فارکساخبار اقتصاد جهان

بازگشت دلار، لغزش یوان! چین می خواهد ارزش پول خود را حفظ کند

پس از اینکه مقامات چینی در تلاش برای مهار افزایش اخیر یوان بودند، دلار در حالی که فعالان بازار آن را پس گرفتند، به ویژه در برابر هم رده های خطرناک خود، از پایین ترین سطح سه هفته ای خود برگشت.

دلار استرالیا حدود نیم درصد ضرر کرد و این اتفاق ضربه ناشی از گزارش هایی بود که خبر از این دادند که چین به دلیل خراب شدن روابطشان واردات زغال سنگ از این کشور را متوقف کرده است.

اما احساس کلی خطر با امید به اینکه معاون بایدن، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را در انتخابات ۳ نوامبر آمریکا شکست داده و با یک محرک بزرگ برای حمایت از اقتصاد، پیش خواهد برد، تقویت شد.

شاخص دلار با افزایش ۰.۱ درصدی به ۹۳.۱۹۰ رسید و تلاش کرد تا روند نزولی خود را از پایین ترین سطح هفته جمعه یعنی ۹۲.۹۹۷، با کاهش یورو ۰.۱۷٪ به ۱.۱۷۹۴ دلار برساند.

یوان چین با ۰.۱٪ کاهش به ۶.۷۵۰۰ دلار در هر دلار رسید، پس از آنکه بانک مرکزی نقطه ای ضعیف تر از حد متوسط ​​را پیش بینی کرد و هرگونه افزایش از داده های قوی تجارت چین را جبران کرد.

بانک مرکزی چین در آخر هفته حذف نیاز ذخیره برخی از ارزهای خارجی را اعلام کرد و این گمانه زنی ها را تقویت کرد که پکن می خواهد قدرت یوان را مهار کند.

Masaru Ishibashi، مدیر کل مشترک Sumitomo Mitsui Bank گفت: معاملات بایدن در چند روز گذشته گرم بوده است که در آن مردم دلار را می فروشند، به ویژه در برابر ارزهایی که تحت سلطه ترامپ واقع شده اند، مانند یوان، پزوی مکزیک یا دلار کانادا.

اما اگر شما فکر می کنید که پکن در حال ارسال پیامی برای مهار قدرت یوان است، ممکن است منطقی باشد که فعلا معامله را رها کنید.

پزوی مکزیک نیز با ۰.۴٪ کاهش به ۲۱.۲۷۰ دلار رسید و دلار کانادا با ۰.۱٪ کاهش به ۱.۳۱۲۴ دلار کانادا برای هر دلار رسید.

پیروزی بایدن برای دلار منفی تلقی می شود، بخشی نیز به این دلیل است که تعهد وی برای افزایش مالیات شرکت ها باعث کاهش بازده سرمایه گذاری در ایالات متحده می شود و دلار را حتی در مقابل ارزهای امن مانند ین و فرانک سوئیس نیز تحت فشار قرار می دهد.

ین با ۱۰۵.۴۳ در هر دلار حرکت ناچیزی داشت، در حالی که فرانک سوئیس با ۰.۹۱۰۲ به دلار معامله شد که نزدیکترین و بالاترین قیمت در سه هفته گذشته بود.

استرلینگ بالاتر از سطح کلیدی ۱.۳۰ دلار معامله شد زیرا با توجه به اظهارات وریس جانسون امید به معاهده Brexit نگرانی در مورد فشار بر اقتصاد ناشی از محدودیت های جدید به خاطر ویروس کرونا را افزایش می دهد.

پوند در نزدیکی قوی ترین سطح طی دو هفته در برابر یورو ایستاد که با تغییر قیمت ۰.۹۰۴۳ پوند تغییر کرد.

از طرف دیگر، دلار استرالیا تا حد ۰.۶٪ کاهش یافت و به ۰.۷۱۶۵ دلار رسید، اما گزارش های رسانه ها کمک نکردند و اعلام شد که چین حمل زغال سنگ استرالیا را متوقف کرده است. Rob Rennie، رئیس استراتژی بازار مالی Westpac اظهار داشت:

علیرغم احساس مثبت خطر، به نظر می رسد که با توجه به نشانه های دیگری که در مورد ممنوعیت واردات زغال سنگ حرارتی توسط چین وجود دارد، Aussie به خوبی مهار شده است. این مهم با توجه به این است که ۲۲ درصد از صادرات زغال سنگ حرارتی استرالیا در سال گذشته به چین انجام شده و ۲۸ درصد از کل زغال سنگ تأمین شده است.

ما به این دیدگاه پایبند هستیم که خطرات کوتاه مدت برای دلار استرالیا کمتر است و افت قیمت در زیر ۰.۷۰ تا پایان اکتبر / اوایل نوامبر هنوز امکان پذیر است.

منبع: cnbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا