ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

قربانیان هک DAO Maker هنوز بعد از ۳ سال در انتظار بازپرداخت هستند

پلتفرم جمع‌آوری سرمایه ارز دیجیتال DAO Maker، که نباید با پروتکل استیبل کوین MakerDAO اشتباه گرفته شود، در تلاش است تا صدها هزار دلار برای تامین مالی پروژه‌های جدید Web3 در سال ۲۰۲۴ جمع‌آوری کند.

با این حال، قربانیان هک آن در آگوست ۲۰۲۱ می‌گویند که این پروژه هرگز به آنها بازپرداخت نکرده است. خساراتی آنها در این حمله متحمل شدند و تیم توسعه آن قول داده بود که همه قربانیان را دوباره خوشحال کند.

قربانیان همچنین ادعا می‌کنند که DAO Maker مسئول این خسارات است، زیرا گفته می‌شود هک در نتیجه نقض کلید خصوصی به دلیل سهل‌انگاری توسعه‌دهندگان آن بوده است.

با این حال، قربانیان هک گفتند که بازخرید USDR هرگز مجاز نبوده و هنوز برای ضررهای باقیمانده خود جبران نشده است.

علاوه بر این، SOMA Analytics، محقق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ادعا کرده است که DAO Maker از طریق پیشنهادی با هیئت حاکمه خود مجبور به لغو طرح بازپرداخت با استفاده از عرضه توکن بزرگ خود برای اطمینان از نتیجه رأی شده است.

به گفته این محقق، این پیشنهاد پس از تصویب، ظاهراً به عنوان بخشی از تلاش تیم برای حذف شواهدی مبنی بر عدم پرداخت خسارت به قربانیان حذف شد.

DAO Maker مستقر در پراگ کاملاً جدا از پروتکل استیبل کوین MakerDAO است و هیچ ارتباطی با آن ندارد.

DAO Maker یک پلتفرم جمع‌آوری سرمایه برای استارت‌آپ‌های فناوری است که تمرکز ویژه‌ای بر جمع‌آوری پول برای پروتکل‌های Web3 دارد که توسط سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) اداره می‌شوند.

طبق وب‌سایت رسمی آن، این پروتکل در سال ۲۰۲۰ روی «بیش از ۷۵۰۰۰ کاربر خرده‌فروشی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های اولیه» امضا شد و دارای «۲۰۰۰۰۰+ کاربر KYC» است.

وب سایت رسمی DAO Maker

طبق توضیحات CoinMarketCap از DAO Maker، این پروژه چندین سیستم مختلف را برای سرمایه گذاران ارائه می دهد تا در پیشنهادات جدید توکن شرکت کنند.

یکی از آنها “ارائه دارنده قوی (SHO)” نامیده می شود که در آن سرمایه گذاران توکن های DAO را خریداری می کنند و از آنها برای تخصیص “DAO Power” به یک پیشنهاد کوین خاص استفاده می کنند.

هرچه قدرت DAO بیشتری را تخصیص دهند، احتمال بیشتری برای برنده شدن شکاف مشارکت برای یک پیشنهاد خاص دارند.

CoinMarketCap بیان می‌کند که اگر آنها برنده یک اسلات شوند، “تخصیص آنها به طور خودکار توسط موجودی USD Coin (USDC) آنها تامین می شود” و سرمایه گذار مجاز خواهد بود از این وجوه برای خرید کوین در عرضه استفاده کند.

در هک سال ۲۰۲۱، قرارداد SHO که این وجوه USDC را در اختیار داشت مورد سوء استفاده قرار گرفت و ۷ میلیون دلار به سرقت رفت.

در یک پست متوسط ​​در ۱۲ آگوست ۲۰۲۱، تیم DAO Maker اذعان کرد که هک ناشی از “استفاده مخرب از یکی از کیف پول های ما با دسترسی به امتیازات مدیر” بوده است.

در ۱۷ آگوست، در یک پست جداگانه در Medium، تیم برنامه ای را برای جبران خسارت سرمایه گذاران اعلام کرد . این اطلاعیه در کانال تلگرام رسمی این تیم نیز به اشتراک گذاشته شد.

تیم مدعی شد که فوراً ۵۰۰ USDC را برای هر سرمایه‌گذار تحت تأثیر هک قرار می‌دهد. در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱، ضررهای باقیمانده از طریق یک “توکن IOU” به نام USDR پوشش داده می شود.

یک سال بعد، در ۸ آگوست ۲۰۲۲، هر توکن USDR به قیمت ۱ دلار با نسبت ۱:۱ به اضافه ۱۰ درصد سود به توکن های DAO قابل بازخرید خواهد بود. در این اطلاعیه آمده است: «هر توکن USDR برابر با ۱.۱ ارزش DAO است.»

به عنوان نمونه ای از نحوه عملکرد فرآیند بازخرید، این طرح کاربری را در نظر گرفت که ۱۰۰۰ دلار در این هک از دست داده بود. DAO Maker اظهار داشت:

این شخص “۵۰۰ توکن USDR در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ دریافت می کند. […] بعد از ۱ سال، می توان آنها را با ۵۵۰ دلار توکن DAO بازخرید کرد.”

هر دو پست Medium بعداً حذف شدند، اما نسخه‌های آرشیو شده هنوز در Wayback Machine موجود هستند.

سرمایه گذاران DAO Maker گفتند که وعده پروژه برای بازخرید هر USDR به قیمت ۱.۱۰ دلار هرگز توسط سازمان غیرمتمرکز خودگردان DAO Maker و تیم توسعه آن اجرا نشد.

به گفته Red Drac، آنها در نهایت متوجه شدند که یک استخر نقدینگی برای USDR وجود دارد و می‌توانند به این استخر بفروشند تا زودتر نقد شوند.

با این حال، توکن ها “در نسبت ۱:۱ به USDT نبودند.” در عوض، توکن‌ها با «حدود ۸۰ درصد» ارزش اسمی خود فروخته می‌شدند. در نتیجه، Red Drac USDR خود را به استخر نفروخت و این توکن‌ها هنوز در کیف پول آن‌ها قرار دارند.

او ادعا کرد که این USDR در حال حاضر تقریباً بی ارزش است، زیرا در حال حاضر هیچ راهی برای مبادله آن با سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد. استخر نقدینگی که قبلاً موجود بود، بعداً تعطیل شد و صاحبان آن هیچ وسیله ای برای نقدینگی نداشتند.

Red Drac اذعان کرد که می‌توانند از توکن‌ها برای به دست آوردن قدرت DAO در پلتفرم DAO Maker استفاده کنند، اما آنها ادعا کردند که توکن‌ها «ارزش زیادی ندارند، زیرا این تخصیص‌ها به من تضمین نمی‌کنند که واقعاً چیزی به دست بیاورم».

کاربر تلگرام Zztelecom نیز داستان مشابهی را بیان کرد و مدعی شد که ۵۰۰ USDR به عنوان غرامت برای ضرر خود از هک دریافت کرده است. ماه ها بعد، این توکن با قیمت ۰.۶۰ تا ۰.۸۰ دلار به ازای هر کوین معامله شد.

با چنین تخفیف بالایی، آنها تصمیم گرفتند تقریباً ۱۰۰۰۰ کوین بخرند که انتظار داشتند زمانی که توکن ها قابل بازخرید شدند بتوانند با ۱۰۰۰۰ دلار DAO آنها را بازخرید کنند.

اما توکن ها هرگز قابل بازخرید نشدند و اکنون در بازار ثانویه بی ارزش هستند.

Zztelecom گفت: “تیم DAO Maker تصمیم گرفت همه را فریب دهد.” تجارت متوقف شد. در پایان گفتند که هر USDR = 1 DAO Power و ما می توانیم با کمک آنها در فروش شرکت کنیم، اما نمی توانیم آنها را به کیف پول های دیگر بفرستیم زیرا DAO Power از بین می رود.

علاوه بر این ادعاهای قربانیان، محقق DeFi SOMA Analytics ادعا کرد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این تیم تلاش کرده است تا از روند بازخرید USDR سرپوش بگذارد.

به گفته SOMA، تیم DAO Maker پیشنهادی برای کنار گذاشتن روند بازخرید USDR ایجاد کرد. ظاهراً این پیشنهاد توسط DAO Maker تصویب شد – اما سپس از صفحه وب Snapshot آن حذف شد.

آنها ادعا کردند که تیم DAO Maker احتمالاً از توکن‌های خود برای برتری دادن به اکثریت دارندگان توکن استفاده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که رأی آن‌طور که می‌خواهد انجام می‌شود.

ظاهراً توکن هایی را در کیف پول های جدید توزیع کرده است تا نقش خود را در تصویب این پیشنهاد مخدوش کند.

محقق اظهار داشت: بین ۳ اکتبر و ۵ اکتبر [۲۰۲۲]، یک پیشنهاد USDR منحصر به فرد در Discord رسمی DAO Maker از سوی برخی از کاربران به نام @Dante.eth ظاهر شد.

SOMA ادعا کرد که این پیشنهاد از آن زمان حذف شده است اما توسط سایر اعضای جامعه کپی شده است.

با توجه به این نسخه کپی شده، کاربر مرموز Dante.eth استدلال کرد که بازخرید USDR “تأثیر زیادی بر قیمت $DAO برای همه خواهد داشت و ممکن است قیمت توکن هرگز بهبود نیابد.”

ظاهراً به همین دلیل، کاربر خواستار رأی گیری شد که سه گزینه برای فرآیند بازخرید ارائه می داد. پیشنهاد اولیه برای بازخرید USDR برای DAO با نرخ ۱:۱ یکی از گزینه‌های فهرست‌شده نبود.

گزینه ۱ این بود که سازمان غیرمتمرکز مستقل به طور الگوریتمی توکن‌های DAO را بفروشد و USDC را با نرخ ۱:۱ به دارندگان USDR ارسال کند. این به دارندگان این امکان را می داد که به طور کامل غرامت دریافت کنند، اما با استیبل کوین به جای توکن های DAO.

گزینه ۲ توزیع توکن های DAO از شراکت Venture Yield بین دارندگان USDR یک بار در سال بود. گزینه ۳ این بود که USDR را تنها با ۵۰٪ ارزش اسمی آن بازخرید کند.

گزینه بازخرید با ۵۰٪ ارزش اسمی (گزینه ۳) با ۶۱.۷۲٪ از توکن ها برای رای مثبت به آن استفاده شد. با این حال، این محقق ادعا کرد که این ۶۱.۷۲ درصد آرا تنها توسط شش حساب کیف پول داده شده است.

اکثر اکانت ها به گزینه ۱ رأی دادند، اما طبق گزارش ها، این دارندگان کوچک دارای نشانه های کافی برای برتری دادن به شش نهنگی که به ۵۰ درصد کوتاهی مو رأی دادند، نداشتند.

تعداد آرای پیشنهادی DAO Maker

قربانیان هک اذعان کردند که توکن USDR به آنها اجازه می دهد تا DAO Power را دریافت کنند، که به آنها شانس بیشتری برای شرکت در پیشنهادهای توکن مورد علاقه آنها می دهد.

با این حال، علیرغم رای DAO برای بازخرید ۵۰٪، SOMA Analytics ادعا کرد که حتی این غرامت هرگز توسط تیم توزیع نشده است. آنها در پیامی اعلام کردند:

«از آنچه به یاد می‌آورم، هیچ درگاه ادعایی وجود نداشت و مردم به سادگی چیزی دریافت نکردند. در عوض، طبق گزارش آنها، تیم ظاهراً تصمیم گرفته است USDR را غیرقابل بازخرید کند و به دارندگان اجازه دهد به جای آن قدرت DAO را به دست آورند. قدرت DAO که می‌توان از توکن‌ها به دست آورد، قابل انتقال نیست، و این توکن را اساساً در بازار ثانویه امروزی بی‌ارزش می‌کند.»

اطلاعیه DAO Maker در مورد DAO Power برای دارندگان USDR

بر اساس گزارش SOMA Analytics، شش کیف پولی که ۵۰ درصدی رای دادند «فقط ۱۰ روز قبل از رأی گیری ایجاد شدند، در همان دو روز مقادیر قابل توجهی DAO دریافت کردند (با وجوهی که احتمالاً از طریق CEX مبهم شده است)، و منحصراً به گزینه ۳ رأی دادند.

به نظر آنها، این نشانه قوی بود که کیف پول ها توسط شخص یا گروهی ایجاد شده اند که درصد زیادی از کل عرضه توکن DAO را در اختیار دارند، مانند تیم توسعه پروتکل.

همچنین نشان می‌دهد که هرکس به این پیشنهاد رای داده نمی‌خواهد هویتش مشخص شود، زیرا تنها برای شرکت در رای‌گیری مشکل ایجاد کیف پول‌های جدید را پشت سر گذاشته‌اند.

DAO Maker به ارائه خدمات جمع آوری کمک های مالی به استارت آپ های Web3 ادامه می دهد. طبق CoinMarketCap، ارزش بازار توکن DAO 153 میلیون دلار است که آن را در بین ۴۰۰ ارز دیجیتال برتر قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا