ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

چه کسی می‌خواهد زیرساختی را برای متحد کردن مجموعه‌های اتریوم ایجاد کند؟

اتریوم گامی معنادار در کمک به مقیاس جمع‌آوری لایه ۲ برداشته است، اما اکوسیستم برای ساده‌سازی تجربه کاربر به زیرساخت‌های یکپارچه‌سازی از بازیکنان شخص ثالث خنثی نیاز دارد.

این نظر آنوراگ آرجون، یکی از بنیانگذاران Avail است، که در مصاحبه با Cointelegraph در کنفرانس ETHGlobal در لندن، به بررسی وضعیت فعلی اکوسیستم rollup پرداخت.

آرجون، که در کنار Sandeep Nailwal، Jaynti Kanani و Mihailo Bjelic، Ethereum layer-2 Polygon را تأسیس کرد، تمرکز خود را به ساخت زیرساخت‌های جمع‌آوری آگنوستیک برای متحد کردن اکوسیستم لایه ۲ اتریوم تغییر داده است.

ویتالیک بوترین می گوید : اکوسیستم اتریوم برای تأثیر جهانی نیاز به تغییر ذهنیت عمده دارد.

در طول مدت حضورش در Polygon، این تیم به سمت فناوری ساختن همسو با نقشه راه متمرکز اتریوم پس از انتشار زنجیره اثبات سهام Polygon حرکت کرد. این تغییر به زیرساخت های جدیدی نیز نیاز داشت.

در مارس ۲۰۲۳، آرجون حقوق مالکیت معنوی Polygon را برای ادامه ساخت Avail تضمین کرد و به او اجازه داد تا یک شرکت مستقل در کنار Prabal Banerjee تاسیس کند.

آرجون گفت که هدف آن ها تبدیل شدن به یک پلتفرم rollup agnostic است که پروتکل های جمع آوری اصلی مانند StarkWare، zkSync، Arbitrum و Optimism را ارائه می دهد.

«فناوری که ما پیاده‌سازی کرده‌ایم، نمونه‌گیری داده نامیده می‌شود. این بسیار شبیه به کاری است که اتریوم می‌خواهد در نقشه راه اشتراک‌گذاری خود انجام دهد،»

نقشه راه به خودی خود یک نقشه طولانی است، با عملکردی کامل که انتظار می رود در چند سال آینده به واقعیت تبدیل شود.

آرجون می‌گوید که جمع‌آوری‌ها ممکن است نتوانند برای قابلیت‌های نمونه‌گیری داده‌ای که تأیید کارآمد جمع‌آوری‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، مدت زیادی منتظر بمانند.

ما در طول سفر متوجه شدیم که مقیاس‌پذیری جمع‌آوری‌ها را از طریق در دسترس بودن داده‌های مقیاس‌پذیر حل می‌کنیم. آرجون می‌گوید که در نهایت دنیایی با ده‌ها و هزاران بار جمع‌آوری، اما تجربه کاربری بسیار بدی را فراهم می‌کند.

این انعکاس نادرستی از تجربه کاربر فعلی اتریوم نیست، جایی که باید بین جمع‌آوری‌های مختلف جابجا شد تا پول‌ها را پل بزند یا نقل و انتقالات یا مبادله‌ها را انجام دهد.

این تجربه تکه تکه شده برای کاربران و ماهیت تکه تکه مجموعه ها چیزی است که آرجون می خواهد حل کند:

«از نظر تئوری، ما شواهد تولید شده توسط مجموعه‌های مستقل را می‌گیریم و آن‌ها را در یکی جمع می‌کنیم تا بتوانید به کاربران مجموعه‌ها اجازه دهید با یکدیگر صحبت کنند.»

نتیجه نهایی پیش بینی شده “یک اکوسیستم جمع آوری یکپارچه” است. دستیابی به این هدف مستلزم یک شخص ثالث معتبر و بی طرف است که این فرآیند را بین مجموعه های مختلف که کارهای مختلف انجام می دهند هماهنگ می کند.

آرجون بلاک چین سولانا را مقایسه می‌کند که آن را یک «زنجیره بزرگ با برنامه‌های زیاد» توصیف می‌کند، در حالی که کاربران آن فقط باید با یک زنجیره مبارزه کنند.

در همین حال، نقشه راه جمع‌آوری محور اتریوم منجر به ایجاد اکوسیستمی با زنجیره‌های L2 مختلف شده است.

«اگر به اپلیکیشن‌های موجود در اینترنت نگاه کنید، آن‌ها روی یک ابر رایانه غول‌پیکر نیستند. آنها در سرویس های ابری مختلف هستند و در صورت لزوم با یکدیگر صحبت می کنند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که به طور کلی همین اتفاق بیفتد و می‌خواهیم این انسجام را فعال کنیم.»

هدف Avail Nexus تسهیل این استاندارد یکپارچه‌سازی خاص بین مجموعه‌ها، مشابه لایه Aggregation اخیراً راه‌اندازی شده Polygon است که مدارک ایجاد شده توسط مجموعه‌های ساخته شده بر روی کیت توسعه زنجیره L2 را جمع‌آوری می‌کند.

فناوری Avail می‌تواند از Polygon’s AggLayer، Starknet، Optimism، Arbitrum یا Scroll شواهد جمع‌آوری کند و یک تلاپ هماهنگ ایجاد کند. آرجون این فناوری را به‌عنوان تلاشی در سطح اکوسیستم توصیف می‌کند تا اینکه به یک اکوسیستم کمک کند.

این یک مشکل آینده است که اکوسیستم از قبل به آن فکر می کند. آرجون گفت که در ارائه اخیر اتریوم، ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران، این سوال را مطرح کرد: چه کسی زیرساختی را برای متحد کردن مجموعه ها ایجاد می کند؟

بوترین همچنین در ETHGlobal در لندن واهمیت تغییر ذهنیت به سمت ساخت برنامه‌ها و راه‌حل‌های غیرمتمرکز L2 در راستای تمرکز اتریوم بر روی عملکردهای فعال‌سازی جمع‌آوری‌شده را نشان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا