ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

شبکه آزمایشی اتریوم ۲.۰ از کار افتاد!

در جمعه ای که گذشت, شبکه آزمایشی اتریوم ۲.۰ سقوط کرد و در حال حاضر قادر به دستیابی به بلاک نیست.

اشکالی مربوط به زمان, Prysm را متوقف کرده که کاملا حیرت انگیز است. با وجود اینکه پنج کلاینت در این شبکه وجود دارد, اما اکثر قریب به اتفاق تاییدکنندگان از Prysm استفاده می کنند.

ethereum-2.0-testnet-clients-distribution-aug-2020

توزیع مشتری در شبکه آزمایشی Ethereum 2.0، آگوست ۲۰۲۰

به نظر می رسد Prysm تنها کلاینتی بود که آموزش خوبی در مورد نحوه ورود و استفاده از این شبکه آزمایشی ارائه می داده است. بنابراین کاربران توصیه‌های مکرر در خصوص استفاده از کلاینت دیگر به دلیل نحوه کار slashing یا  سیستم جریمه کردن این کلاینت را نادیده گرفتند.

همه افراد کاربر در Prysm در اینجا دچار مشکل شدند، زیرا نوعی خطا مرتبط با همگام‌سازی زمان وجود داشت و زمان را به چهار ساعت بعد انتقال می‌داد و خطایی ایجاد می کرد:

در خصوص این خطا بیان شده است:

ظاهراً نودها به سرور NTP متصل می‌شوند تا زمان خود را همگام‌سازی کنند اما با مقادیر اشتباه این کار انجام می‌شود. در حال حاضر از ۶ سرور NTP برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد این تعداد سرور کافی نبوده است، زیرا هم‌چنان با مقادیر اشتباه همگام‌سازی می‌شوند.

ظاهرا گره ها برای همگام سازی زمان خود به یک سرور NTP وصل شده اما با مقادیر اشتباه این کار انجام می‌شود. در حال حاضر آنها از ۶ سرور NTP برای کاهش این مشکل استفاده می کنند. اما به نظر می رسد این تعداد کافی نبوده است زیرا همه آنها زمان های اشتباه را وارد می کنند.

مطابق گزارش عیب‌یابی, سرورهای cloudflare همه اطلاعات غلط را برگردانده و با اطلاعات اشتباه مواجه شده‌اند و نود های Prysm به درستی از این وضعیت عبور نکرده اند.

ethereum-2.0-participation-rate-aug-2020

رائول جردن، یک متخصص توسعه‌دهندگان اتریوم ۲.۰ در Prysmatic توضیح داد که میزان مشارکت فعلی ظاهراً صحیح نیست زیرا:

تقریبا هیچ کس با سر زنجیره همگام سازی نشده است، بنابراین اگر شما گره ای نداشته باشید که با سر زنجیره به طور صحیح همگام‌ باشد, نمی‌توانیم این مشارکت را معتبر و مطمئن درنظر بگیریم.

نیشانت داس، یک توسعه‌دهنده دیگر اتریوم ۲.۰ در Prysm، توضیح داد که بعضی از نودهای Prysm به سمت نوک زنجیر هستند، اما افراد زیادی نیز سعی می کنند همزمان همگام سازی انجام دهند، بنابراین نود هایی که می خواهند وارد زنجیره شوند با پیغام خطا مواجه می‌شوند. جردن در توضیح بیشتر می گوید:

زمان برای اتریوم ۲.۰ بسیار مهم است. بدون زمان همگام‌سازی شده، شبکه نمی تواند به درستی کار کند. شما می توانید به زمان سیستم تکیه کنید که همواره تغییر خواهد کرد. ما از زمان ثابت Cloudflare به عنوان راهی برای تنظیم زمان استفاده می کنیم.

با این حال این زمان دیروز ۴ ساعت از دسترس خارج بود که منجر به هرج و مرج شد. راه حل این بود که کاربران مجبور نباشند زمان خود را بر اساس زمان کلودفلیر تنظیم کنند. بلکه در عوض خطاهای ورود به سیستم می گویند زمان آنها از دسترس خارج شده است.

بنابراین این اشکال کوچک همه چیز را خراب کرد، به طوری که آخرین بلاک، تاریخ دیروز را به همراه داشت:

ethereum-2.0-testnet-grinds-to-a-hault-aug-2020

سایر کلاینت ‌ها خوب هستند و یکی از راه حل ها انتقال به کلاینت دیگر است. اما اکنون اشکال برطرف شده است. با این حال جردن می گوید:

در فرایند رفع این اشکال، ما به طور تصادفی همه ویژگی های مهم را برای عملکرد گره های Prysm حذف کردیم و این مسئله را بی نهایت بدتر کرد.

خوشبختانه این موضوع در شبکه آزمایشی با اتر غیرواقعی رخ داد، هرچند سایر تنظیمات کاملا بر اساس شبکه اصلی بود.

نکته‌ای که در این اتفاق وجود دارد این است که علیرغم وجود راهنما برای ورود به کلاینت، باز هم شاهد باگ بودیم. در نتیجه باید راهنماهای متنوع‌تری، نه فقط برای کلاینت‌ها بلکه برای کل شبکه ایجاد شود.

نکته دیگر این است که شبکه تازه متوقف شده است. اتریوم هرگز متوقف نشده بود. چه در طی آن رویداد ۲۰۱۶ که در بالا ذکر شد و چه هک DAO یا فورک‌های اتریوم، هر اتفاقی که افتاده است، بلوک های آینده ادامه خواهد یافت. در حالی که اینجا متوقف شده است. بهترین راهکار در حال حاضر انتقال به کلاینت دیگر یا صبر بیشتر برای همگام‌سازی با شبکه باشد.

منبع: trustnodes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا