ارزهای دیجیتالاستخراج ارزهای دیجیتال

کدام کارت گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال مناسب تر است؟

با وجود تمام فراز و نشیب های موجود در بازار ارزهای دیجیتال و نوسانات فضای کریپتو (crypto), سرمایه گذاران باید بسیار به هوش بوده و مراقب این بالا و پایین ها باشند چرا که امکان صفر شدن دارایی هایشان دور از ذهن نیست. اما آنهایی که به آینده کریپتو باور دارند، پیوسته در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای کسب سود از این صنعت هستند. یکی از این راه‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال است که مناسب افرادی است که توانایی پیش‌بینی نوسانات بازار را دارند. افراد دیگری هستند که به استخراج علاقه دارند و با برگشتن علاقه به ارز‌های دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۰، بسیاری کارت گرافیک‌ها را روشی اساسی برای استخراج دارایی‌های دیجیتال تلقی می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که استخراج به این راحتی‌ها نیست و تنها با نصب کارت گرافیک نمی‌توان شروع به استخراج و کسب بیت کوین کرد. هیچ کارت گرافیکی سود قطعی را در استخراج تضمین نمی‌کند.

استخراج روز به روز سخت‌تر می‌شود و امروزه یک کارت گرافیک برای استخراج جواب نمی‌دهد. برای استخراج باید حداقل از چهار تا شش کارت گرافیک استفاده کرد. قبل از خرید کارت گرافیک، باید معیار‌هایی را در نظر داشت و بر طبق آن معیار‌ها اقدام به خرید کرد.

حافظه یکی از این معیار‌هاست و هرچه حافظه بیشتر باشد، استخراج بهتر صورت می‌گیرد. بهتر است از کارت گرافیکی استفاده کنیم که حداقل ۴ گیگابایت حافظه داشته باشد. سرعت نیز یکی دیگر از معیار‌ها است و بهترین گزینه کارت‌های استاندارد DDR5 است. آنها دارای توازن خوبی بین مصرف انرژی و قدرت هستند.

خنک‌سازی یکی از مولفه‌های مهم است زیرا استخراج فشار زیادی بر کارت گرافیک‌ها وارد می‌کند و موجب گرم شدن بیش از حد و تخریب این کارت‌ها خواهد شد. توانایی اورکلاک (overclock) نیز یکی از معیار‌های مهم است. کارت‌هایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد سریعتر می‌توانند اورکلاک شوند، کارایی بیشتری دارند.

پهنای باس نیز معیار مهمی است. پهنای باس حافظه یک کارت، کانالی است که حافظه و پردازنده گرافیک کارت را به هم متصل می‌کند. مقدار داده‌ای که کارت می‌تواند در واحد زمان پردازش کند، بستگی به پهنای  باس حافظه دارد. پیچیدگی فعالیت نیز یکی از معیار‌های دیگر است. بسیاری از کارت گرافیک‌ها نیازمند تنظیمات BIOS مفصلی هستند. بسیاری از افراد در جامعه کریپتو بر این باورند که حداقل ۴ تا ۶ کارت گرافیک را برای ایجاد یک ریگ (rig) باید ترکیب نمود.

یک کارت گرافیک خوب باید توانایی استخراج یک الگوریتم رضایت‌بخش را برای مدت زمانی مناسب داشته باشد. یکی از مهمترین معیار‌ها توجه به نسبت بازپرداخت هزینه است. همه دوست دارند که در کمترین زمان هزینه خرید کارت گرافیک را جبران کنند و این بار به سودآوری از استخراج بپردازند.

مرتبا کارت گرافیک‌های جدیدی بیرون داده می‌شوند. اما توجه داشته باشید که همه آنها برای استخراج کریپتو مناسب نیستند. در اینجا به معرفی بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج کریپتو در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم. توجه داشته باشید که این محصولات از جانب دو توسعه‌دهنده اصلی یعنی Nvidia و AMD هستند.

کارت گرافیک‌های Nvidia، مناسب برای استخراج کریپتو

nvidia_geforce_gtx_logo_artwork

کارت گرافیک‌های این شرکت آمریکایی یکی از بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج هستند. آنها دارای توازن خوبی بین عملکرد و قیمت هستند. معماری این کارت گرافیک‌ها نیز در بالاترین سطح ممکن است. کارت گرافیک‌های زیر تعدادی از معروف‌ترین کارت گرافیک‌های Nvidia هستند.

  • GTX 1050 Ti

این کارت، ضعیف‌ترین کارت در این لیست است اما به دلیل قیمت مناسب آن (۱۴۰ تا ۱۷۰ دلار) بسیار محبوب است. این کارت‌ها با رم ۴ گیگابایت مجهز شده‌اند. سطح اورکلاک پیشنهادی آنها برای هسته ۱۵۰ مگاهرتز و برای حافظه ۵۰۰ مگاهرتز است.

این کارت گرافیک برای بسیاری از ارز‌های مشهور مانند اتریوم جواب نمی‌دهد. این کارت گرافیک برای افرادی که می‌خواهند از ترکیبی از کارت گرافیک‌ها برای استخراج کریپتو استفاده کنند، مناسب است و آن به دلیل قیمت خوب آن است.

  • GeForce GTX 1060

این کارت گرافیک یکی از بهترین‌هاست و دامنه حافظه آن از ۳ تا ۶ گیگابایت است. قیمت این کارت‌ها از ۲۹۹ دلار شروع می‌شود. نسخه سه گیگی این کارت برای استخراج مناسب نیست و کارت ۶ گیگی برای این کار بهتر است. تنظیمات اورکلاک برای هسته ۱۵۰ مگاهرتز است و برای حافظه نیز ۵۰۰ مگاهرتز است. ظرفیت حافظه پایین، عملکرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کارت گرافیک تنها هش ۲۰ مگاهرتز بر ثانیه ایجاد می‌کند.

  • GeForce GTX 1070 and 1070 Ti

این کارت گرافیک دارای پارامتر‌های بهتری به نسبت کارت گرافیک قبلی است اما نمی‌توان آن را برای استخراج بهتر دانست. این کارت دارای حافظه ۸ گیگابایت است و خروجی ۲۸ مگاهرتز بر ثانیه را دارد اما بسیار گران است و هر یک از این کارت گرافیک‌ها ۳۰۰ دلار هزینه دارند.

  • GeForce GTX 1080 Ti

یکی از قدرتمند‌ترین کارت‌های گرافیک است و بازگشت سرمایه تقریبا دو برابر سریع‌تر از سری ۱۰۷۰ صورت می‌گیرد. بسیاری خریدن این کارت را توصیه می‌کنند اما فراموش نکنید که قیمت آن ۸۰۰ دلار است. این کارت نرخ هش (hash rate)  خوب ۳۲.۲ مگاهرتز بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

  • RTX 2080 Ti

RTX 2080 Ti کارت گرافیک پیشگام Nvidia است و بر طبق اظهارات سازندگان این کارت، شش برابر نسل‌های قبلی خود کارایی دارد و دارای ۱۱ گیگابایت حافظه است. دوره بازگشت سرمایه برای این کارت گرافیک بستگی به قیمت و نوسان بازار کریپتو دارد. قیمت این کارت بیش از ۱۲۰۰ دلار است.

کارت‌های AMD

AMD

تقاضای بالایی برای کارت‌های AMD وجود دارد زیرا همان کارایی کارت‌های بالا را دارند و از طرف دیگر قیمت مناسب‌تری هم دارند. هر زمانی که این کارت‌ها وارد بازار می‌شوند، در مدت زمانی کم به فروش می‌رسند. این کارت‌ها دارای مدت زمان بازگشت سرمایه کمتری هستند و برای استخراج اتریوم نیز مناسب هستند.

  • Radeon RX 570 and Radeon RX 580

اگر بخواهید ریگی ایجاد کنید که از لحاظ مصرف انرژی به‌صرفه باشد، به این کارت گرافیک توجه داشته باشید. این کارت گرافیک یکی از بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج اتر است و از نرم افزار Claymore (جدید‌ترین نسخه) استفاده می‌کند. این کارت با تنظیمات BIOS کارخانه می‌تواند تا ۳۰ مگاهرتز بر ثانیه اورکلاک شود. قیمت این کارت تنها ۱۲۰ دلار است.

  • RX Vega 56

ان کارت برای مدت‌های طولانی پیشگام بوده است و دارای بالاترین سطح عملکرد است. این کارت برای استخراج الگوریتم Cryptonight سودآورترین است. این کارت دارای حافظه ۸ گیگابایت است و قیمت آن از ۲۸۰ دلار شروع می‌شود. تنظیمات اورکلاک برای هسته ۱۰۰ مگاهرتز و برای حافظه ۶۰۰ مگاهرتز است.

  • RX Vega 64

این کارت گرافیک نیز برای استخراج کریپتو بسیار مناسب است و در استخراج الگوریتم Cryptonight سودآوری دارد. ارز‌هایی مانند مونرو (Monero) و اتر بر اساس این الگوریتم کار می‌کنند. این کارت گرافیک را نباید بیش از حد اورکلاک کرد زیرا به گرم شدن بیش از حد بسیار حساس است. بر خلاف دیگر کارت گرافیک‌های AMD، نرخ هش این کارت گرافیک در هنگام استخراج تقریبا ثابت باقی می‌ماند. این کارت ۸ گیگ حافظه دارد و قیمت آن ۳۸۰ دلار است.

  • RX Radeon VII

پیدا کردن این کارت گرافیک در مغازه‌ها دشوار است و دوره بازگشت سرمایه آن بسیار طولانی است. این کارت گرافیک نتایج خوبی را در استخراج کریپتو نشان داده است اما دیگر مطلوب کاربران نیست. کاربران می‌توانند با ۷۵۰ دلار، پنج کارت Radeon RX 570 بخرند که سودآوری بیشتری خواهد داشت.

کدام کارت را انتخاب کنیم؟

جواب دادن به این سوال دشوار است زیرا جهان استخراج کریپتو بسیار پهناور است و الگوریتم‌های زیادی موجود هستند. کارت گرافیک‌ها نیز روز به روز بیشتر تکامل می‌یابند و هر روز مدل‌های جدید‌تری وارد بازار می‌شوند. کلاینت‌ها (client) نیز به مرور زمان بهبود می‌یابند و مدرن می‌شوند.

قیمت ارز‌های دیجیتال هم بسیار پرنوسان است و این بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. در کل، ماینر‌ها (miner) باید مجموعه‌ای از کارت گرافیک‌ها را انتخاب کنند که نیاز‌های آنها را مرتفع گرداند. نظر شما چیست؟ کدام کارت گرافیک را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا