فارکساخبار اقتصاد جهان

OECD: شکست مذاکرات مالیاتی جهانی می تواند ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد!

به گزارش رویترز، پس از توافق کشورها برای ادامه مذاکرات تا اواسط ۲۰۲۱، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) روز دوشنبه اعلام کرد در صورت شکسته شدن مذاکرات بین المللی برای بازنویسی قوانین مالیاتی و ایجاد جنگ تجاری، اقتصاد جهانی می تواند بیش از ۱٪ از تولید را کاهش دهد.

تقریباً ۱۴۰ کشور روز جمعه با تمدید مذاکرات موافقت کردند. این در حالی است که شیوع کرونا و تردید ایالات متحده قبل از انتخابات ریاست جمهوری امیدهای دستیابی به توافق در سال جاری را کمرنگ کرده است.

کشورها در بیانیه توافق شده گفتند که فشارهای عمومی بر شرکت های بزرگ چندملیتی سودآور و بزرگ برای پرداخت سهم خود تحت قوانین مالیاتی بین المللی در حال افزایش است.

هدف این است که قوانین مالیاتی بین المللی را برای عصر تجارت دیجیتال به روز شود، به ویژه برای اینکه شرکت های بزرگ اینترنتی مانند Google GOOGL.O ، FacebookFB.O و Amazon AMZN.O از رزرو سود در کشورهای با مالیات پایین مانند ایرلند دست بردارند و بدون در نظر گرفتن مکان آنها مشتری جذب کنند.

در غیاب یک قانون جدید بین المللی، تعداد دولت های بیشتری در حال برنامه ریزی برای مالیات خدمات دیجیتال خود هستند که این امر تهدیدهای تلافی جویانه تجاری دولت ترامپ را برانگیخته است.

دبیرکل OECD، آنجل گوریا به خبرنگاران گفت:

گزینه جایگزین برای یافتن توافق، یک جنگ تجاری خواهد بود. آخرین چیزی که در این زمان با COVID-19 می خواهید این است که با تنش های تجاری بیشتر مقابله کنید.

OECD که هدایت مذاکرات مالیاتی جهانی را بر عهده دارد ارزیابی کرده که در چنین حالتی، اختلافات تجاری می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را بیش از ۱٪ کاهش دهد.

برعکس، قوانین جدید برای مالیات دیجیتال و حداقل مالیات جهانی پیشنهادی، مالیات جهانی درآمد شرکت ها را در سراسر جهان از ۱.۹٪ به ۳.۲٪ یا حدود ۵۰ تا ۸۰ میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

OECD اعلام کرد که این مقدار می تواند با احتساب حداقل مالیات موجود ایالات متحده در سود خارج از کشور، به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. در همین حال، هر گونه کاهش رشد جهانی در بلند مدت بیش از ۰.۱ درصد نخواهد بود.

در همان زمان، قوانین جدید مالیات دیجیتال حق مالیات ۱۰۰ میلیارد دلاری سود شرکت ها را به کشورهای بزرگ بازار مصرف منتقل می کند، عمدتا به هزینه مراکز سرمایه گذاری با مالیات پایین که در حال حاضر چنین سودهایی ثبت می شود.

Pascal Saint-Amans، رئیس مالیاتی OECD گفت در حالی که کشورها در مورد نقشه های OECD برای یک معامله آینده توافق کردند، مسئله اصلی که باید حل شود دامنه مشاغل تحت پوشش است، که به این ترتیب توافق پارامترهای تکنیکال را آسان تر می کند.

دولت ترامپ بر انتخاب گزینه ای برای شرکت های آمریکایی اصرار کرده بود که به طور گسترده توسط کشورهای دیگر در مذاکرات رد شده است.

Gurria اظهار داشت با وجود این، صرف نظر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه آینده، حمایت دو حزب در واشنگتن وجود داشت.

منبع: reuters

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا