ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin)

آیا تا به حال نام دوج کوین را شنیده اید؟ در این مقاله به معرفی نحوه پیدایش و خرید و کیف پول های مورد استفاده در این ارز دیجیتال می پردازیم. در ابتدای امر اجازه دهید تا تعریف مختصری از دوج کوین ارائه کنیم. دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد. در این مقاله، ابتدا داستان پیدایش این ارز دیجیتال بامزه را می‌خوانید و سپس مروری کوتاه بر تاریخچه قیمت آن خواهیم داشت. در پایان، با بهترین کیف پول‌ها دوج کوین آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور آن را خریداری کنید.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند، اما جالب است بدانید که این علاقه در بین کاربران خارجی هم به‌شدت بالاست. این علاقه می‌تواند ناشی از رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها دوج کوین را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

ابهام‌زدایی: دوج کوین را با سایت‌های کلاهبرداری اشتباه نگیرید!

برخی از کاربران تازه‌وارد گمان می‌کنند که دوج کوین همان سایت‌های سرمایه‌گذاری یا استخراج ابری است. قبل از هر چیز، باید بدانید این دو کاملاً متفاوت هستند.

سایت‌های استخراج ابری که با نام دوج کوین به کاربران وعده سودهای نجومی می‌دهند، کاملاً کلاهبرداری هستند. درواقع دوج کوین فقط یک ارز دیجیتال است که به‌دلیل‌ قیمت پایین و محبوبیتش، طرح‌های پانزی از آن سوء‌استفاده کرده‌اند؛ همان‌طور که می‌توان از دلار، ریال، طلا یا بیت کوین هم با قصد کلاهبرداری استفاده کرد.

بنابراین، فراموش نکنید که دوج کوین یک سایت‌ سرمایه‌گذاری یا استخراج ابری نیست و فقط برخی از سایت‌ها از این ارز دیجیتال در پلتفرم خود استفاده کرده‌اند.

این ارز دیجیتال هم مانند بیت کوین یک پول یا دارایی دیجیتال است که روی کیف پول‌ها ذخیره می‌شود و می‌توان آن را از صرافی‌ها خریداری کرد. این ارز دیجیتال برخلاف وب‌سایت‌های کلاهبرداری، هیچ‌گونه وعده‌ای درباره ثروتمندشدن نداده است و حتی به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد و در ادامه درباره آنها می‌خوانید، بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری روی آن را پیشنهاد نمی‌کنند.

داستان دوج کوین

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آنها استفاده می‌کردند.

dog

تصویر سگ شیبا اینو که به‌عنوان یک طنز اینترنتی گسترش پیدا کرد. کاربران از این تصویر برای بیان احساسات عجیب خود درباره یک واقعیت یا رویداد استفاده می‌کردند.

بنابراین، دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال، چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند که از دوج کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

هواداران دوج کوین

این ارز دیجیتال با تمام مشکلات فنی خود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از حمایت به‌شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آن‌ها به‌قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

دوج کوین

در انجمن ردیت (Reddit)، دوج کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب آن، این صفحه را با صفحات ارزهای دیجیتال دیگر متمایز می‌کنند. مدت‌هاست که حامیان این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج هدیه می‌دهند. همچنین در این انجمن برنامه‌های خیریه‌ زیادی برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از کاربران ردیت در انتقاد به این ارز دیجیتال نوشته بود:

خرید دوج کوین چه سودی دارد؟

من هیچ مقاله‌ علمی درستی از آن پیدا نمی‌کنم. همچنین شنیدم که این ارز به‌جای حل کردن یک مشکل، جوکی بیش نیست. حرف من را تأیید می‌کنید؟

کاربر دیگری در جواب این انتقاد پاسخ داده بود:

دوج کوین مشکل حرص و طمع را حل می‌کند.

این تنها ارزی است که در جامعه آن، قیمت خیلی مهم نیست. البته که ما دوست داریم قیمت دوج کوین بالا و بالاتر برود، اما حتی اگر قیمت به کف زمین هم برسد، بازهم همان‌قدر خوشحالیم.

آیا ارز دیجیتال دیگری را سراغ داری که بتواند یک «ارز» باقی بماند نه یک ابزار سرمایه‌گذاری؟

قیمت دوج کوین

در زمان به‌روزرسانی این مقاله (اواسط تیر ۹۹)، هر واحد DOGE حدود ۰.۰۰۲۳ دلار (حدود ۵۰ تومان) ارزش دارد. این ارز دیجیتال اگرچه ارزش بازار تقریباً خوبی دارد و در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال برحسب ارزش بازار، در رده نسبتاً خوبی قرار گرفته است، قیمت بسیار ناچیزی دارد. دلیل اصلی آن‌ هم یک چیز است: تولید دوج کوین تا ابد ادامه خواهد داشت!

برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

در حالی که تعداد واحدهای قابل‌استخراج بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون است، در حال حاضر بیش از ۱۲۵ میلیارد واحد DOGE در گردش وجود دارد.

پاداش بلاک و میزان استخراج واحدهای جدید دوج کوین؛ از سال ۲۰۱۴ واحدهای این ارز دیجیتال بدون محدویت تولید می‌شود

طبق عکس فوق برگرفته از گیت‌هاب رسمی دوج کوین، هر سال تقریباً ۵.۲ میلیارد واحد از این ارز دیجیتال استخراج می‌شود. به همین دلیل، شاید سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی این دارایی کمی پرریسک باشد. با این حال، استخراج نامحدود جنبه مثبت هم دارد و این شبکه را برای تراکنش‌های کوچک کارامد می‌کند. طرفداران دوج استدلال می‌کنند که به‌دلیل وجود پاداش بلاک برای استخراج این ارز دیجیتال، کارمزدهای شبکه افزایش زیادی پیدا نمی‌کند و این ارز دیجیتال می‌تواند همچنان گزینه‌ای محبوب برای هدیه، انعام و امور خیریه باشد.

البته نامحدود بودن تعداد واحدهای دوج کوین همیشه به این معنی نیست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن سود ببرند. در سال ۲۰۱۵ قیمت هر واحد DOGE حدود ۰.۰۰۰۲ دلار بود و در اوایل سال ۲۰۱۸ قیمت هر واحد دوج کوین به اوج خود یعنی ۰.۰۱۷ دلار رسید که این رشد ۸,۴۰۰٪ قیمت را طی تنها سه سال نشان می‌دهد.

اکنون که در اواسط سال ۲۰۲۰ در حال به‌روزرسانی این مقاله هستیم، قیمت دوج حدود دو سال است که از نظر دلاری رشد چندانی نداشته، اما نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر توانسته است موقعیت خود را در بازار حفظ کند.

dogcoin
نمودار کلی قیمت دوج کوین از سال ۲۰۱۴

فناوری و استخراج دوج کوین

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال رو می‌توان فورک (انشعاب) لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم خودش فورکی از بیت کوین است. بنابراین، شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

دوج کوین هم مانند بیت کوین براساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج (ماینینگ) بنا شده است. این شبکه هم مثل بیت کوین به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌های آن را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود جلوی تلقب و دستکاری بلاک چین را می‌گیرند.

البته برخلاف بیت کوین، دوج کوین به‌جای الگوریتم رمزنگاری SHA-256 از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که مصرف برق ماینینگ را کاهش می‌دهد. اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود.

در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود، اما در سال ۲۰۱۴ توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت کاربرد خود را حفظ کند. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و برخلاف بیت کوین همیشه ثابت باقی خواهد ماند.

dogecoin-mining

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین آمدن قیمت دوج، سودآوری استخراج این ارز دیجیتال تا حد زیادی از دست رفته بود و جامعه دوج کوین نگران بود به این شبکه حمله ۵۱ درصد انجام شود. حمله ۵۱٪ وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به‌دست بیاورد. او با این کار می‌تواند بلاک چین را به نفع خود دستکاری کند.

به‌همین دلیل، این شبکه به «استخراج ترکیبی» (merge mining) روی آورد. اکنون دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد دوج استخراج کند، باید به سراغ استخراج لایت کوین برود. ماینرهای لایت کوین در هنگام استخراج علاوه‌بر لایت کوین واحدهای DOGE هم به‌دست می‌آورند.

به‌دلیل وجود واحدهای زیاد دوج و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین است. برای درک بهتر این موضوع مثالی میزنم:

فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۴۰ سنت هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت ۱۰هزار دلاری بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۴ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقول نیست اما در مورد دوج کوین، ۴۰ سنت معادل حدود ۱۷۰ واحد دوج خواهد بود که ارسال آن کاملاً انجام شدنی است.

در روی دیگر سکه، به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان زیادی روی دوج کوین کار نمی‌کنند و روند پیشرفت فناوری آن کاملاً نامعلوم است. مدت‌هاست که به‌روزرسانی مهمی در گیت‌هاب آن صورت نگرفته و بخش بزرگی از مدیریت جامعه را افراد داوطلب برعهده گرفته‌اند. جکسون پالمر، فردی که دوج کوین را با کمک بیلی مارکوس ساخته بود، از توسعه این ارز دیجیتال کنار کشیده است و تنها سه توسعه‌دهنده اصلی روی آن کار می‌کنند.

حتی جکسون پالمر در سال ۲۰۱۸ زمانی که قیمت دوج با رشد نجومی در نزدیک اوج خود قرار داشت، در ویدیویی در یوتیوب گفت که عاشق این ارز دیجیتال است، اما افزایش شدید قیمت آن را حباب و طرح پامپ است. او اذعان داشت برای ارزی که سه سال بدون به‌روزرسانی بوده است، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست.

با این حال، جامعه دوج کوین همچنان به‌ پتانسیل‌های این شبکه امیدوار هستند و تاکنون به‌صورت داوطلبانه مبالغ زیادی را برای توسعه بیشتر آن جمع‌آوری کرده‌اند.

کیف پول‌های دوج

همان‌طور که احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید، دوج فیزیکی نیست و نوعی دارایی دیجیتال است. پس باید آن را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد. با نرم‌افزارهای رایگانی که تعدادشان بسیار زیاد است، به‌راحتی می‌توانید این ارز دیجیتال را روی کامپیوتر شخصی، گوشی تلفن همراه یا حتی روی اینترنت ذخیره، دریافت و ارسال کنید. برای جلوگیری از خطر بدافزار و سرقت، حتماً کیف پول‌ها را از منابع معتبر دریافت کنید و از آنهایی استفاده کنید که کاربران زیادی دارند و امتحان خود را پس داده‌اند. همچنین اگر سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اید، می‌توانید برای امنیت بیشتر کیف پول سخت‌افزاری خریداری کنید. در جدول زیر نام چند مورد از بهترین کیف پول‌های موجود برای دوج کوین را مشاهده می‌کنید.

نام نوع لینک دانلود/دسترسی
تراست والت نرم‌افزاری/ موبایل دانلود
کوینومی نرم‌افزاری/ موبایل – کامپیوتر دانلود
اتمیک نرم‌افزاری/موبایل – کامپیوتر دانلود
کیف پول موبایل دوج کوین (رسمی) نرم‌افزاری/ موبایل (فقط اندروید) دانلود
کیف پول لجر سخت‌افزاری فیزیکی – باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود
کیف پول ترزور سخت‌افزاری فیزیکی – باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود

فراموش نکنید قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد. در صورت حذف شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

خرید دوج کوین

dogecoin

برای خرید دوج، بهترین روش مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. اغلب کاربران ساکن ایران معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم دوج کوین از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و سپس تبدیل آن به دوج کوین در صرافی‌های خارجی مانند بایننس (Binance.com)

می‌توانید با جستجوی «خرید دوج کوین» در گوگل، وب‌سایت‌های ایرانی را که با ریال دوج معامله می‌کنند پیدا کنید و پس از ثبت‌نام در آنها، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود خرید انجام دهید. با این حال، از آنجایی که اغلب سایت‌های ایرانی دوج کوین را در فهرست ارزهای خود ندارند یا نقدینگی آنها پایین است و یا هزینه تمام‌شده خرید مستقیم در آنها بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند: خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به دوج در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند بایننس.

به این نکته حتماً توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد. با این حال، اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از بایننس استفاده می‌کنند که البته قبل از استفاده، باید با نرم‌افزار آی‌پی را تغییر داد. در مطلب «آموزش صرافی بایننس» می‌توانید نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی را یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا