ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

افزایش وام های فلش DeFi به بیش از ۱۳۰ میلیون دلار

وام های فلش (Flash loans) در Aave طی چند هفته گذشته رشد گسترده ای پیدا کرده است، چرا که معامله گران DeFi می توانند میلیون ها وام بدون وثیقه دریافت کنند.

روز دوشنبه Aave بیش از ۱۳۸ میلیون دلار وام فلش برای کاربران خود صادر کرد، که بالاترین نرخ ثبت شده برای این ابزار مالی نوظهور است. وام های فلش به کاربران این امکان را می دهد که مبالغ قابل توجهی بدون وثیقه دریافت کنند، به شرط آنکه فعالیت درون زنجیره ای و سودآور باشد و تمام فعالیت ها بتوانند در یک بلوک واحد انجام شوند.

اعطای وام‌های فلش یکی از روش‌هایی است که پروتکل‌های DeFi برای استفاده از سرمایه های قفل شده, از آن استفاده می‌کنند. این اقدام موجب توسعه نوآوری‌های مالی با درنظرگرفتن تمام سودها و زیان‌های آن می‌شود.

وام های فلش از سوی پروتکل های Aave در ژانویه سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد و در هفته های اخیر شاهد رشد خیره کننده آن بودیم. از این رو ارزش کل وام ها از ۱ ژوئیه بیش از ۱۰۰۰٪ افزایش یافته است. وام های فلش به کاربران امکان می دهد بدون وثیقه دستورالعمل‌های قراردادهای هوشمند را برای اجرای فعالیت‌های مالی کوتاه‌مدت، مانند آربیتراژ (Arbitrage)، بنویسند. آربیتراژ روشی است که در آن یک دارایی با یک قیمت خریداری می شود و بلافاصله با قیمت بالاتر به خریدار دیگری فروخته می شود.

اگر معاملات ارسالی به سود منتهی نشوند یا اصل وام بازپرداخت نشود، کل رشته تراکنش‌ها برگشت داده شده و باطل می‌شوند. وام های فلش که منجر به سود شوند، ۰.۰۹٪ از سود آن را برای حمایت از پروتکل Aave دریافت می کنند.

اکثر وام‌های فلش در قالب استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار ایالات متحده پرداخت می‌شوند. در حالی که ۹۵ درصد از وام‌های فلش که روز ۲۷ ژوییه ارائه شدند، با توکن دای (Dai) از میکردائو (MakerDAO) و همچنین یو‌اس‌دی‌ کوین (USDC) از پلتفرم سیرکل (Circle) پرداخت شدند. افزایش میزان وام‌های فلش آوی طی یک ماه گذشته شایان توجه بوده است. روز ۱ ژوییه، بزرگ‌ترین وام تنها معادل ۲۵۰,۰۰۰ دلار بود. روز ۲۷ ژوییه، بزرگ‌ترین وام به ۳۵ برابر این میزان، یعنی ۹ میلیون دلار، رسید.

نمودار قیمت توکن LEND

وام های فلش برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط Marble بانک پیشگام DeFi معرفی شد و متعاقبا مشخص شد که این وام ها برای اجرای تعدادی از هک های DeFi استفاده شده است. در این بهره برداری ها، از وام های فلاش برای تأمین سرمایه مورد نیاز برای بهره مندی از قیمت های دستکاری شده اوراکل نیز استفاده شد و امکان خرید صدها هزار دلار توکن با قیمت فوق العاده پایین برای هکرها فراهم شد.

وام های فلش یکی از عناصر منحصر به فرد و جدید در حوزه DeFi است که تنها از طریق ویژگی های خاص بلاک چین Ethereum امکان پذیر است. محبوبیت این وام ها در حال افزایش است، اما با توجه به امکان ایجاد خسارت های مالی قابل توجه برای طرفین معامله، هنوز مشخص نیست که وام های فلش تاثیرات مثبتی دارند یا خیر.

منبع: decrypt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا