ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

چرا نصف شدن بیت کوین برای آینده مالی غیرمتمرکز اهمیت دارد؟

نرخ پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می یابد، اما این رویداد به ظاهر ساده پیامدهای عمیقی برای آینده DeFi به همراه دارد.

این رویداد مهم تقریباً هر چهار سال یا در هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک اتفاق می‌افتد و به عنوان مکانیزمی اساسی عمل می‌کند که پاداش‌های پرداختی به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را به نصف کاهش می‌دهد.

اولین رویداد هاوینگ/نصف شدن در نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، زمانی که پاداش بلاک از ۵۰ BTC در هر بلوک به ۲۵ BTC کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شود نصف شدن آینده در اواسط آوریل ۲۰۲۴ پیش‌بینی شود که طی آن پاداش‌های هر بلوک به ۳.۱۲۵ BTC کاهش می‌یابد.

فراتر از تأثیر فوری آن بر پویایی عرضه بیت کوین، رویداد نصف شدن در کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال، از جمله حوزه مالی غیرمتمرکز (DeFi) بازتاب می یابد .

رونق بخشیدن به بازار

در هسته خود، فلسفه DeFi هدفش دموکراتیک کردن دسترسی به خدمات مالی با استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد سیستم‌های مالی باز، بدون مجوز و بدون اعتماد است.

بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال پیشگام، نقشی اساسی در شکل دادن به اخلاق و زیرساخت DeFi ایفا می کند.

بنابراین، هر رویدادی که بر عرضه بیت کوین و پویایی بازار تأثیر می گذارد، به ناچار بر مسیر DeFi تأثیر می گذارد.

گرزگورز دروزدز، تحلیلگر بازار در Invest.Conotoxia.com، گفت که این نصف کردن نه تنها می تواند ارزش بیت کوین را افزایش دهد، بلکه بازار کلی کریپتو را تقویت می کند. او گفت:

«از آنجایی که بیت کوین بخشی حیاتی از اکوسیستم DeFi است، افزایش ارزش آن می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری را برای پلتفرم‌ها و پروژه‌های DeFi جذب کند و رشد و پذیرش آن‌ها را افزایش دهد.»

او افزود که، با این حال، در حال حاضر، موقعیت بیت کوین نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال در حال تقویت است و در حال حاضر به ۵۴ درصد از سرمایه بازار رسیده است . این ثابت می کند که سرمایه ابتدا روی ارز دیجیتال اصلی تثبیت می شود. فقط بعداً می تواند به پروژه های دیگر منتقل شود.

قیمت نوسانی و آزمونی برای عدم تمرکز

با افزایش غیر منتظزره بیت کوین، از نظر تاریخی فضا شاهد افزایش قیمت ارز دیجیتال به عنوان اثر بعدی بوده است.

افزایش قیمت بیت کوین می تواند به عنوان یک جزر و مد فزاینده عمل کند که همه قایق ها را بالا می برد و به طور بالقوه منجر به افزایش سرمایه گذاری در پروتکل ها و برنامه های DeFi می شود.

کاهش نرخ انتشار بیت کوین همچنین ممکن است در دسترس بودن آن در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) و پلت فرم های وام دهی، جایی که اغلب به عنوان وثیقه برای انواع فعالیت های مالی عمل می کند، تحت تاثیر قرار دهد.

کمبود بیت کوین همچنین می تواند به معنای سودمندی آن باشد زیرا وثیقه احتمالاً می تواند بر نرخ استقراض، استخرهای نقدینگی و استراتژی های کشاورزی بازدهی در اکوسیستم DeFi تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، نصف شدن بیت کوین به عنوان یک آزمون تورنسل برای انعطاف پذیری و سازگاری پروتکل های مالی غیرمتمرکز عمل می کند.

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات پویایی عرضه و تقاضا مواجه می شود، پلتفرم های DeFi باید برای سازگاری با شرایط متغیر بازار، نوآوری و تکرار کنند.

جو هال، روزنامه نگار و مدافع پذیرش بیت کوین، گفت که “یا یک پروژه غیرمتمرکز است یا نیست.” او گفت:

«بیت‌کوین به وضوح غیرمتمرکز است، در حالی که اکثر پروژه‌هایی که ادعا می‌کنند DeFi را در مسیر درست قرار می‌دهند، بسیار دور از آن هستند. امیدوارم که موضع ضد شکننده و قابل پیش بینی بیت کوین به پروژه های DeFi معنای واقعی کلمه را نشان دهد.»

با هر نصف شدن، بیت کوین، حتی برای لحظه ای، با رسانه های بزرگی که این رویداد را پوشش می دهند، در کانون توجه قرار می گیرد.

این لحظه نه تنها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جدید، بلکه برای تنظیم‌کننده‌ها و توسعه‌دهندگان نیز علاقه ایجاد کند، که می‌تواند منجر به هر چیزی از فشار برای قوانین سخت‌گیرانه‌تر در فضای DeFi شود، اما همچنین می‌تواند الهام‌بخش نوآوری باشد، زیرا توسعه‌دهندگان برای ایجاد راه‌حل‌های DeFi مطابق با چارچوب های قانونی در حال تکامل تلاش می‌کنند.

هال گفت که این رویداد قابل پیش بینی است، چیزی که می تواند برای صنعت کریپتو که معمولاً برای تنظیم کننده های معمایی شناخته شده است، کارساز باشد.

عدم قطعیت یک موضوع برجسته برای قرن بیست و یکم، هم در امور مالی و هم در سیاست بوده است، و پیش بینی پذیری بیت کوین جذابیت آن را افزایش می دهد.

این احساس توسط جان دنی، بنیانگذار پروژه آموزشی Mi Primer Bitcoin تکرار شد:

“نصف شدن یکی از بارزترین نمونه های قابل پیش بینی و غیرمتمرکز بیت کوین است – همه ما می دانیم که این اتفاق خواهد افتاد و هیچ نهاد یا گروهی به تنهایی قدرت تغییر آن را بیش از هر کس دیگری ندارد.”

نصف شدن بیت کوین یک گلوله جادویی برای موفقیت ارز دیجیتال یا اکوسیستم DeFi به عنوان یک کل نیست. با این حال، به عنوان یک رویداد مهم عمل می کند که می تواند در شکل دادن به آینده این فضای به سرعت در حال تکامل نقش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا