اخبار کسب و کارها

بررسی کاربرد و ویژگی‌های پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ال ای دی یکی از کاربردی ترین محصولات در انواع سوله ها، کارگاه های صنعتی و محیط های باز بوده که تنوع بسیار بالایی نیز دارد. امروزه پروژکتور ال ای دی به دلیل مصرف انرژی مناسبی که دارند، جایگزین لامپ های پر مصرف قدیمی شدند، که نه تنها بازده و کیفیت کم تری داشتند، بلکه از طول عمر کم تری نیز برخودار بودند. این محصول به دلیل اینکه بیشترین میزان بازدهی را در روشنایی دارد، بر خلاف دیگر محصولات، بخشی از آن را صرف هدر رفت انرژی گرمایی نمی کند. در کنار بازدهی بالا و مصرف پایین، نورافکن ال ای دی از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. به گونه ای که به صورت تقریبی در حدود پنجاه هزار ساعت توان مصرفی دارد. به همین خاطر استفاده از این نورافکن ها می تواند مزیت هایی بسیاری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.

پروژکتور ال ای دی چه کاربردی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم، این محصول که تنوع زیادی نیز دارد، بسیار پر نور بوده و بیشتر برای روشنایی محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. عموما پروژکتور ال ای دی دارای قاب پلاستیکی هستند که باعث هدایت نور به قسمت های مورد نظر می شود. با این شیوه تمرکز نور بر روی قسمت های مورد نظر بیشتر شده و در نتیجه نور بیشتری نیز ساطع می شود. ضمن اینکه کنترل بالا میزان نور و جهت تابش آن به دلیل استفاده از لنزهای مخصوص ال ای دی در این محصولات است. که بسیار مورد توجه بوده و جزو مهم ترین ویژگی ها و کاربرد های این محصول به حساب می آید. تا جایی که زاویه تابش در آن ها متغیر بوده و می توان از لنزهای سفارشی نیز در برخی موارد بر یو آن ها استفاده کرد.

ویژگی های پروژکتور ال ای دی

  • کیفیت و درخشندگی رنگ نور
  • مجهز به لنز جهت تعیین زاویه تابش
  • طراحی زیبا و بسیار ظریف
  • قابلیت کنترل از راه دور سیستم نورپردازی
  • قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی IP66

برای دیدن پروژکتورهای ال ای دی اکووات کلیک کنید.

نورافکن (SMD)

منظور از نورافکن های مدل اس ام دی در واقع همان ال ای دی های نصب شده ای هستند، که بر روی یک سطح صاف قرار گرفته اند. این شیوه از پروژکتور دارای مزیت و کاربردهای مختلفی است. برای ساخت این نوع نورافکن تراشه های ال ای دی را بر روی یک صفحه از مدار چاپی قرار می دهند، که در نهایت به شکل مستعطیل می شوند. این مدل نورافکن به دلیل انعطاف و کاربردهایی که دارد، از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. البته که در مدل های مختلف برخی از آیتم ها و ویژگی ها بسیار کوچک عاملی بر تفاوت آن ها می شود. که در این محصولات نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در مدل های گوناگون تفاوت هایی وجود دارد.

پروژکتور (COB)

در مدل های سی او بی بر خلاف نوع اس ام دی که ال ای دی ها بر روی یک سطح صاف قرار می گیرفتند، بر روی بورد نصب می شوند. ضمن اینکه تعداد ال ای دی های کارشده بر روی مدل COB از دیگر همتای خود بیشتر است. نورافکن های سی او بی حداقل دارای ۹ دیود هستند. همچنین این نورافکن از یک مدار و نهایتا دو اتصال ساخته می شوند. به همین خاطر ظاهر خلوتی دارند و یک پنل ساده به حساب می آیند. که البته همین پنل ساده تر دلیلی بر کاهش کیفیت آن نسبت به مدل های دیگر نیست. بلکه ا این مدل به عنوان یکی از بهترین انواه پروژکتورها نیز یاد می شو.

پروژکتورهای COB دارای نور متمرکزی هستند که با توجه به پرتوهای باریک آن برای سقف های مرتفع بسیار کاربردی هستند. به همین خاطر نیز در بسیاری از قسمت هایی که ارتفاع زیادی دارد، از این مدل نورافکن بهره می برند. البته تعداد نور این نورافکن تک رنگ (سفید) بوده و قابلیت تغییر رنگ نیز ندارد. کارگاه ها، سوله ها و محیط های صنعتی، محوطه های بزرگ و… از جمله مهم ترین بخش هایی هستند که می توان از این نوع محصول استفاده کرد.

تفاوت پروژکتورهای SMD و COB

همان طور که گفتیم در کنار پروژکتور ال ای دی، انواع دیگری هستند که به اس ام دی و سی او بی معروف اند. ضمن اینکه با توجه به نوع ساخت هر کدام از آن ها دارای مزیت های مخصوص به خود می باشند. که سبب ایجاد تفاوت و کارایی در آن ها شده است. البته که هر دو این مدل ها از کیفیت بالایی برخرودار هستند، اما تفاوت آن ها بیشتر در کاربری آن ها است. به طور مثال همان طور که اشاره هم کردیم، به دلیل تابش تیزتر و پرتوهای باریک تر مدل COB بهتر است از این مدل در بخش هایی که سقف بلندتر دارند، استفاده شود. همچنین این انتخاب به معنی کیفیت کم تر مدل SMD در مقایسه با مدل سی او بی نیست.

به طور کلی و با توجه به موارد مصرف انواع نورافکن ها، مدل SMD در مقایسه سی او بی دارای کاربرد بیشتری بوده و در قسمت های بیشتری از آن استفاده می شود. چرا این پروژکتورها دارای نور بیشتر و وسیع تری هستند. ضمن اینکه به همین دلیل می تواند در محیط های بیرونی، میزان زیادی نور را در مقایسه با COB به محیط اطراف ساطع کنند. همچنین از لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه تر بوده به همین خاطر طرفداران بیشتری نیز دارد. ضمن اینکه پخش نور بیشتر به محیط عامل دیگری در انتخاب این مدل از نورافکن است.

منبع:اکووات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا