فارکساخبار اقتصاد جهان

انتشار ویروس, نوسانات بیشتر در انتظار بازار!!

جهان همچنان در شوک است. چطور ویروسی به این کوچکی توانسته بزرگترین و پیشرفته ترین قطب های اقتصادی دنیا را فلج کند و بازار ها را به تعطیلی کشانده و از کار بیاندازد.

“مرگ بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان به علت ویروس کرونا”

این نخستین تیتر خبری بود که امروز صبح توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. آن طور که پیداست هنوز کار این ویروس تمام نشده است و در چندین کشور به ویژه در ایالات متحده، برزیل و هند این کرونا است که برنده این نبرد است.

امیدها برای بهبود مجدد اوضاع اقتصادی رو به کاهش است و احتمال قرنطینه مجدد شهرها دور از انتظار نیست. این در حالی است که در صورت عدم بازگشایی فعالیت اقتصادی و نبود چشم انداز بهتر برای درآمد شرکت ها، تاثیر محرک های سیاست پولی که دلیل اصلی اصلاح روند قیمت دارایی ها از پایین ترین سطوح ماه مارس است، در آینده کاهش خواهد یافت. ارزش دارایی های پر ریسک همچنان بالا می رود و طی چند هفته آینده معلوم خواهد شد که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا دچار افت شدید خواهد شد.

در این مرحله وضوحی در وضعیت بازار به چشم نمی آید و حتی اندیکاتورهای تکنیکال نیز دید واضحی در اختیارمان نمی گذارند. شاخص S&P 500 در روز جمعه ۱۱ واحد پایین تر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود بسته شد و فقط در حال نوسان در سطح روانی ۳۰۰۰ است. اگر این شاخص برای دو یا سه روز، زیر این دو معیار معامله شود فروشندگان بیشتری را جذب می کند و ممکن است شاخص ۵ – ۱۰٪ پایین تر از سطح فعلی باشد. با این حال ثبات بالاتر از این سطح ممکن است تأثیر متضاد داشته باشد اما منجر به واگرایی بیشتر از اصول فاندامنتال می شود که از نظر تئوری نباید مدت زیادی طول بکشد، مگر اینکه دولت برنامه های محرک مالی جدید ارائه دهد.

واگرایی نه تنها در بین قیمت دارایی ها و اصول فاندامنتال، بلکه در خود دارایی ها نیز وجود دارد. بازده اوراق ۱۰ساله و ۳۰ساله خزانه داری ایالات متحده به ترتیب در نقاط قعر ماهانه ۱.۳۷٪ و ۶۴/۰٪ هستند  که نشان می دهد هنوز تقاضای زیادی برای ایمنی اوراق قرضه دولت آمریکا وجود دارد. اگر کاهش بازده در سررسید طولانی مدت ادامه یابد، بدان معنی است که بازیکنان بزرگ بازار با نزدیک شدن به سه ماهه سوم سال ریسک خود را کاهش می دهند.

با این که میزان شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ مؤثرترین فشارسنج برای ریسک است ولی سرمایه گذاران باید در این هفته چندین عامل دیگر را مورد توجه قرار دهند.

گزارش اشتغال ایالات متحده به دلیل تعطیلی روز استقلال، به جای جمعه در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. پس از اضافه شدن ۲.۵ میلیون شغل در ماه مه، پیش بینی می شود که سه میلیون شغل نیز در ماه ژوئن اضافه شود. با توجه به نوسانات موجود در داده های اشتغال، ممکن است شاهد موارد غیرمنتظره دیگری نیز باشیم. البته برای اثبات اینکه فعالیت اقتصادی در حال افزایش است، یک سورپرایز مثبت مورد نیاز است. همچنین سرمایه گذاران فردا بر سخنان جلسه ارائه شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو پبش از جلسه کمیته خدمات مالی مجلس در مورد اقدامات جدید سیاست های پولی متمرکز خواهند شد، ضمن اینکه باید روز چهارشنبه نیز نظر FOMC را دقیق بررسی کنند.

فعالان بازار باید در طولانی مدت، بر نظر سنجی انتخابات ایالات متحده توجه داشته باشند. تاکنون جو بایدن با حاشیه قابل توجهی پیشرو است و هنوز به نظر نمی رسد که بهایی به او داده می شود. بایدن اظهار داشت که اصلاحات ترامپ را در قوانین مالیاتی شرکتها پس خواهد زد و این امر نیاز به تجدیدنظرهای اساسی در زمینه انتظارات درآمدی سال ۲۰۲۱ دارد. اگر طبق نظرسنجی ها او همچنان به رهبری خود ادامه دهد، انتظار می رود کاهش بیشتری در بازار سهام رخ دهد.

نظر شما چیست؟ تحلیل هایتان از آینده بازار را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا