اخبار کسب و کارها

همبستگی قیمت بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم پادشاه و وزیر ارزهای دیجیتال هستند که حجم بزرگی از مارکت را به خود اختصاص داده‌اند. قیمت این دو ارز بزرگ اغلب حرکات مشابه و نزدیکی با هم دارند و به عقیده بسیاری با هم حرکت می‌کنند. اما آیا حرکات قیمت بیت کوین و اتریوم همگام است؟ در این مقاله به بررسی همبستگی بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم.

همبستگی چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، همبستگی به رابطه‌ای اشاره دارد که بین قیمت یا عملکرد ارزهای مختلف برقرار است. همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند مثبت، منفی یا صفر باشد.

  • همبستگی مثبت: وقتی دو یا چند ارز دیجیتال دارای همبستگی مثبت هستند، به معنای آن است که قیمت یا عملکرد آن‌ها معمولا در یک جهت حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یابد، احتمال افزایش قیمت ارز دیگری با همبستگی مثبت بالا است.
  • همبستگی منفی: وقتی دو یا چند ارز دیجیتال دارای همبستگی منفی هستند، یعنی قیمت یا عملکرد آن‌ها اغلب در جهت‌های متضاد حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یابد، احتمال کاهش قیمت ارز دیگری با همبستگی منفی بالا است.
  • همبستگی صفر: همبستگی صفر به معنای عدم وجود رابطه معنادار میان قیمت یا عملکرد دو یا چند ارز دیجیتال است. این نشان می‌دهد که تغییرات در یک ارز دیجیتال نمی‌تواند به طور قابل پیش‌بینی تغییراتی در ارز دیگری ایجاد کند.

مهم است بدانید همبستگی یک مفهوم آماری است و ممکن است در طول زمان تغییر کند. همچنین، همبستگی نمی‌تواند تمام جنبه‌های روند یک ارز دیجیتال را توصیف کند و تحلیل دقیق‌تر و شناخت عمیق‌تری برای درک روند بازارهای ارزهای دیجیتال مورد نیاز است. برای آشنایی با بهترین سایت های تحلیل ارز دیجیتال مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

همبستگی اتریوم با قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین و اتریوم به طور کلی دارای همبستگی مثبت و قوی، یعنی چیزی حدود ۰.۹۸ هستند. این یعنی قیمت این دو ارز اغلب در یک جهت حرکت می‌کنند. بنابراین زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، معمولاً قیمت اتریوم نیز افزایش خواهد یافت و برعکس، زمانی که قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد، معمولا قیمت اتریوم نیز کاهش خواهد یافت.

البته در مواردی، مثل رشد اتریوم در سال ۲۰۲۱ به دلیل محبوبیت nft ها و دیفای، ممکن است یکی از این دو ارز دیجیتال روندی متفاوت از دیگری داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت و خرید اتریوم و بیت کوین و فروش آن‌ها، می‌توانید به سایت صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت مراجعه کنید و به همراه مقالات آموزشی، از معاملات ساده و ارزان ارزهای دیجیتال لذت ببرید.

همبستگی اتریوم با روند صعود قیمت بیت کوین

بیت کوین به عنوان نخستین و معروف‌ترین ارز دیجیتال در بازار، توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را به خوبی به خود جلب کند. به همین دلیل، هنگامی که قیمت بیت کوین در حال صعود است و افراد در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اعتماد کلی آن‌ها به بازار ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. این اعتماد می‌تواند به اتریوم نیز منتقل و باعث افزایش قیمت آن شود.

علاوه بر این، اتریوم به عنوان یک پلتفرم بلاکچین با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های بلاکچین شناخته می‌شود و بیت کوین نیز، اگرچه به صورت محدودتر، از زیرساختی مشابه استفاده می‌کند. این یعنی افزایش استفاده از بلاکچین و توسعه پروژه‌های بر پایه اتریوم و بیت کوین می‌تواند به همبستگی این دو ارز کمک کند. بنابراین با صعودی شدن روند بیت کوین و ورود پول به بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌ها در اتریوم نیز افزایش می‌یابد.

همبستگی در زمان روند صعودی اتریوم

همانطور که گفتیم، اتریوم به عنوان یک پلتفرم بلاکچین با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های مختلف، در بازار جایگاه قدرتمندی دارد. این یعنی اگر قیمت اتریوم افزایش یابد، این می‌تواند به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص به بیت کوین منتقل شود، که می‌تواند قیمت بیت کوین را نیز افزایش دهد.

همچنین افزایش قیمت اتریوم ممکن است نشان دهنده افزایش تقاضا برای خرید اتریوم باشد. افزایش تقاضا برای اتریوم می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای روند رو به رشد بازار ارزهای دیجیتال در کل در نظر گرفته شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران ممکن است علاقه‌مند به خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شوند.

علاوه بر این، از آنجا که بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال مهم در بازار هستند، معاملات بین این دو ارز نیز به طور گسترده‌ای انجام می‌شود. اگر قیمت اتریوم افزایش یابد، ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران اتریوم خود را به بیت کوین تبدیل کنند، که ممکن است به افزایش درخواست برای بیت کوین و در نتیجه افزایش قیمت آن شود.

همبستگی چه اطلاعاتی به سرمایه گذاران می‌دهد؟

همبستگی قیمت بیت کوین و اتریوم می‌تواند به سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی روند قیمت هر دو ارز دیجیتال کمک کند و فرصت‌های معاملاتی مختلفی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. برای مثال زمانی که قیمت بیت کوین یک سقف میان مدتی را شکسته اما اتریوم هنوز به اندازه آن افزایش نیافته، می توان دریافت که اتریوم نیز به زودی رشد قیمت خواهد داشت.

حتی با وجود این که همبستگی قیمت اتریوم و بیت کوین در سال اخیر کاهش داشته اما هنوز هم قیمت این دو رابطه‌ای مثبت با یک دیگر دارد و امکان این که در صورت صعود یکی دیگری نیز روند رشدی را آغاز کند زیاد است.

بنابراین، با بررسی همبستگی بین بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک موجود در بازار و معاملات را ارزیابی کنند و با احتیاط و اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری بپردازند. این در حالی است که همبستگی پایین BTC-ETH می‌تواند پیامدهایی برای تنوع پرتفوی و مدیریت ریسک داشته باشد. برای نمونه، سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را با هدف کاهش ریسک بین بیت کوین و اتریوم تقسیم می‌کردند با مشکلاتی مانند افزایش نوسانات روبه‌رو می‌شوند و ممکن است بازده کلی سبد آن‌ها را کاهش دهد.

شایان ذکر است که برای سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است از یک سایت رسمی خرید بیت کوین ، مانند صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت استفاده کنید تا امنیت سرمایه شما تضمین شود.

کاهش همبستگی بین بیت‌ کوین و اتر

اگرچه همواره همبستگی قیمت بیت کوین و اتریوم وجود داشته، بر اساس گزارش اخیر Coinbase، همبستگی بین بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) از ابتدای سال ۲۰۲۳ رو به کاهش بوده و این شکاف پس از هارد فورک شانگهای (شاپلا) اتریوم بیشتر هم شده است. در طی آپدیت جدید اتریوم، کاربران آن توانستند برای اولین بار اتریوم را استیک کنند و از این طریق توکن جدید به دست آورند.

در این مدت همبستگی BTC-ETH بر اساس یک پنجره چرخشی ۴۰ روزه از ۰.۹۵ به ۰.۸۲ کاهش یافته است. در این گزارش همچنین علت کاهش همبستگی قیمت میان این دو ارز بزرگ را به عوامل متعددی مانند پذیرش روزافزون برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DApps)، محبوبیت فزاینده توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و انتقال شبکه از اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) بیان شده است.

علت کاهش همبستگی بین بیت‌ کوین و اتریوم

علت کاهش همبستگی بیت قیمت بیت کوین و اتریوم در سال‌های اخیر را می‌توان به دلایل مختلفی نسبت داد. به طور کلی، بیت‌کوین بیشتر به عنوان ذخیره ارزش و طلای دیجیتال شناخته می‌شود، در حالی که اتریوم کاربردهای مختلفی در زمینه‌های مختلف مانند دیفای، NFT و قراردادهای هوشمند دارد.

پیشرفت‌های تکنولوژی در بلاکچین اتریوم، مانند ارتقای اتریوم ۲.۰، می‌تواند اتریوم را به عنوان یک پلتفرم جذاب‌تر برای توسعه‌دهندگان و کاربران تبدیل کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای اتریوم و افزایش قیمت آن شود، در حالی که قیمت بیت کوین بدون تغییر باقی بماند.

در نهایت، همبستگی بین دو ارز ممکن است به دلیل تغییرات در فاکتورهای بازار مانند عرضه و تقاضا، میزان فعالیت تجاری، خبرها و تحولات سیاسی و اقتصادی تغییر کند. این عوامل می‌توانند تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت بیت‌کوین و اتریوم داشته باشند و همبستگی را تحت تاثیر قرار دهند.

کلام آخر

بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتالی با بیشترین حجم معاملات در بازار هستند که سرمایه‌گذاران زیادی دارند. قیمت این دو ارز دیجیتال از ابتدا با یکدیگر در ارتباط بوده و می‌توان گفت همبستگی قیمت بیت کوین و اتریوم مثبت است. این یعنی با افزایش قیمت اتریوم، قیمت بیت کوین نیز افزایش می‌یابد یا برعکس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا