرکززدایی است. با این حال، این تغییرات به اجماع گسترده جامعه نیاز دارد، که با توجه به بی میلی حداکثرگرایان بیت کوین به تغییرات پروتکل، دشوار است.

در نهایت، حتی اگر نصف شدن باعث ایجاد چند دست اندازهای اضافی در جاده برای ماینرها شود، تنها انتخاب واقع بینانه حذف آن خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا