فارکساخبار اقتصاد جهان

پیش بینی اتحادیه اروپا, رکود اقتصادی همه گیری در راه است

بروکسل (AP), عامل اجرایی اتحادیه اروپا پیش بینی کرده است که اقتصاد این اتحادیه بیش از آنچه پیش از این انتظار می رفت, بسته و محدود خواهد شد. علت این امر را می توان این دانست که روند بازگشت مردم به زندگی عادی آن هم بعد از همه گیری ویروس کرونا, و تعطیلی های گسترده پس از آن که باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و تجاری زیادی شده است, بسیار کند است.

براساس آخرین پیش بینی های منتشر شده در روز سه شنبه توسط کمیسیون اروپا، اقتصاد اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور در سال جاری ۸.۳ درصد پیش بینی می شود که این مورد پیش از  رشد ۵.۸% در سل ۲۰۲۱ خواهد بود..

پائولو جنتیلیونی، عضو هیئت اقتصادی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت:

راه بهبود هنوز هم هموار است ولی اندکی بلاتکلیفی هستیم که بیشتر مربوط به عدم اطمینان از اپیدمی کرونا است.

در پیش بینی های قبلی منتشر شده در ماه مه، هنگامی که بسیاری از قاره ها هنوز درحال مهار این ویروس بودند، پیش بینی می شد تولید ناخالص داخلی در سال جاری حدود ۷.۵٪ و در سال بعد ۶٪ کم شود.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که اثرات فعالیت های اقتصادی در سال ۲۰۲۰ بدتر از حد انتظار خواهد بود چرا که لغو تعطیلی مراکز تدریجی و بازگشت به حالت عادی دولت ها و کشورها بسیار کندتر از پیش بینی های قبلی ما در حال انجام است.

روز سه شنبه داده ها و گزارش های جداگانه ای از آلمان منتشر شد که نشان می دهد تولیدات صنعتی در ماه مه دوباره صعود کرده است اما با توجه به سقوط ماه های گذشته, این افزایش خیلی ناچیز است.

جنتیلونی اظهار داشته که بزرگترین چالش اتحادیه اروپا در ماه های آینده یافتن راه حلی جهت اعتدال بین لزوم بازگشایی مراکز اقتصادی اتحادیه اروپا و حمایت از سلامت شهروندان خواهد بود. طبق آخرین ارقام اعلام شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا، بیش از ۱۷۸،۰۰۰ مرگ و میر ناشی از COVID-19 در سراسر این قاره ثبت شده است.

جنتیلوونی گفت:

ما باید با خطر شیوع بیماری های محلی زندگی کنیم که می تواند منجر به برنامه ریزی برای ورود دوباره به دل بازارهای محلی شود که سرعت بهبود اوضاع اقتصادی را کندتر خواهد کرد.

گروه ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا که از یورو به عنوان ارز خود استفاده می کنند، امسال شاهد رکورد اقتصادی ۸.۷٪ کاهش و در سال ۲۰۲۱, ۶.۱٪ رشد خواهند بود. در ماه مه چنین پیش بینی شده بود که امسال ۷.۸٪ کاهش داشته و در سال ۲۰۲۱, ۶.۳٪ رشد خواهیم داشت.

اگرچه اتحادیه اروپا به طور کلی تحت تأثیر رکود قرار گرفته است، اما جنتیلیونی چنین عنوان کرده که افت و رشد دوباره از یک کشور عضو نسبت به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که اقتصاد لهستان امسال ۴.۶ درصد در حال کاهش است، انتظار می رود فرانسه ، ایتالیا و اسپانیا افت دو رقمی را تجربه کنند.

برای اطمینان از بازگشت سریع، گنتیلونی از کشورهای عضو خواست در اسرع وقت صندوق بازیابی با هدف خروج اتحادیه اروپا از رکود را تصویب کنند. رهبران و سران دولت های اتحادیه اروپا هفته آینده در بروکسل نشست هایی خواهند داشت تا تلاش کنند برای بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی پیشنهادی این کمیسیون به توافق برسند.

با حمایت آلمان و فرانسه، پول این صندوق در بودجه اتحادیه اروپا ۲۰۲۷-۲۰۲۱ گنجانده می شود. دو سوم این صندوق به صورت کمک های مالی در اختیار کشورهای اتحادیه اروپا قرار می گیرد، در حالی که مابقی آن وام های مبتنی بر شرایطی است که دولت ها می توانند درخواست کنند.

جنتیلیونی گفت: اثرات مورد انتظار این برنامه در پیش بینی رشد مورد توجه قرار نگرفته است و اجرای سریع آن می تواند به روشن تر شدن آینده و چشم انداز آن کمک کند.

وی گفت:

مهم است که توافق به سرعت انجام شود. چرا که این امر میتواند مجددا اعتماد را به این اتحادیه بازگردانده و منجر به سرمایه گذاری های جدید در زمان های بحرانی شود.

منبع: apnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا